náhledy
Výroba dveří do letadel v letňanském závodě Latecoere.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Dveře Airbusu A380 na montážní lince.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na vnějším aerodynamickém povrchu dveří se kontrolují veškeré spáry.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Celý povrch dveří je kontrolován.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Montáž mechanismů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Každou hodinu opustí areál jedny dveře.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Každou hodinu opustí areál jedny dveře.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Dveře Airbusu A320 v různém stavu rozpracovanosti.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Pasažérské dveře Embraer ERJ170 před finální kontrolou.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Podobně jako v jiných závodech, i zde mají dělníci normu, kterou musí splnit. Výroba dveří trvá pět týdnů, závod opouští jedny dveře každou hodinu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Nákladové dveře Embraer ERJ170. Na okrajích jsou vidět robustnější dveře pasažérské.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Dveře po kontrole připravené k expedici.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Instalace pákového mechanismu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Zkouška otevírání a zavírání dveří Embraer a dalších vlastností, například těsnění. Nasadí se a přimontují do modrých rámů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Při montáži se používá velké množství přípravků.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Potahový plech dveří je přichycený ke kontrukci spoustou spon kvůli rovnoměrnému rozprostření tmelu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Vzorky dveří určených ke školení nových pracovníků. V pozadí panorama montážní haly.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Montáž zavíracího mechanismu dveří Boeing 787 Dreamliner.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Montáž zavíracího mechanismu dveří Boeing 787 Dreamliner.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Veškeré díly z kompozitních materiálů pro Boeing 787 Dreamliner se ponoří do bazénu, kde je ultrazvuková sonda zkontroluje kvůli zjištění vnitřních vad.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Stojan s díly do dveří Boeingu 787 veze do autoklávu speciální vozítko. „Jedna vytvrzovaná dávka odpovídá asi jednomu milionu korun,“ líčí vedoucí oddělení technického vzdělávání Norbert Dolejš.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Autokláv je zřejmě největší v České republice. Pryskyřice pojící karbonová vlákna kompozitu v něm při řízených teplotách tvrdne. Na vzduchu by výsledky tohoto procesu nebyly dostatečně kvalitní. V dílech složených z vrstev karbonu nesmí být vzduch.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Stříhání pomocných materiálů pro skládání a vytvrzování dílů z uhlíkového kompozitu.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Na galvanické lince probíhá povrchová antikorozní úprava většiny obrobených dílů.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Některé galvanické procesy na úpravu povrchu malých dílů, především různých vzorků, jsou obsluhovány manuálně. Velká většina výroby je již poloautomatická, nebo automatická.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Vzorky se z kontrolních důvodů vyrábějí v pravidelných intervalech.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obrobna vyrábí nonstop.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Složité díly z titanu a vysokopevnostní oceli jsou vyráběny na nejnovějších obráběcích centrech s devíti osami.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Polotovar a díl z něj vyrobený na jedno upnutí do stroje. Polotovar před opracováním bývá mnohem těžší. Některé kusy mají 25 kilogramů a po opracování jen asi 3 kg. Zbytky se recyklují k dalšímu použití.
Autor: Petr Topič, MAFRA
Obsluha takto pokročilých obráběcích strojů musí umět i náročné seřizování a nastavování.
Autor: Petr Topič, MAFRA
V Praze se vyrábí dveře do největšího Airbusu
„Jsme vytížení na několik let dopředu,“ říká ředitel Latecoere ČR Ivan Dubský.
Autor: Petr Topič, MAFRA