Šéf O2 Tomáš Budník: Plánujeme pilotní projekt celé chytré vesnice

  11:33aktualizováno  11:33
Mobilní operátor O2 čím dál tím víc investuje peníze i energii do televize nebo technologie tzv. chytrých měst. Co tím sleduje, jaké plánuje novinky nebo jaký předpokládá vývoj vysvětluje v rozhovoru pro iDNES.cz šéf firmy Tomáš Budník.

Šéf O2 Tomáš Budník. | foto: O2

Přibližně rok poté, co druhou největší telekomunikační firmu v zemi převzal po španělské Telefónice Petr Kellner a jeho PPF se šéf O2 Budník nechal slyšet, že hodlá více rozšířit záběr mobilního operátora do nových oblastí. S O2TV se zaměřil na sportovní přenosy, v oblasti chytrých měst nyní zkouší jednotlivé aplikace (část rozhovoru s Tomášem Budníkem, která se věnuje telekomunikacím, čtěte v úterní MF DNES).

S O2TV jste rozhýbali trh s televizními právy, vznikla konkurence a začaly se více drobit exkluzivity na jednotlivé soutěže. Momentálně se ale alespoň částečně situace obrátila proti vám - to když vám Digi Sport sebral atraktivní Premier League nebo La Ligu. A navíc odešel z vaší platformy. Je to situace, se kterou jste počítali, nebo vás to zaskočilo?
Ukazuje se, jak neviditelná ruka trhu funguje. My jsme už někde v roce 2015 říkali, že se vidíme dál než jako klasický telekomunikační hráč. A televize je jedna z oblastí, kde jsme viděli příležitost. Není normální, že by veřejnoprávní televize platila komerční sportovní přenosy. Většinou to je tak, že třeba veřejnoprávní televize vysílají sledování národních sportovců - takže mistrovství světa, Evropy nebo olympiády...

Aby si mohl každý zafandit své reprezentaci.
S tím i počítá distribuce vysílacích práv těchto akcí. Potom je tu ale celá řada natvrdo placeného obsahu, na který veřejnoprávní televize nesahají nebo na to nemají peníze. V Česku je to jinak: populace očekává, že chléb a hry jsou zdarma. Když jsme začali sahat na různé sporty, tak nám i asociace říkaly, že to přece musí být vysíláno na veřejnoprávním kanále, aby na to všichni dosáhli. Protože to je „veřejná” fotbalová nebo hokejová liga.

Když ale chce dnes sportovní fanoušek sledovat českou ligu i Premier League, musel by si předplácet minimálně dvě různé služby. To jde proti němu. Co s tím?
Jsou speciální balíky služeb, které obsahují více sportovních kanálů, třeba i přes naši službu. Jediné, co se u nás nedá sledovat, jsou teď kanály Digi Sport. Ty exkluzivně vysílají Premier League a La Ligu. Ano, mrzí nás, že nemáme Premier League, ale komerčně nám nevycházelo zaplatit tolik, kolik oni. Do budoucna to bude tak, že když se budou obnovovat kontrakty, tak proti sobě budeme stát. My se budeme držet toho, že máme jeden univerzální sportovní kanál a navíc specializované kanály.

Ale zatím se to vyvíjí spíš tak, že se to ještě víc drobí. Nedávno jste oznámili dohodu s hokejovou Spartou a Libercem (psali jsme zde), což je v českém prostředí úplně nová cesta.
To byly kluby, které zajímal náš koncept a byly ochotny to podepsat. Máme práva na všechny domácí hokejové zápasy těch klubů, včetně play-off.
Když budou jiné kluby, které nebudou mít kontrakt s BPA, tak my jsme připraveni se s nimi bavit. O tom, jak bude v televizi hokej, se stále rozhoduje. Máme práva na všechny domácí hokejové zápasy těch klubů včetně play-off.

O2TV pustila své sportovní přenosy do volného vysílání. Na dva týdny, pak je zpoplatní

Dáváte o sobě vědět i v oblasti tzv. chytrých měst (smart city). V Kolíně pomalu finišuje půlroční zkouška systému chytrých popelnic. Máte podobných pilotních projektů více?
U odpadového hospodářství se připravuje několik dalších měst. Ale tím končit nechceme. Chytrá města stojí na nějaké senzorické síti. A je už jedno, jestli to je na LTE nebo narrowband IoT. Ta síť musí komunikovat s nějakým centrálním úložištěm dat - cloudem. Tím pádem jste schopni tu síť řídit. Potom máte mobilní aplikace - třeba ty v Kolíně vám ukáží, kde jsou nejbližší popelnice a jak jsou zaplněné. My to vnímáme jako skládačku, do které dovedeme dodávat různé služby. Začali jsme odpadovým hospodářstvím, teď rozjíždíme kontrolu ovzduší. A diskutujeme o tom, že bychom s některými městečky či obcemi udělali projekt chytré vesnice a tam si za oboustranné výhodnosti ozkoušet všechny možné technologie.

Jaké třeba?
Protipovodňová čidla, parkování, vjezdy do vesnice nebo třeba monitoring ovzduší. Nebo rychlou síť pro data či optickou infrastrukturu či chytrou domácnost. Některé už mají vlastní mobilní aplikace pro informování občanů. Brzy přijdeme s konkrétními lokalitami.

Pokud tam ale chcete něčeho komerčně dosáhnout, budete muset veřejné sféře nabídnout řešení, které prokazatelně zlepší nebo zlevní dosavadní praxi. Třeba tak, že svoz odpadu nebudu objíždět prázdné popelnice a tím pádem ušetří. Jste přesvědčeni o tom, že se to obhájí?
U odpadů vidíme, že to má benefity pro svozovou firmu i radnici. To je win-win byznys. Jinde to vynutí regulace - třeba u kontroly ovzduší. Jinde to souvisí s bezpečností občanů - protipovodňová čidla, svolávání a informování občanů. V oblasti parkování to je potom vylepšení služby.

Vyplatí se vám to, budovat oddělení, které se bude věnovat mnoha různým činnostem? Dnes se spíš velké firmy zbavují vedlejších byznysů. I vy jste vlastně nedávno provedli rozdělení infrastruktury a operátora.
Pro nás je to tak, že používáme infrastrukturu, cloud, mobilní aplikace a big data. Tam vidíme naši přidanou hodnotu. Potom je ale celá řada systémových integrátorů a tvůrců konkrétních aplikací. My spíš budeme dělat třeba API a jiná rozhraní na tu infrastrukturu.

O2 měří CO2. Nový byznys testuje ve vydýchaných školních třídách

Dodavatelem jednajícím se zákazníky ale budete chtít asi být vy.
Teď, když je to v plenkách, tak ano. Ale do budoucna je naší ambicí být hráč, který má ten mobilní konec. Zásadní obrat nastane v momentě, kdy naroubujeme narrowband IoT do naší sítě a ta čidla najednou nebudou stát tisícikoruny, ale desetikoruny. To se potom celé zlevní. Takové čidlo potom může být v každém parkovacím místě.

Není budoucnost v tom, že ty informace potom spíš než v městské aplikaci skončí v Google Maps?
Jasně. Nebo ve Waze. Může to ale být tam i tam. Můžeme taky ta data dodávat.

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

GLOSA: Solidarita dojme i povzbudí. Pojistku by však nahrazovat neměla

Exploze zničila rodinný dům v Mostkovicích na Prostějovsku. Uvnitř zemřel jeden...

Ničivá exploze, tragická autonehoda, nečekaný požár. Tři neštěstí, která v posledním půlroce ukázala až dojemnou a...

Internet zaplavují falešné e-shopy. Zboží nepošlou a z karty strhnou víc

Ilustrační snímek

Po předváděcích akcích a energetických aukcích upozorňuje Česká obchodní inspekce (ČOI) na další bobtnající problém -...

Ujíždí nám vlak. Konkurenceschopnost Česka podle analýzy MPO neroste

Ekonomické fórum v Davosu.

Česko v posledních letech ustrnulo ve zvyšování konkurenceschopnosti. Ačkoli patří mezi nejkonkurenceschopnější...

Najdete na iDNES.cz