Rumuni smutní, výroba dacií končí

  • 14
Rumunští řidiči posmutněli. Po třiceti letech se nachýlila ke konci éra populárních Dacií 1300. Vozů, které se staly jedním z nejznámějších rumunských symbolů. Výroba Dacií 1300 a 1310, které se během třicetileté výroby prakticky nezměnily, se definitivně zastaví letos v září.

Rumunská verze Renaultu 12 si popularitu mezi motoristy získala několika přednostmi. Především si dokázala poradit i s rozbitými a děravými balkánskými cestami a zároveň ji poměrně snadno dokázali opravit i amatérští mechanici.

"Dacia byla víc než jen auto, byl to životní styl," říká automobilový analytik Paul Borta. "Každý se rychle naučil, jak ji opravit na ulici během chvíle."

Hlavní rumunský deník Evenimentul Zilei zveřejnil článek s titulkem "Žalozpěv pro Dacii 1300". Robustní vůz měl podle listu "všechny chyby a i šarm Rumunů v dobách komunismu". Jezdil s pomocí provizorních náhradních dílů a nabízel nepřebernou škálu rozličných modifikací.

"Za komunistů to byl pro Rumuny sen i muka. Vůz podivuhodných oprav, jednoduchá a přátelská Dacia 1300. Bude se mi po ní stýskat," napsal redaktor deníku Cornel Nistorescu.

Rumunsko je poslední zemí na světě, kde se verze Renaultu 12 dosud vyrábí. Teď zde Dacie ustoupí nové verzi levného auta z dílen Renaultu - Loganu.

Země plná mechaniků
Improvizace při opravách vozu, který nesl jméno starověkého království, neznala mezí. Řidiči si vyměňovali tipy: auto jezdilo se šroubovákem místo řadící páky, punčochami místo klínového řemenu, topení se slepovalo lepidlem.

"Každý Rumun ví, jak ji opravit," říká čtyřicetiletý Marian Sanducu. Hrabe se přitom v motoru svého miláčka a snaží se najít závadu v elektrorozvodu. "Dacia z nás všech udělala mechaniky."

Sanducu utratil za posledních pět let 50 milionů lei (asi 40 000 korun) za náhradní díly. Jeho Dacia má rok výroby 1982. V osmdesátých letech za vlády diktátora Nicolae Ceausescua se na novou dacii čekalo pět let.

Továrna na dacie v obci Mioveni na jihovýchodě Rumunska vyrábí auta od roku 1968. V roce 1999 ji koupil francouzský Renault. Z výrobních pásů už sjelo 1,9 milionu automobilů.

Modifikace Renaultu 12 se vyráběly i v jiných zemích - ve Francii, Španělsku, Turecku, Argentině či Brazílii. Tady ale produkce už dávno skončila.

Výroba Dacií 1300 a 1310 se v Rumunsku v září 2004 definitivně zastaví. Tyto lidové vozy se zde vyráběly třicet let.

,