Salon vín – jedna z cest, jak prodat kvalitní víno

  1:02aktualizováno  1:02
Sto značek vín si může letos na lahev přidat lesklou etiketku Salon vín 2008. Tento týden skončil osmý ročník jedné z nejprestižnějších vinařských soutěží v Česku, uspělo v ní 42 vinařů. Obstát v této soutěži znamená pro vinařské firmy reklamu a také možnost zvednout cenu.

Letos zařadili sommeliéři 17 vín do Salonu vín 2008 ze sklepa firmy Vinselekt Michlovský. | foto: Radek Miča

popisek Salon vín 2008
Sto nejlepších značek

"Jsou tam stálice, ale i ti, kdo se zúčastnili poprvé. Dostanou se do povědomí veřejnosti, vždyť v Česku působí kolem 600 vinařských firem," popisuje Marek Babisz, hlavní sommeliér Národního vinařského centra, které soutěž vyhlašuje.

Nejúspěšnějšími jmény jsou v letošním ročníku Vinselekt Michlovský se 17 vzorky, Vinné sklepy Valtice se sedmi značkami, vinařství Tomáš Krist s šesti vzorky, dále Moravíno a Znovín Znojmo. Ti všichni soutěžili převážně s víny za rok 2005 a 2006.

Letos degustátoři vybírali přímo z 335 vín z 83 vinařství, ale fakticky se vybíralo ze tří tisíc vín. Do soutěže se totiž dostanou až ti, kdo obstojí v desítce předchozích nominačních soutěží. K těm pak přijíždí hlavní sommeliér a osobně vybírá vzorky k hodnocení namátkově přímo ve sklepě.

Vína ochutnávalo anonymně 24 degustátorů ve třech komisích. "Kvalita vín v Salonu se zlepšuje a zvlášť to je vidět letos. Zejména z ročníku 2006 se dají vybrat vína skutečně vysoké jakosti nejen bílá, ale i červená," popsal předseda sommeliérských komisí Vilém Kraus.

Z odrůd uspěl Ryzlink rýnský, Chardonnay, Rulandské bílé a Ryzlink vlašský. Z červených vín Frankovka, Cabernet Sauvignon a Rulandské modré. V jakosti převažovaly pozdní sběry a výběry z hroznů. Jejich cena za lahev se většinou pohybuje od dvou set korun výše.

Výhra v Salonu vín je pro vinaře marketingový nástroj. Na každou lahev si můžou nalepit etiketu s názvem Salonu, která je vyjde zhruba na 2,50 Kč. Navíc se prezentují návštěvníkům v celoroční degustační expozici ve sklepích Valtického zámku.

"Návštěvníci ochutnají, koupí si třeba jednu lahev a pak už jezdí přímo za vybraným vinařem," říká sommeliér Babisz, jak degustační výstava pomáhá vinařům. Ti, kteří v Salonu obstojí, nechávají na výstavě kolem 550 lahví.

Soutěž se hodí ve chvíli, kdy se vinaři chtějí více prosadit. S nálepkou Salonu vín můžou chtít za svá vína více peněz. "Můžou zdražit, když uspějí, dostanou se do povědomí," přiznává Babisz.

Obchod s ochutnávkou
Vloni výstavu navštívilo přes deset tisíc lidí včetně majitelů restaurací a firem. "Soutěž nám v počátku pomohla uspět v gastronomii, nyní zlepšuje obchodní postavení značky," popisuje Miloš Michlovský, dlouhodobě jeden z hlavních výherců, který se soutěže účastní od začátku.

Nyní už prodává vína i ve velkých obchodních řetězcích, i když přímo to není cílem každého vinaře. Jsou ale i vinaři, kteří se soutěží neúčastní, třeba i proto, že své výrobky bez problémů každý rok prodají.

"Salon zaštiťuje všechny soutěže, ale najdou se i jiná velmi kvalitní vína, která nejsou oceněná, protože je vinař nepřihlásil do žádné soutěže," připomíná sommeliér velkoobchodní sítě Makro Ivo Dvořák.

Ocenění však v obchodě berou vážně. "Je to známka, že se tomu vínu máme věnovat. Ale některá oceněná vína vinaři vyprodají a nabízejí nám jiné druhy a jakosti, takže stejně nakonec vždy ochutnáme a vybíráme sami," dodává Dvořák.

Témata: Víno

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

VIDEO: Účtenky i krabičky na jídlo. Nejčastější chyby při třídění odpadu

Papírové kelímky, plata na vejce ani použité obaly od pizzy do modrého...

Ruličky od toaletního papíru, účtenky nebo obaly na vajíčka jsou přece z papíru, tak patří do modrého kontejneru. Věta,...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Komunistické megastavby. Stačil příkaz soudruha, na práva lidí se nehledělo

Z výstavby jaderné elektrárny Dukovany. Stanislav Mihal, Jan Dvořák a Dušan...

Budování dálnic, elektráren či ropovodů v dobách socialismu nekomplikovaly stížnosti sousedů ani dohadování o ceně za...

Chceme dobýt malá města, říká šéf KFC. Řetězec se rozrůstá do regionů

Šéf řetězce KFC pro Česko a Rakousko Libor Hubík

Češi si mohou v tuzemsku koupit kuřecí z fastfoodového řetězce KFC už 25 let. Španělská společnost AmRest, která na...

Další z rubriky

PŘEHLEDNĚ: E.ON pohltí innogy. Jak se obchod dotkne českých zákazníků

Logo E.ON

Brusel v úterý kývl na obří transakci mezi německými energetickými společnostmi E.ON a RWE, která značně překreslí...

Šéf Ryanairu proti sobě poštval akcionáře. Na opcích může získat miliardy

Šéf irských aerolinek Ryanair Michael O'Leary

Investoři nízkonákladového Ryanairu jsou jak na trní. Důvodem je schválený plán na odměňování excentrického šéfa...

Z vodáren odteče do ciziny přes miliardu. Některé obce se chtějí odstřihnout

Ilustrační snímek

Pitná voda vydělává, ukazuje analýza výročních zpráv zahraničních koncernů, kteří v Česku provozují vodovodní trubky a...

Luxusní byznys v Pařížské je spíše otázkou prestiže, úspěch přichází později

Pařížská ulice v Praze.

Úspěch na české ulici luxusu, Pařížské, slaví osvědčené nadnárodní módní značky jako Louis Vuitton, z českých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz