Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş.

Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş. | foto: Uber

České zákony jsou zastaralé a s naší službou nepočítají, říká manažer Uberu

  • 336
V Německu soud službu Uber už minulý rok zakázal. Problémy má firma nebo její řidiči i s českými zákony. Manažer odpovědný za Prahu Lokman Kuriş přesto věří, že Uber v Česku stejný osud nepotká. I proto, že je pro kontroverzní kalifornskou firmu prosperující a rychle rostoucí lokalitou.

Déle než rok umožňuje původem americká technologická firma Uber v podstatě komukoli, aby se stal v Praze „taxikářem“. Nebo „partnerským řidičem“.

Záleží na tom, s kým se bavíte. Podle zástupců pražského magistrátu naplňuje Uber charakteristiky taxislužby a podle toho se ho úředníci snaží i regulovat.

Opačný pohled prosazuje samotná firma. Ta se podle manažera pro mezinárodní expanzi Lokmana Kurişe snaží úřadům vysvětlit, že jejich řidiči nejsou profesionálové, a tudíž by na ně nemělo být tak nahlíženo. „Současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber,“ argumentuje manažer, pod nějž spadá i pražská pobočka.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Když s vámi váš partnerský řidič služby UberPop podepíše smlouvu a prokáže se základními dokumenty, které požadujete, neporušuje podle vás žádné předpisy?
Pro nás je nejdůležitější bezpečnost řidiče a cestujících. Proto kontrolujeme kriminální záznamy a řidičovu historii (Uber požaduje výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů - pozn. red.). Po splnění těchto kroků můžete používat Uber jako partnerský řidič.

Podle úřadů - pražského magistrátu a ministerstva dopravy - však porušuje zákon o silniční dopravě. Podle nich je Uber, tak jak je definován svými přepravními podmínkami, v podstatě taxislužba. A řidič by tak měl mít třeba i licenci a koncesi.
Ano, to je určitě důležité. Od začátku jsme proto s městem v kontaktu. Nebráníme se tomu, abychom byli regulováni, ale současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber. V každém městě, kde fungujeme, chceme najít nějakou střední cestu, na které bychom se s regulátory dohodli.

Ale v současnosti to je tak, že pokud kontrola přistihne řidiče Uberu, zahájí s ním velmi pravděpodobně správní řízení kvůli porušení předpisů.
To se ale časem vyvine. Jsem si jistý, že i regulátoři jsou rádi, že v této zemi působíme.

Proč ale tedy po řidičích například nechcete, aby si vyřídili licence nebo koncese a vůbec se přizpůsobili předpisům, aby byli v souladu s regulátory už nyní?
Po řidičích služby UberBlack (zpravidla hotelové limuzíny - pozn. red.) to chceme, to jsou totiž profesionálové. Ale UberPop je něco jiného - na to nenahlížíme jako na službu profesionálních řidičů - není to jejich zaměstnání. A to se právě snažíme vysvětlit úřadům a najít cestu, jak to legalizovat.

Zástupci magistrátu mi ale řekli, že v současnosti běží několik správních řízení s přistiženými řidiči, jejichž výsledkem budou pravděpodobně desetitísícové pokuty. To už nevypadá jako diskuse, ale jako reálný problém - minimálně pro ty řidiče.
Problém našich partnerů je i náš problém, nenecháme je v tom. Proto také komunikujeme s úřady jak na lokální, tak i národní úrovni.

Když se podíváme do sousedního Německa, tato komunikace moc nevyšla a soud předběžným opatření Uber zakázal (více čtěte zde). Kvůli nekalé soutěži. Vzhledem k tomu, že toto právo je v Německu podobně pojímané jako v Česku, nebojíte se, že vás stihne i v Praze podobný osud? Tedy zákaz, který vyústí v ukončení činnosti ve městě?
Ono se to opravdu liší případ od případu. Když se třeba podíváte do Vilniusu, tak tamní municipalita nám vychází velmi vstříc. Vilnius je zrovna případ města, které je podle nás více vizionářské, vidí benefity a chce spolupracovat. Jiní jsou více, řekněme, odměření. Nejprve chtějí vidět výhody a potom pomalu něco mění.

A kam tedy řadíte Prahu?
Jsme velmi rádi, že tady můžeme být. Jde to skvěle. V Česku působíme rok a půl a jde to skvěle, je to jeden z nejrychleji rostoucích trhů. Podobně jako Bratislava. V tomto regionu je zkrátka přijetí služby zákazníky velmi dobré.

Podle čeho tuto úspěšnost měříte?
Podle poptávky. Počet svezených cestujících je týden od týdne vyšší. Ale zároveň je poptávka stále vyšší než nabídka.

A jaký je cíl ze strany nabídky - tedy řidičů?
Aby pro vás kdykoli přijel řidič UberPop do pěti minut. Tomu jsme už nyní blízko.

Nyní v Praze působí základní služba UberPop a dříve spuštěná UberBlack. V portfoliu po světě jich máte víc. Přemýšlíte tedy o rozšíření i v Praze?
Naše globální vize je taková, že pokud jsme schopni přistavit před vás auto do pěti minut, jsme schopni k vám dodat cokoli. Proto jsme spustili službu UberRush (doručování nákupů) a UberEats (rozvoz hotových jídel z restaurací). Takže toto jsou pro budoucnost možná rozšíření. Nyní je ale zkoušíme na trzích, kde jsme zavedenější.

A co expanze geografická? Míříte i do jiných českých měst než je Praha?
To už je práce týmů z hlavních měst. A tudíž samozřejmě zvažujeme další města - například na základě statistik lokalizovaného stažení aplikací nebo výzev od různých partnerů či potenciálních řidičů. Obecně se vydáváme do druhých největších měst v jednotlivých zemích.

Takže v Česku Brno, případně Ostrava?
Uvidíme. Slibuji, že se to dozvíte brzy.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.


Elektromobil