Sobota 13. srpna 2022, svátek má Alena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 13. srpna 2022 Alena

České zákony jsou zastaralé a s naší službou nepočítají, říká manažer Uberu

  15:01
V Německu soud službu Uber už minulý rok zakázal. Problémy má firma nebo její řidiči i s českými zákony. Manažer odpovědný za Prahu Lokman Kuriş přesto věří, že Uber v Česku stejný osud nepotká. I proto, že je pro kontroverzní kalifornskou firmu prosperující a rychle rostoucí lokalitou.

Manažer Uberu pro mezinárodní expanzi Lokman Kuriş. | foto: Uber

Déle než rok umožňuje původem americká technologická firma Uber v podstatě komukoli, aby se stal v Praze „taxikářem“. Nebo „partnerským řidičem“.

Záleží na tom, s kým se bavíte. Podle zástupců pražského magistrátu naplňuje Uber charakteristiky taxislužby a podle toho se ho úředníci snaží i regulovat.

Opačný pohled prosazuje samotná firma. Ta se podle manažera pro mezinárodní expanzi Lokmana Kurişe snaží úřadům vysvětlit, že jejich řidiči nejsou profesionálové, a tudíž by na ně nemělo být tak nahlíženo. „Současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber,“ argumentuje manažer, pod nějž spadá i pražská pobočka.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly nebo vyjdou na iDNES.cz následující texty:

Když s vámi váš partnerský řidič služby UberPop podepíše smlouvu a prokáže se základními dokumenty, které požadujete, neporušuje podle vás žádné předpisy?
Pro nás je nejdůležitější bezpečnost řidiče a cestujících. Proto kontrolujeme kriminální záznamy a řidičovu historii (Uber požaduje výpis z rejstříku trestů a centrálního registru řidičů - pozn. red.). Po splnění těchto kroků můžete používat Uber jako partnerský řidič.

Podle úřadů - pražského magistrátu a ministerstva dopravy - však porušuje zákon o silniční dopravě. Podle nich je Uber, tak jak je definován svými přepravními podmínkami, v podstatě taxislužba. A řidič by tak měl mít třeba i licenci a koncesi.
Ano, to je určitě důležité. Od začátku jsme proto s městem v kontaktu. Nebráníme se tomu, abychom byli regulováni, ale současné předpisy a regulace byly vytvořeny už dávno. Nepočítají s technologickou úrovní, na které je založen Uber. V každém městě, kde fungujeme, chceme najít nějakou střední cestu, na které bychom se s regulátory dohodli.

Ale v současnosti to je tak, že pokud kontrola přistihne řidiče Uberu, zahájí s ním velmi pravděpodobně správní řízení kvůli porušení předpisů.
To se ale časem vyvine. Jsem si jistý, že i regulátoři jsou rádi, že v této zemi působíme.

Proč ale tedy po řidičích například nechcete, aby si vyřídili licence nebo koncese a vůbec se přizpůsobili předpisům, aby byli v souladu s regulátory už nyní?
Po řidičích služby UberBlack (zpravidla hotelové limuzíny - pozn. red.) to chceme, to jsou totiž profesionálové. Ale UberPop je něco jiného - na to nenahlížíme jako na službu profesionálních řidičů - není to jejich zaměstnání. A to se právě snažíme vysvětlit úřadům a najít cestu, jak to legalizovat.

Zástupci magistrátu mi ale řekli, že v současnosti běží několik správních řízení s přistiženými řidiči, jejichž výsledkem budou pravděpodobně desetitísícové pokuty. To už nevypadá jako diskuse, ale jako reálný problém - minimálně pro ty řidiče.
Problém našich partnerů je i náš problém, nenecháme je v tom. Proto také komunikujeme s úřady jak na lokální, tak i národní úrovni.

Když se podíváme do sousedního Německa, tato komunikace moc nevyšla a soud předběžným opatření Uber zakázal (více čtěte zde). Kvůli nekalé soutěži. Vzhledem k tomu, že toto právo je v Německu podobně pojímané jako v Česku, nebojíte se, že vás stihne i v Praze podobný osud? Tedy zákaz, který vyústí v ukončení činnosti ve městě?
Ono se to opravdu liší případ od případu. Když se třeba podíváte do Vilniusu, tak tamní municipalita nám vychází velmi vstříc. Vilnius je zrovna případ města, které je podle nás více vizionářské, vidí benefity a chce spolupracovat. Jiní jsou více, řekněme, odměření. Nejprve chtějí vidět výhody a potom pomalu něco mění.

A kam tedy řadíte Prahu?
Jsme velmi rádi, že tady můžeme být. Jde to skvěle. V Česku působíme rok a půl a jde to skvěle, je to jeden z nejrychleji rostoucích trhů. Podobně jako Bratislava. V tomto regionu je zkrátka přijetí služby zákazníky velmi dobré.

Podle čeho tuto úspěšnost měříte?
Podle poptávky. Počet svezených cestujících je týden od týdne vyšší. Ale zároveň je poptávka stále vyšší než nabídka.

A jaký je cíl ze strany nabídky - tedy řidičů?
Aby pro vás kdykoli přijel řidič UberPop do pěti minut. Tomu jsme už nyní blízko.

Nyní v Praze působí základní služba UberPop a dříve spuštěná UberBlack. V portfoliu po světě jich máte víc. Přemýšlíte tedy o rozšíření i v Praze?
Naše globální vize je taková, že pokud jsme schopni přistavit před vás auto do pěti minut, jsme schopni k vám dodat cokoli. Proto jsme spustili službu UberRush (doručování nákupů) a UberEats (rozvoz hotových jídel z restaurací). Takže toto jsou pro budoucnost možná rozšíření. Nyní je ale zkoušíme na trzích, kde jsme zavedenější.

A co expanze geografická? Míříte i do jiných českých měst než je Praha?
To už je práce týmů z hlavních měst. A tudíž samozřejmě zvažujeme další města - například na základě statistik lokalizovaného stažení aplikací nebo výzev od různých partnerů či potenciálních řidičů. Obecně se vydáváme do druhých největších měst v jednotlivých zemích.

Takže v Česku Brno, případně Ostrava?
Uvidíme. Slibuji, že se to dozvíte brzy.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednoduší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnou „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autofotka týdne z archivu VW: nový Phaeton zařízli kvůli elektru

Volkswagen Phaeton D2

VIDEO Německá značka Volkswagen slaví 20 let modelu Phaeton. Volkswagen poprvé oficiálně ukázal nástupce,...

Zakázali jste spalováky? Zdaňte elektromobily a zrušte dotace, vyzývá Focus

Dobíjecích stanic Supercharger je aktuálně celosvětově v provozu již téměř 3...

Vlnu emocí mezi automobilisty přineslo nedávné schválení zákazu prodeje nových osobních a lehkých...

Baterie elektroaut jsou větší problém než zákaz motorů, říká manažer VW

Kompletace trakčních baterií pro elektromobily koncernu VW v Mladé Boleslavi

Dohoda Evropské unie o postupném ukončování výroby vozů se spalovacím motorem v příštích dvanácti...

Elektroaut je v Praze moc. Město jim plánuje omezit bezplatné parkování

Hyundai Ioniq 5

Zaparkovat v Praze prakticky kdekoli a zdarma. To je výhoda řidičů aut s „elektrickou“ značkou EL....

Evropa poznává Havana efekt. Ojetá auta zdražují a lidé nemají na nová

ilustrační snímek

Svých aut se Němci nechtějí vzdát v žádném případě. Vysoké ceny pohonných hmot a práce z domu však...

Budějovický Bosch začne vyrábět díly pro elektrovozy, stále shání vývojáře

Nová budova vývojového a technologického centra v Českých Budějovicích

Českobudějovická divize nadnárodního koncernu Robert Bosch začne do dvou let vyrábět součástky pro...

Nabíjení podražilo, kWh můžete natankovat za 2,79, ale i za 21 korun

Ke stabilizaci sítě a zvýšení podílu využití energie z obnovitelných zdrojů...

VIDEO Stejně jako elektřina pro domácnosti zdražuje v poslední době dost citelně i nabíjení elektromobilů...

  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Neklidné nohy či noční děs. Poruchy spánku předcházejí nemocem, říká neurolog

Premium Říká se, že dobrý spánek je sladší než med. Což naznačuje jeho hlavní funkci: nechat tělo odpočinout. A působí i coby...

Oktagon bez Rusů, zájem o ostrovy i kdo s kým o titul. Co chystá Novotný

Premium Letní turnaj na pražské Štvanici zaujal i uznávané zámořské experty, kteří se jinak výhradně věnují nejlepší soutěži...

Dnes se bavím líp i bez drog a alkoholu, říká terapeut a bývalý narkoman

Premium Jeho příběh je drsný, ale má happy end. Čtrnáctileté balancování na hraně s pervitinem, závislost, lži, prostitutky,...

  • Další z rubriky

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

Česká ropa čeká v běloruském zásobníku, říká bývalý šéf Mera

Dodávky ropy ropovodem Družba přestaly do Česka, Maďarska a na Slovensko proudit. Ukrajinci nepřijali ruskou platbu za...

Bankám se letos daří, čtveřici v Česku největších stoupl zisk o polovinu

Čtveřice největších bank v Česku v letošním prvním pololetí vydělala 33,7 miliardy korun, což je proti stejnému období...

Ropa Družbou začne do Česka téct nejpozději v sobotu, říká šéf Mero

Dodávky ropy do Česka ropovodem Družba by se mohly obnovit v pátek, nebo v sobotu. V České televizi to oznámil šéf...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Mohlo by vás zajímat