Šéfové TPCA: Nestydíme se za to, že naše auta mají stejné motory

  6:01
Vyrábět auta tří značek na jednom místě se nám osvědčilo, tvrdí v exkluzivním rozhovoru pro MF DNES zástupci majitelů automobilky TPCA: šéf evropské Toyoty Didier Leroy a výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. Prodeje malých aut podle nich v příštích letech příliš neporostou.
Výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard.

Výkonný viceprezident PSA Jean-Christophe Quémard. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nové modely přišly po devíti letech, což je poměrně dlouhá doba. Proč to tak dlouho trvalo?
Leroy:
Pokud chceme být konkurenceschopní, nemůžeme vyrábět auta s krátkým výrobním cyklem. Ano, devět let je relativně dlouho, ale přišli jsme s dvěma facelifty. Neznamená to, že jsme devět let dělali stejná auta, přišli jsme s řadou novinek jak ve vzhledu, tak ve výbavách i v technologiích.

Quémard: U výroby malých aut je extrémní tlak na cenu, proto musí být náklady na co nejnižší úrovni. A vývoj nových aut je drahý, proto je jasné, že se musí rozpustit na co nejvíce vozů. Nevidíme to jako problém, že jsme modely vyráběli devět let.

V jednom z rozhovorů jste prohlásil, že auta Toyoty jsou považována za příliš racionální značku, bez dostatku emocí. Mění to nová verze modelu Aygo?
Leroy:
Určitě. Měli jsme o tom velké diskuse, jaká by měla být naše auta, aby vzbuzovala více emocí. Začali jsme s tím u nového Aurisu a hybridního Yarisu, Aygo je jasným pokračováním tohoto trendu. Nejde jen o změny vnějšku, ale i interiéru. Chceme si udržet hodnotu firmy a typické znaky Toyoty, ale také přinést více emocí.

Quémard: U nás je pozice obou značek jasná a jsme s ní spokojeni. Peugeot je pro nás značkou s elegantním vzhledem, Citroën je značka, která se snaží působit přátelsky a atraktivně. Máme tu tři různá auta, která jsou pro tři různé skupiny zákazníků. I proto jsou rozdíly mezi třemi modely podstatně větší

Kolik procent dílů je stejných u všech modelů?
Leroy:
Nelze to jednoduše říct, každý model má i své různé verze, ale zhruba jde o padesát procent. My se nějak nestydíme za to, že jde o auta, která mají velkou část shodných prvků, například motory. Je to cesta, jak být konkurenceschopní, a z toho těží i celá továrna TPCA.

Když jste v TPCA začínali, byli jste v segmentu minivozů jedni z prvních, mezitím konkurence výrazně vzrostla. Jak vidíte budoucnost tohoto segmentu?
Leroy:
Je faktem, že poslední tři roky prodeje nejmenších aut klesají. Nemohli jsme čekat, že porostou donekonečna. Jednak je to situací na evropském trhu a pak také silnou konkurencí velmi levných aut ze segmentu B, tedy malých vozů. Jde o auta, která jsou velmi levně vybavena, ale vypadají velká. Nebudu jmenovat, jaké značky to jsou, každý jistě ví, které mám na mysli. My nechceme jít cestou, že budeme mít vše levné, chceme nabízet svoji kvalitu.

Citroën C1
Peugeot 108 v roce 2014
Toyota Aygo

Velkou příležitost vidíme například v tom, že řada států přistupuje k čím dál větším rozdílům v daních například podle emisí, to je naše příležitost. Chceme nabízet kvalitní auta s nízkou spotřebou za příznivou cenu. Nepočítáme s tím, že segment v příštích letech nějak poroste, ale bude se stabilizovat.

Minivozy mají dvě hlavní skupiny zákazníků: seniory a mladé lidi. Myslíte, že oslovíte i další skupiny?
Quémard:
Myslím, že se kvůli snahám jezdit úsporněji a šetřit rodí i další skupina lidí – mladých lidí, kteří už teď mají větší vůz. Dělali jsme teď průzkum ve Velké Británii mezi našimi zákazníky Peugeotu 206 a velká část z nich na dotaz, jaké auto zvažují ke koupi, uvedla právě vozidlo z kategorie mini. My jim jdeme naproti i tím, že nové modely jsou mírně vyšší.

Jak máte rozdělený vývoj nových aut?
Quémard:
Vnější vzhled i interiér si dělá každá značka sama, zbytek si dělíme v podstatě půl na půl. Některé části, třeba motor, jsou odpovědnost Toyoty, něco naše. Stejné to je i se samým procesem výroby: nákup má na starosti PSA, výrobu více Toyota. Je to model, který se za dobu existence TPCA osvědčil a je úspěšný, proto v něm pokračujeme.

Šéf evropské Toyoty Didier Leroy.

Před několika lety během propadu výroby se u nás hodně řešilo, zda TPCA v Česku zůstane. Tehdy k tomu přispěly i výroky prezidenta Nicolase Sarkozyho, že by francouzské automobilky neměly vyrábět mimo Francii. Jak jste to tehdy vnímali?
Quémard:
Myslím, že už všichni včetně našich odborářů pochopili, že není možné vyrábět nadále v masovém měřítku malá auta v západní Evropě, konkurence v oboru je obrovská a musí se proto řešit i výrobní náklady. S TPCA jsme naprosto spokojeni a byli jsme spokojeni i v té době, kdy pan Sarkozy pronášel tato slova, takže jsme neměli důvod pochybovat o tom, že bychom v Kolíně vyráběli i nadále.

Leroy: My nejsme francouzská automobilka, takže jsme o tom moc nepřemýšleli. Je hodně důvodů, proč tu jsme a zůstáváme. Máme tu dobrou polohu, silnou síť dodavatelů, kvalifikované zaměstnance a příznivé náklady. Mimochodem, umíme vyrábět malá auta i v západní Evropě – Yaris ve Francii – a jsme tam velmi spokojeni. Výrokům pana Sarkozyho však rozumím, ale myslím, že to nebylo ani tak proti TPCA, jako proti jiné značce, která chtěla vyrábět i mimo Evropu a dovážet auta do Evropy. Musíme se na to dívat z dlouhodobého pohledu, jak budou lidé reagovat na to, že tu likvidujeme pracovní místa a auta vyrábíme jinde. Česko je v Evropě, to není problém.

V Česku se za dobu od zahájení výroby několikrát změnila vláda, není to pro vás problém
Leroy:
Pochopitelně by bylo příjemnější mít stabilnější vládu, ale myslím, že prostředí pro podnikání se v základě nezměnilo. Navíc my to neovlivníme.

TPCA má podle vás jednu z nejefektivnějších výrob, linka jede v taktu 54 sekund. Vidíte ještě prostor pro její zrychlení?
Quémard:
Rychlost neznamená vždy velkou efektivitu. Chceme, aby továrna byla co nejefektivnější a vyráběla auta s co nejnižšími náklady, ale to neznamená, že se automaticky musí zrychlovat takt.

Uvažujete o tom, že byste spolupráci Toyoty a PSA rozšířili i na jiná auta?
Leroy:
Uzavřeli jsme dohodu o partnerství v oblasti užitkových vozidel, nepůjde však o společný podnik, budeme na vývoji spolupracovat a vozy se budou mírně lišit. Důvěra mezi oběma společnostmi je i díky TPCA teď velmi vysoká.

Velký problém výroby aut v Evropě je přebytek kapacit, čekáte ještě další redukce linek a závodů?
Leroy:
My jsme s redukcí začali podstatně dříve. Před několika lety jsme byli ve velkých problémech: přišla krize, pak velké potíže s vadnými díly v USA, pak zemětřesení v Japonsku, měli jsme tu na několik týdnů zavřené továrny.

Byli jsme opravdu ve velkých potížích. Zavřeli jsme jednu linku v Anglii v roce 2010, ale nakonec jsme nemuseli propustit nikoho, více než devíti stům lidem jsme našli práci jinde, nebo zůstali u nás. V té době jiné automobilky o zavírání továren začaly mluvit. Vyřešili jsme tím přebytek kapacity a všechny naše závody jsou teď ziskové i při dvou směnách. Takže víme, že my už kapacitu řešit v dalších letech nemusíme.

Quémard: U nás jsme provedli řadu úprav v kapacitě, uzavřeli jsme dohodu s odbory, že ve Francii budeme nadále vyrábět nejméně milion vozů ročně. Jsme stále v procesu úprav kapacit.

Dočkají se během svého životního cyklu modely z Kolína i alternativních pohonů?
Leroy:
Není to v plánu, každá automobilka má své vlastní modely s alternativními pohony. A víme dobře, že to nejsou v tuto chvíli příliš levná auta, zatímco minivozy jsou hodně orientované na cenu.

Vstoupit do diskuse (49 příspěvků)

Vydáme dosud nepublikované příběhy, které měl Foglar v hlavě, slibuje Šantora

Nejčtenější

Otevírací doba obchodů 17. listopadu 2025: kde můžete nakoupit

ilustrační snímek

Letošní 17. listopad, tedy Den boje za svobodu a demokracii, letos připadá na pondělí. Mezi sedm významných dnů, kdy musejí obchody zůstat zavřené, však tento svátek nepatří.

Jak budou otevřené obchody na státní svátek 17. listopadu 2025

Na podzim se otevře 30 nových obchodů (27. dubna 2025)

17. listopad 2025 vychází na pondělí, a protože si o tomto datu připomínáme Den boje za svobodu a demokracii a Mezinárodní den studentstva, řeší Češi věčné „sváteční dilema“: budou mít obchody...

Potravinářská inspekce odhalila další prohřešek s kuřecím masem v KFC

Restaurace KFC ve městě Mountain View v Kalifornii (18. dubna 2011)

V restauraci řetězce rychlého občerstvení KFC v Praze-Dejvicích rozmrazovali zaměstnanci kuřecí maso ve stojaté vodě, což zvyšuje mikrobiologická rizika, uvedl mluvčí Státní zemědělské a...

SIPO od ledna 2026 zdraží. Kolik zaplatíte navíc?

Nová pobočka České pošty slouží v hradecké regionální centrále ČSOB. (2. dubna...

Používáte k hrazení pravidelných plateb SIPO, tedy službu Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva? Pak byste měli vědět, že od začátku roku 2026 tato služba poskytovaná Českou poštou podraží. O kolik...

OBRAZEM: Bechyňka v Táboře má nový most. Unikátní trať se dočkala repliky

V souvislosti s rekonstrukcí mostu přes Lužnici v Táboře probíhá na trati od 8....

Stavbaři tento týden v Táboře instalovali dva nové ocelové oblouky železničního mostu přes řeku Lužnici. Původní 100 let stará konstrukce byla již ve špatném technickém stavu. Most je součástí první...

Firmy plánují zvyšovat mzdy, nejčastěji do pěti procent, vyplývá z průzkumu

Stavět, stavět, stavět. Ale hlavně ekologicky. Zavedení takzvaného superbonusu...

Téměř 70 procent zaměstnavatelů plánuje v příštím roce zvýšit mzdy. Nejčastěji půjde o navýšení do 5 procent, téměř každá čtvrtá firma však plánuje přidat v rozmezí 5 až 10 procent. Vyplývá to ze...

18. listopadu 2025

Odolnost Česka je značná, byznys hledá nové trhy. Na cla pozor, míní bankéřka ČNB

Premium
Karin Kubelková (11. listopadu 2025)

Podle odhadu statistického úřadu stoupla tuzemská ekonomika v letošním třetím čtvrtletí o 2,7 procenta. Takhle rychlé tempo čekal málokdo. Vypadá to tedy, že obávaná americká cla se ekonomiky nijak...

18. listopadu 2025

Až tři hodiny elektřiny denně zdarma. Austrálie testuje přelomový projekt

Dělník čistí solární panely na střeše předměstského domu v jižní Tasmánii....

Už příští rok by některé domácnosti v Austrálii mohly až tři hodiny denně spotřebovávat elektrickou energii úplně zdarma. Důvodem je rozmach obnovitelných zdrojů, díky němuž se v zemi výrazně zvýšila...

17. listopadu 2025

Český sběratel koupil unikátní láhev whisky. Zaplatil za ni 2,5 milionů korun

Český investor koupil jednu ze sedmi vzácných lahví skotské whisky. Ta vznikla...

Sběratelé stále častěji ukládají peníze do vzácných destilátů a výjimkou nejsou ani ti čeští. Nejnověji do tuzemska míří jedna z pouhých sedmi láhví skotské whisky Glenfiddich 1959, jejíž cena se...

17. listopadu 2025

Státní zájem, Němci znovu povolí vývoz zbraní do Izraele

Friedrich Merz (7. listopadu 2025)

Německo zruší omezení týkající se vývozu zbraní do Izraele, která zavedlo v srpnu kvůli válce v Pásmu Gazy. Oznámil to mluvčí vlády Stefan Kornelius s tím, že rozhodnutí nabyde účinnosti 24....

17. listopadu 2025  14:30

Česko má letos lepší růst, ale příští rok se zase o dost zpomalí, uvádí Brusel

ilustrační snímek

Česká ekonomika letos podle Evropské komise poroste o 2,4 procenta, následně v roce 2026 zpomalí na 1,9 procenta. Hlavním tahounem růstu by měla být soukromá spotřeba v důsledku růstu reálných mezd a...

17. listopadu 2025  12:40,  aktualizováno  13:46

Spotřeba čínských domácností vázne. I kvůli mladým, kteří místo nákupů šetří

Čínská ekonomika nyní trpí nesouladem mezi nabídkou pracovních míst a...

Ačkoliv se čínské hospodářství zejména ve srovnání se zeměmi Evropské unie stále veze na solidní růstové vlně, mladá čínská generace se už tak dobře nemá. Nezaměstnanost mladých se dlouhodobě...

17. listopadu 2025

Když se na pračku čekalo půl roku. Dnes ji lze pořídit cestou z práce

Calex Elektrosvit - Elektrická kompresorová chladnička Calex (6) 4 330 Kčs a...

Výročí sametové revoluce připomíná nejen politické změny, ale i to, jak se proměnily domácnosti. Technika před rokem 1989 byla pro většinu lidí výrazně hůře dostupná a na barevnou televizi, kotoučový...

17. listopadu 2025  11:31

S iDNES.cz soutěžím poprvé, říká vítězka týdenní prémie. Za výhru koupí něco dceři

Díky sbírání diamantů v článcích si 10 000 korun odnáší čtenářka Barbora...

Velká podzimní soutěž portálu iDNES.cz zná svého čtvrtého týdenního výherce. Díky sbírání diamantů v článcích si 10 000 korun odnáší čtenářka Barbora Hofmanová. Výhra ji překvapila, za peníze...

17. listopadu 2025  11:13

Gentlemanem snadno a rychle. Rodina nabízí za výchovu ročního syna miliony

británie gentleman malba obraz kůň dostavník

Mezinárodní rodina z Londýna hledá lektora pro svého ročního syna, který by ho měl vést k tomu, aby se stal britským gentlemanem. Inzerát nabízející za tuto pozici roční plat ve výši 180 tisíc liber...

17. listopadu 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Na prodeji padělků uteče státu ročně 14 miliard korun. A lidem jde i o zdraví

ilustrační snímek

Padělání zboží řadí odborníci k nejvýnosnějším způsobům, jak přijít k penězům trestnou činností. Padělky tvoří přibližně 3,3 procenta hodnoty zboží v maloobchodním trhu. Škoda, kterou prodejem...

17. listopadu 2025

Závislost na ruských palivech se nevyplácí ani Střední Asii, Astana obrací toky

Premium
Ropné pole v oblasti Mangistau v Kazachstánu.

Benzínová krize v Rusku začíná doléhat i na země Středí Asie. Jsou však mezi nimi rozdíly. Zatímco v Tádžikistánu jdou ceny nahoru, v Turkmenistánu zůstává situace díky vlastní ropě a domácí produkci...

17. listopadu 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.