Rychlíky dál zajistí České dráhy. Konkurenci vadí, že stát nevypsal tendry

  5:00aktualizováno  5:00
Na více než polovině tratí, kde jezdí rychlíky, už měly cestující vozit vlaky dopravců vybraných ve veřejné soutěži. Tak aspoň hovořily plány ministerstva dopravy v roce 2010. Realita je ale jiná: České dráhy naopak získaly jistotu, že většinu rychlíků budou pro stát provozovat dál bez tendrů.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vyplývá to z nové verze zprávy o otevírání železničního trhu, kterou poslalo do meziresortního připomínkového řízení ministerstvo dopravy. České dráhy dostanou za provoz nových vlaků navíc 178 milionů korun, cena za kilometr vychází na 139 korun.

Letos tak nezačne jediná soutěž na provoz rychlíků, naopak stát zadá přímo provoz nových vlaků z Prahy do Plzně a dál do Mnichova, Klatov nebo Chebu.

Mezi ně České dráhy (ČD) vloží pomalejší rychlíky Praha - Klatovy, které budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo nově v Kařezu. Stát to vysvětluje tím, že chce více využít miliardové investice do zrychlení tratě. Z Prahy hlavního nádraží má být expres v Plzni za 1 hodinu a 29 minut.

O provoz vlaků pod objednávkou státu měl zájem i soukromý Leo Express, ten ale nedoložil, že má dohodu s německou stranou. Smlouva na nové expresy je nicméně uzavřena zatím jen na dva roky.

Režijní jízdenky překážkou

Stát platí za provoz rychlíků Českým drahám ročně čtyři miliardy korun. Desetileté smlouvy vyprší sice v roce 2019, ale vše směřuje k tomu, že se ČD konkurence obávat nemusí. Zatím jedinou tratí pro dálkové vlaky, kde proběhla soutěž, je Plzeň - Most. Tendr sice Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil, stát však zadal provoz přímo společnosti GW Train Regio, která nabídla nižší cenu než České dráhy.

České dráhy dají do starých vozů čidla kvůli otevírání dveří za jízdy

Hlavním důvodem, proč se soutěže nemohou rozjet, je problém s režijními jízdenkami. Ty podle verdiktu ÚOHS České dráhy diskriminují, protože je musí poskytovat podle zákona i desítkám tisíc lidí, kteří nejsou zaměstnanci ČD. Ministerstvo proto v materiálu navrhuje, aby režijní jízdenky nadále nebyly státním závazkem. Před volbami ale není příliš reálné, že někdo z politiků téma rušení „režijek“ otevře.

I kvůli tomu je jasné, že se letos soutěžit nezačne. Ministerstvo navíc posunulo další soutěže o roky dál. Už příští rok vyprší smlouva na rychlíky Liberec - Pardubice a Liberec - Ústí nad Labem, ministerstvo tvrdí, že bude usilovat o včasný průběh soutěže tak, aby vysoutěžený dopravce začal jezdit v prosinci roku 2020.

V té době by měly jezdit vysoutěžené vlaky i na trase Olomouc - Opava - Ostrava, kde už stát jednou tendr vyhlásil, ale soutěž zrušil exministr dopravy Zdeněk Žák.

Konkurence kritizuje „zafixování monopolu“ Českých drah

Plány ministerstva kritizují soukromí dopravci. Ve společném prohlášení Arrivy, Leo Expressu a RegioJetu uvedli, že ministerstvo nemá koncepci, jak se zakázkami postupovat.

„S krátícím se časem reálně hrozí zafixování monopolu Českých drah v dotované dálkové dopravě i po roce 2019,“ uvedli v prohlášení. Podle dopravců má za toto odpovědnost ministr dopravy Dan Ťok, který nedokázal s agendou pohnout.

„Svou nečinností ministerstvo způsobí časovou tíseň, kterou pak bude alibisticky řešit opětovným přímým zadáním bez výběrového řízení Českým drahám,“ dodali dopravci.

Ťok však chyby odmítá s tím, že za něj se objevil u rychlíků soukromý dopravce. „Na vybraných linkách chceme dále soutěžit, protože konkurence přináší lepší ceny a ve výsledku i kvalitnější službu pro cestující,“ prohlásil Ťok.

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Těžba lithia narazila na problém, ministerstvo nedalo Australanům povolení

Průzkumný vrt v Cínovci.

Ministerstvo životního prostředí neodsouhlasilo australské firmě European Metals Holdings (EMH) stanovení dobývacího...

Pozdě, ale přece. Také UniCredit Bank spustila Apple Pay

Ilustrační snímek

České pobočky UniCredit Bank tento týden spustily podporu Apple Pay. Její zákazníci tak téměř po půl roce od jejího...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz