Rychlé Pendolino přiblíží Čechům Vídeň

  14:41aktualizováno  14:41
Vlakem za dvě hodiny z Prahy do Brna, nebo za tři a půl do Vídně. S novým rychlovlakem Pendolino, který České dráhy poprvé představily veřejnosti, se cesta na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň výrazně zrychlí. S plným nasazením nových souprav počítají železničáři od prosince 2004. Prohlédněte si fotogalerii
Rychlovlak Pendolino

Rychlovlak Pendolino - České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003) | foto: Tomáš VenturaiDNES.cz

Svézt se novou soupravou ale bude možné už o něco dříve. „Počítáme, že v březnu či dubnu 2004 bychom mohli začít zkušební provoz s cestujícími na trati Praha-Brno. V květnu červnu pak budeme jezdit mezi Drážďanami a Vídní, zatím ale v jízdních dobách klasického vlaku,“ říká vrchní ředitel obchodně provozní divize drah Jiří Kloutvor.

Od nového jízdního řádu, který vstoupí v platnost v prosinci 2004, se už začne Pendolino prohánět po koridoru stošedesátikilometrovou rychlostí. Tou dobou už totiž bude moci po všech zkouškách využít zvláštní systém naklápění v zatáčkách.

Tento systém vyvinutý společností Fiat Ferroviaria (dnes Alstom) umožňuje speciálním soupravám projíždět tratě s větším počtem zatáček rychleji, než je tomu u klasických vlaků.

Podle profilu tratě může Pendolino projíždět oblouky až o třetinu rychleji a zkrátit tak dobu cestování oproti běžným soupravám o patnáct až dvacet procent.

Ve vlaku bude platit běžný tarif pro vlaky kategorie EuroCity, cestující si ale budou muset místa povinně rezervovat.

Do března příštího roku by České dráhy měly obdržet všech sedm objednaných souprav Pendolino. Cena jednoho vlaku, který čítá sedm vozů, se pohybuje kolem šesti set milionů korun.

Do budoucna se počítá i s tím, že by Pendolino zajíždělo na Slovensko a do Maďarska.

Pendolino: sedm vozů, 331 míst
A jak nový rychlovlak vypadá? Sedm vozů řazených v pevné sestavě zahrnuje dva vagony první třídy, čtyři vozy druhé třídy a jeden kombinující druhou třídu s bufetem.

Celkem pojme vlak 331 cestujících, navíc jsou v něm ještě dvě zvláštní místa pro vozíčkáře.

Protože jsou vagony Pendolina užší než u klasických souprav, jsou i v druhé třídě vedle sebe na šířku jen tři sedadla.

V první třídě je pod opěrkou připravena i přípojka pro sluchátka a předvolba programů vlakového rádia. Elektrické zásuvky umožňují pracovat i během cesty na notebooku.

Nejvyšší rychlost vlaku je 230 kilometrů za hodinu, na českém území bude ale jezdit maximálně 160 kilometrů za hodinu.

Prohlédněte si fotogalerii

PENDOLINO V ČÍSLECH
PENDOLINO V ČÍSLECH
Rozchod1 435 mm
Naklápěcí systémhydraulický
Konstrukce skeletuhliníková
Max. rychlost230 km/h
Celková délka184,4 m
Šířka skeletu2,80 m
Váha soupravy385 t
Výkon4 000 kW
Počáteční zrychlení0,41 m/s2
Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Lehčí lahve a sprite v bezbarvém obalu. Coca-Cola šetří plastem

Ilustrační snímek

Už od června uvádí americká firma Coca-Cola v tuzemsku do oběhu lehčí PET lahve. Díky tomu by společnost měla za rok...

Těžbu lithia prozkoumá ČEZ, poskytne EMH půjčku 2 miliony eur

Ilustrační snímek

Energetická skupina ČEZ, kterou ze 70 procent vlastní stát, prozkoumá možnosti těžby lithia u Cínovce v Krušných...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz