Ruzyně brojí proti konkurenci na severu Prahy. Chystá obří investice

  1:00aktualizováno  1:00
Nové odbavovací ostrovy na Terminálu 1 a 2, k tomu nová třídírna zavazadel a mimo jiné osm systémů na detekci výbušnin. Ruzyňské Letiště Václava Havla (LVH) chystá největší investice do odbavení cestujících za posledních deset let. K tomu se připravuje na výstavbu paralelní přistávací dráhy v ceně dalších několika miliard korun, která by mohla být dokončena za sedm let.

Letiště Vodochody zatím slouží hlavně jako zkušební podnikové letiště pro Aero Vodochody. Pokud by nakonec skutečně došlo k jeho rozšíření, přistávala by tam také velká dopravní letadla. Právě toho se kvůli hluku obávají odpůrci záměru. | foto:  František Vlček, MAFRA

Na opačné straně Prahy mu přitom roste konkurent. Podle zjištění MF DNES chce Letiště Vodochody ještě letos podat žádost o územní řízení na rozšíření přistávací dráhy, která by umožnila provoz většině běžných dopravních letadel.

„Do sedmi let bychom rádi zahájili provoz pro nízkonákladové letecké společnosti s výhledem až na 3,5 milionu cestujících ročně,“ uvedl ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur.

Vodochody mohou konkurovat cenou

Hlavní výhodou oproti Ruzyni mají být nižší náklady. „Naše přistávací dráha bude mít skromnější rozměry než ta na Ruzyni, nepočítáme s příletem největších dopravních letadel. To nám umožní snížit celkové náklady včetně terminálu pro cestující na přibližně tři miliardy korun,“ uvedl Kačur. Letiště ve Vodochodech by tak mohlo konkurovat LVH především nízkou cenou, která by dopravcům umožnila dále stlačit ceny letenek.

Vodochody čeká proměna

Už teď se ruzyňské letiště dostává do cenového tlaku. „Naši klienti často volí odlety z Vídně či Drážďan, protože cena je mnohdy nižší než u srovnatelných zájezdů s odletem z Prahy,“ říká ředitelka portálu dovolena.cz Eva Sedlmajerová.

Vodochodské letiště počítá i s novým sjezdem z dálnice D8, který by jeho vlastník, investiční skupina Penta, vybudoval na vlastní náklady. V úvahu připadá i přímé železniční spojení s centrem Prahy, už teď vede do Vodochod železniční vlečka. 

Koleje na ruzyňské LVH se přitom začnou budovat až po roce 2020, a jak ukazuje protest taxikářů, samotná silniční doprava na letiště přináší pro cestující riziko neplánovaného zpoždění. „Praha nabývá na významu, ruzyňské letiště už dneska kapacitně nestačí,“ dodává mluvčí Penty Ivo Mravinac a připomíná: „Rozhodně nemáme obavy z toho, ze by v budoucnu Vodochody nebyly ziskové.“

Rychlejší odbavení na Ruzyni

Ruzyňské letiště se ale konkurence nebojí. „Máme povolení až pro 21 milionů cestujících ročně,“ říká mluvčí Marika Janoušková s tím, že už letos by počet cestujících mohl dosáhnout rekordních 15 milionů. Loni to bylo o dva miliony méně.

Ruzyně hodlá zrychlit odbavování vybudováním dalšího odbavovacího ostrovu o 24 přepážkách v Terminálu 2. Letiště už také vypsalo veřejnou zakázku na rozšíření počtu odbavovacích přepážek na Terminálu 1, který slouží k dálkovým letům mimo schengenský prostor s nutností náročnějších kontrolních procedur. „Celkem tady předpokládáme rozšíření o 10 přepážek na celkový počet 72. Počítáme také s projektem vícekapacitních karuselů na výdej zavazadel na příletech Terminálu 1,“ prozradila mluvčí Janoušková. 

Další investice ruzyňského letiště pak podle ní poplynou do rekonstrukce stojánky pro stání letadel a na výměnu stávajících nástupních mostů pro cestující za 279 milionů Kč. Další půl miliardy korun bude stát přemístění stávajícího depa autocisteren a produktovodu s palivem na bezpečnější místo u současné cargo zóny.

Letiště nakoupí i řadu vozidel, mezi nimiž jsou nejzajímavější tři obří stroje na úklid zasněžené ranveje. Každý dokáže shrnout sníh a odstranit námrazu v pásu širokém 5,5 metru. Na letišti jich už sedm slouží.

Plány na modernizaci obou pražských letišť včetně výstavby nových přistávacích drah by ovšem mohly zdržet protesty obyvatel okolních obcí i ekologických aktivistů, kteří upozorňují na růst hluku. Například petici proti rozšíření Letiště Vodochody už podepsalo přes 30 tisíc lidí.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Semafor pro limonády. Nové značení má jasně ukazovat výživové hodnoty

Coca-Cola (ilustrační snímek)

Před více než dvěma lety šestice firem, Coca-Cola, Pepsi, Mars, Mondeléz, Nestlé a Unilever, prezentovala společný...

Zemědělci jsou s digitalizací dál než průmysl, tvrdí průzkum

Autonomní stroj Robotti poprvé v Česku. Stroj zvládne obdělat deset hektarů...

Zemědělci jsou v digitalizaci dál než průmysl, tvrdí nový průzkum Asociace malých a středních podniků, který se zabýval...

Tuzemská lékárenská dvojka posiluje. Řetězec Benu kupuje konkurenci

ilustrační snímek

Druhý tuzemský největší řetězec lékáren Benu kupuje síť Fajn lékárna. Spojení momentálně posuzuje Úřad pro ochranu...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz