Přicházejí elektromobily, ale spalovací motory nekončí, řekl šéf AutoSAP

  11:24aktualizováno  12:28
Tuzemský automobilový trh láme rekordy, ale v příštích letech ho zásadně změní nové trendy. Mimo jiné digitalizace i elektromobilita. Ignorovat je klíčové odvětví ekonomiky nemůže. „Digitalizace automobilu a výroby už není otázkou prospěchu, ale přežití,“ řekl v on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz šéf sdružení AutoSAP Zdeněk Petzl.

Návštěvníci nahlédli během oslav 80. výročí automobilky Škoda Auto v Kvasinách i do provozu na montáž. (23. 9. 2014) | foto: Martin Veselý, MAFRA

Tuzemské automobilky mají za sebou rekordní rok. Loni vyrobily přes 1,3 milionů vozů a rostly nejvíce v historii - o 8,3 procenta. Letos by měly růst zhruba polovičním tempem.

Automobilový trh ve světě se mění a ten tuzemský nemůže zůstat pozadu. Výrobci čelí novým trendům jako je e-mobilita, digitalizace či autonomní řízení a jsou pod tlakem požadavků na plnění emisních limitů.

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl

Ředitel sdružení Autosap Zdeněk Petzl

Klasickým motorům však zatím umíráček nehrozí. „I přes rozjíždějící se nástup elektromobility však éra spalovacích motorů není zdaleka u konce a bez jejich dalšího rozvoje to ještě po dlouhou dobu nepůjde,“ myslí si ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl.

Jako klíčové označil datum 2020, kdy začne platit limit 95g CO2, kterému budou automobilky muset zásadně přizpůsobit portfolio svých produktů.

Pro firmy budou nové trendy znamenat značné investice do vývoje, chytrých technologií či alternativních pohonů. „Odhadujeme, že automobilový průmysl v příštích deseti letech projde výraznější změnou, než za posledních padesát let, s významnými dopady na rozvoj měst, infrastruktury i do způsobu života lidí obecně,“ říká Petzl.

Kam míří automobilky? Odpovídal šéf AutoSAP

Jednoho ze čtenářů zajímalo, kdy budou povinné tzv „černé skříňky“, které budou zaznamenávat dobu před nehodou. Legislativně tento požadavek zakotven zatím není, ale podle Petzla už k tomu směřuje. Příkladem je systém nouzového volání.

S nastupující automatizací a digitalizací auta využívají různý software. Otázkou je jejich možnost infikování viry. „Pokud jde o antiviry, cílem je, aby něco takového nebylo ani za potřebí,“ řekl šéf AutoSAP.

Začíná se také spekulovat o příchodu čtvrté automobilky na tuzemský trh, americké Tesly, která je globálním lídrem ve výrobě elektromobilů. Je tady ale vůbec pro dalšího hráče místo a co by znamenal příchod nové konkurence?

„V současné době jsou v ČR už tři automobilky a příchod dalšího hráče do značné míry omezuje nedostatek lidí s odpovídajícím technickým vzděláním,“ uvedl ředitel sdružení.

AutoSAP

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je dobrovolné účelové uskupení samostatných firem (např. a.s., s.r.o., atd.), zájmové sdružení právnických osob činných mj. v oblasti výroby, výzkumu a vývoje motorových a přípojných vozidel, jejich dílů, agregátů a příslušenství.

Chce mj. trvale rozvíjet automobilový průmysl jako specifické výrobní odvětví, udržovat trvalou konkurenční schopnost českých výrobců vůči vyspělým zahraničním firmám, zdokonalovat, rozvíjet a podporovat vzájemnou spolupráci členů

Nabízí mj. spolupráci s dalšími organizacemi při rozvoji automobilového průmyslu na principu vzájemné ekonomické výhodnosti

Zdroj: web AutoSAP

Automobilky nebo jejich dodavatelé čelí podobně jako další průmyslové firmy nedostatku lidí. Přitom platí, že v sektoru jsou vyšší mzdy. „I když se ekonomice daří, roste průmyslová výroba, je řada firem na hranici svých výrobních kapacit, a potýkáme se s nedostatkem kvalifikovaných pracovních sil a zaznamenáváme tlak na růst mezd v dělnických profesích v řadě našich firem,“ popsal Petzl situaci.

Sdružení by proto uvítalo, kdyby šlo snáze dovážet pracovníky ze zahraničí nebo lépe podporovat dojíždění za prací a technické vzdělávání.

Automobilový průmysl je zásadním pilířem ekonomiky. Zaměstnává přes 120 tisíc lidí, na HDP se podílí 9 procenty a na exportu celou pětinou.

Odvětví je poslední dobou pod větším tlakem v souvislosti s plněním ekologických norem, na naléhavosti této otázce přidala i aféra, přezdívaná „dieselgate“. Řada tuzemských výrobců autodílů dodává do Německa. Nakolik se pro ně po aféře změnila situace? I na to se Petzla můžete zeptat.

AutoSAP upozorňuje, že Evropská komise zahájila s Českou republikou řízení kvůli legislativě kolem emisí u nových automobilů, na druhou stranu je však v ČR velmi starý vozový park s průměrným stářím vozu přes 14 let a polovinu z dovozů ojetin tvoří více než desetiletá auta.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Rychlonabíječka naplní baterie na 200 km za osm minut, k vidění je v Brně

Rychlá nabíjecí stanice od ABB

„Tankování“ elektřiny do auta na dojezd 200 kilometrů trvá s rychlonabíjecí stanicí firmy ABB osm...

Blackout v zájmu elektromobility. Kolik aut zvládne nabít rozvodná síť?

Závod elektromobilů Wave 2017

VIDEO Budování a rozšiřování elektromobility musí být možné nejen z politického, ale i z technického...

Další elektrické SUV. Masy s ním chce oslovit bláznivý Fisker

Elektrické SUV Fisker se základní cenou pod 900 000 korun

Není snad den, kdy by některá ze světových automobilek nepředstavila nový elektromobil. Tato...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

První seat do zásuvky. Těží z techniky Volkswagenu pro elektromobily

Seat el-Born

Ženeva (od zpravodajů iDNES.cz) Seat se rozhodl vstoupit na pole elektromobilů s hatchbackem nižší střední třídy. Světu se...

Nový Peugeot 208 s dieselem i jako elektromobil. Viděli jsme ho v předstihu

Peugeot 208

Exkluzivně Nová generace malé „osmičky“ přiváží asistenty donedávna používané jen u luxusních vozů. Za týden...

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Pilot zříceného boeingu žádal o návrat na letiště již tři minuty po startu

Letoun etiopských aerolinií Boeing 737-800 stojí na mezinárodním letišti v...

Pilot letounu, který se v neděli zřítil krátce po startu z hlavního města Etiopie Addis Abeby, již tři minuty po startu...

Další z rubriky

Život bez obalů, utopie nebo realita? Sledujte ve středečním Rozstřelu

Obchod Bezobalu si rychle našel své zákazníky, podobný koncept se nyní...

Pro člověka, který nakupuje v klasických supermarketech, je život bez obalů neuskutečnitelným nápadem. V posledních...

Řetězce vyhlásily válku igelitkám . Výrobci papírových tašek však nestíhají

Ilustrační snímek

Ryszard a Halina Marciniakovi začínali před 25 lety s výrobou svačinového papíru. V současnosti jejich společnost...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Najdete na iDNES.cz