Obří kanál chystají i Slováci. Ani Dunaj nedává jisté zisky, říká expert

  14:34aktualizováno  14:34
Nejen v Česku loví politici voliče na plány megalomanských vodních kanálů. Vysněná cesta slovenských rejdařů k Baltskému moři, která by spojila řeku Váh s Odrou, by Slováky vyšla na nejméně 50 miliard korun. Lodní doprava na Slovensku totiž strádá stejně jako jinde, říká v rozhovoru Vladimír Novák, ředitel sdružení Slovenský plavebný kongres. Ani rejdaři na Dunaji nemají zisk jistý.

Budou po Česku či Slovensku plout nákladní lodě, jako po průplavu Rýn-Dunaj-Mohan (na snímku)? | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

V Česku v poslední době rezonuje téma plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Kritici namítají, že by byl projekt drahý. Rozpoutává téma rozšiřování vodních cest vášně i na Slovensku?
Otázka rozšiřování sítě vnitrostátních vodních cest je samozřejmě dlouhodobě diskutovaná a diskuse nabírají na intenzitě.

S čím se na Slovensku počítá?
Hlavně jde o projekty na Dunaji a jeho přítocích Moravě a Váhu. Na Dunaji se bavíme o společném slovensko-rakouském úseku Dunaje nad Bratislavou, včetně posouzení možnosti výstavby společného slovensko-rakouského vodního díla, případně díla vybudovaného výlučně na území Slovenské republiky, ale s dosahem na území Rakouska. Lokalita je zařazená mezi prioritní projekty TEN-T (Transevropská dopravní síť, pozn. redakce).

Vladimír Novák, bývalý ředitel Agentúry rozvoja vodnej dopravy (obdoba českého...

Vladimír Novák, bývalý ředitel Agentúry rozvoja vodnej dopravy (obdoba českého Ředitelství vodních cest).

K čemu by měly tyto projekty sloužit?
Vyplývají z mezinárodních závazků Slovenska ve vztahu k rozvoji a modernizace vnitrostátních vodních cest i zájmů potenciálních uživatelů. Bez kvalitní vodní cesty, na které jsou zabezpečeny požadované parametry plavební dráhy alespoň 300 dní v roce, nemůže být řeč o trvale udržitelném rozvoji vodní dopravy. Nedostatečné podmínky pro plavbu však nejsou jen problémem na Slovensku a v ČR, rejdaři například na Dunaji vykazují ztráty v období s nedostatečnou plavební hloubkou, kdy plavidla zůstávají uvázlá na místě i několik dní. To má likvidační důsledky na přepravce, kteří se stávají nekonkurenceschopní, protože nemohou zaručit termín dodání zboží. Má to také vliv na modernizaci flotily. Nikdo nebude investovat do nových lodí, pokud nemá alespoň základní jistotu slušné návratnosti.

Kolik mají stát projekty, které kromě jiného vyřeší problémy s nedostatečnou splavností?
Je to složité, zejména pokud jde o Dunaj. Finance se budou odvíjet od konkrétního návrhu řešení, které však vyplyne až ze závěrů připravované studie. Pro Vážskou vodní cestu bude otázka financí závislá na finálním řešení případného propojení kanálu Dunaj–Odra-Labe, na řeku Váh přes Kysucu.

Křišťálová lupa

Kudy by mělo vést uvažované propojení Váhu s kanálem Dunaj-Odra-Labe? Kdo to prosazuje a proč?
Oficiální varianty napojení na koridor Dunaj-Odra-Labe jsou v souladu s Koncepcí rozvoje vodní dopravy Slovenské republiky dvě. Tou první je čtvrtá etapa Vážské vodní cesty, která vede od Žiliny a počítá s následným případným propojením na Odru přes Kysucu. Příprava a začátek realizace se však předpokládá až po roce 2025. Druhou možností je propojení Dunaj-Odra-Labe s využitím řeky Moravy, přičemž v Koncepci to není chápané jako konkurenční alternativa první možnosti, obě cesty by se měly vzájemně doplňovat. Na Slovensku se vysloveně neupřednostňuje žádná z variant, i když z hlediska rozestavěnosti a zájmů Slovenska je na tom momentálně lépe Vážská vodní cesta, která je také podpořena realizační dokumentací z roku 1998.

Kolik by stálo napojení Váhu na český říční koridor přes Jablunkovský průsmyk?
Hrubý propočet vyplyne z příslušných studií proveditelnosti, respektive technicko-ekonomických studií. Z dokumentů zpracovaných v minulosti vychází hrubý propočet nákladů stavby na Vážskou vodní cestu na zhruba dvě miliardy eur (51 miliard korun) v letošních cenách.

Kanál Dunaj-Odra-Labe. Mapa, kudy by měl kanál vést.

"Český" projekt kanálu Dunaj - Odra - Labe.

Co si myslíte o českém projektu Dunaj-Odra-Labe?
V projektu je jednoznačný předpoklad, že bude přínosem pro rozvoj dotčených regionů a může přispět ke zlepšení zaměstnanosti v průběhu výstavby, ale i během provozu. Pozitivní je i možnost plnění dalších funkcí, třeba protipovodňové ochrany nebo zásobování vodou v období sucha. Platí to i o Vážské vodní cestě.

Nakolik využívají firmy na Slovensku lodní dopravu?
Jak už jsem říkal, lodní doprava na Slovensku, ale i v Česku a dalších zemích EU doplácí na problémy zabezpečení požadovaných parametrů plavební dráhy v období celého roku, a tím se stává nekonkurenceschopnou. Realita je taková, že plavidla musí často plout z důvodu výskytu brodových úseků nevytížená, například na ponor 1,6 metrů a během plavby někdy dochází k vynuceným překládkám. Pozitiva vodní dopravy jsou potom potlačena. Kromě plavební hloubky je nutné zajistit i další parametry, hlavně podjezdovou výšku  pod mosty, poloměry oblouků plavební dráhy, aby vyhovovala konkrétní třídě vodní cesty.

Chtějí vůbec firmy nové a lepší vodní trasy? Některé zájmové skupiny v Česku mluví o tom, jak velkým přínosem bude vodní doprava pro Moravskoslezský kraj, ale zájem firem je zatím malý.
Zájem firem bude, pokud budou mít důvod přeložit zboží z jiné dopravní cesty na vodu. Zajímavá se stane v momentě, když budou mít v dosahu kvalitní vodní cestu spojenou s ekonomicky výhodnější možností přepravy.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Těžbu lithia prozkoumá ČEZ, poskytne EMH půjčku 2 miliony eur

Ilustrační snímek

Energetická skupina ČEZ, kterou ze 70 procent vlastní stát, prozkoumá možnosti těžby lithia u Cínovce v Krušných...

Klimatizované prostory má třetina malých a středních firem, ukázal průzkum

Ilustrační snímek

Právě teď nastavuje léto svou vlídnější tvář bez tropických teplot. Horký červen s řadou dnů, kdy teplota překročila...

Lehčí lahve a sprite v bezbarvém obalu. Coca-Cola šetří plastem

Ilustrační snímek

Už od června uvádí americká firma Coca-Cola v tuzemsku do oběhu lehčí PET lahve. Díky tomu by společnost měla za rok...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz