Energetičtí šmejdi nahradili předváděcí akce. Rojí se i podvodné e-shopy, říká ČOI

  17:00aktualizováno  7. ledna 14:09
Podvodníci mají nové způsoby, jak obírat lidi. Fenoménem minulého roku se staly energetické aukce, kdy firmy manipulativními způsoby dovedou zákazníky ke změně dodavatele energií, ale také podvodné e-shopy na doménách po expiraci. Přibývají tempem jeden web za den, řekl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich v pořadu Rozstřel.

Podvodníci volají zákazníkům, cíleně zejména seniorům, a manipulativními otázkami je dovedou k ústnímu odsouhlasení smlouvy. Vydávají se přitom za původní dodavatele, například ČEZ, ale dokonce i Českou obchodní inspekci nebo Energetický regulační úřad.

Na chování „energetických šmejdů“ upozornila i MF DNES. Mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich nyní upozornil, že je tyto praktiky jsou fenoménem loňského roku, o němž lidé předtím v podstatě neslyšeli.

„Před dvěma lety jsme o tom v podstatě neslyšeli. Myslím, že to nahradilo předváděcí akce,“ uvedl v Rozstřelu. Na energetické aukce si měsíčně u inspekce stěžuje zhruba sto lidí.

„Máme u konce první kolo kontrol. V 90 procentech je to spojeno s nekalou obchodní praktikou, kdy jsou uváděny lživé a klamavé informace,“ uvedl mluvčí. Vyvázat se ze smlouvy přitom často spotřebitele vyjde na tisíce korun.

Fotogalerie

Firmy, které mají přepisy dodavatelů energie na starosti a účtují si pak po distributorech provize, přitom často mají v ruce citlivé informace o klientech. Vědí jména, data narození i částku plateb za energie.

Podle advokáta Tomáše Pelikána zde selhává Úřad pro ochranu osobních údajů. „Jaktože mají kompletní databáze klientů energetických firem? Jaktože úřad ještě nezasáhl. Sankce podle GDPR může zlikvidovat firmu, ale ÚOOÚ neudělal vůbec nic,“ řekl v pořadu.

Jeden rizikový e-shop denně

Množí se ale i případy dalších internetových podvodů, klamavých metod prodeje nebo jen praktik, které cíleně sázejí na nepozornost spotřebitele. Problém je podle ČOI i se zahraničními seznamkami, kde je nutné hradit pravidelné měsíční platby.

Rozmáhajícím se problémem jsou však také rizikové e-shopy, které vznikají na původních webech s doménou po expiraci. Jako příklad uvedl weby hospudkausplavu.cz nebo hrajpokr.cz. Zpravidla na těchto e-shopech vůbec není kontakt a není jasné, kdo je provozuje.

V roce 2015 a 2016 jich inspekce zaznamenala po čtyřech, v roce 2017 a 2018 už tyto rizikové e-shopy přibývají tempem jeden denně. Ale neoficiálně je jich ještě víc. „Každý den vzniká na expirujících doménách s koncovkou .cz několik nových rizikových webů,“ uvedl Fröhlich. 

Cílem je často oškubat důvěřivce o peníze za nákup zboží, které ani nedostane. „Místo značkových bot přijdou papuče do vody,“ dal zástupce ČOI příklad nákupu na jednom z těchto internetový obchodů.

Obchodní inspekce rizikové e-shopy zveřejňuje na webu coi.cz/rizikove, v další obraně je však v podstatě bezzubá. „Nemáme možnosti pokutovat někoho, kdo je v Číně, kdo nemá žádný kontakt a jen sbírá peníze. I policie má velmi omezené možnosti,“ připustil Fröhlich.

Výhodné výprodeje?

Diskutující se vyjadřovali i ke slevám. Stále platí, že někteří obchodníci zejména na internetu nabízejí novoroční výprodeje zboží za výhodné ceny se slevou v mnoha desítkách procent, skutečná sleva ale může být nižší.

Nicméně toto takový problém není. Zejména totiž platí, že spotřebitel si má zjistit podle internetových srovnavačů, zda je sleva tak výhodná, jak ji obchod prezentuje. Odvozena musí být od ceny, za kterou obchod skutečně v minulosti prodával, nikde však není stanoveno, jak dlouho musel původní cenu mít. Jsou tak případy, kdy e-shop zboží zdraží jen na několik hodin, aby potom účelově zlevnil a vytvořil tak dojem supervýhodné slevy.

Častější je případ, kdy sleva není započítána na pokladně.  „U slev vidíme velmi vážný a častý problém v tom, že cena ve slevě nesedí s naúčtovanou cenou u pokladny,“ uvedl Fröhlich. Radí, aby spotřebitel trval na deklarované slevě. V posledním čtvrtletí se stalo ve 160 případech, že cena ve slevě nebyla správně naúčtována.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

Cifršpioni zajistili rekordní částku, jedná se o více než sedm miliard

Ilustrační snímek

Česká finanční zpravodajská jednotka FAÚ má za sebou nejúspěšnější rok ve své historii. Za loňský rok cifršpioni...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Thajci chtějí pořídit nové L-39NG, mají nahradit dosluhující Albatrosy

Letoun L-39NG společnosti Aero Vodochody

Thajsko stojí o dvanáct českých cvičných letounů L-39NG, které v polovině října jako novinku představilo Aero...

Najdete na iDNES.cz