Český řidič kamionu se stává ohroženým druhem. Dováží se málo zboží

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemské kamionové společnosti začínají prohrávat s konkurencí v nejprestižnější disciplíně, kterou je dálková mezinárodní přeprava. Každý rok odvezou čeští šoféři o tisíce tun zboží méně a jejich místa v mezinárodní přepravě stále více přebírají šoféři z Polska, Rumunska, Bulharska nebo Litvy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Bodem zlomu podle statistik ministerstva dopravy byly pro české společnosti roky 2015 a 2016. Tehdy se proud zboží přepravovaného na korbách v tuzemsku registrovaných kamionů z roku na rok ztenčil téměř o čtvrtinu.

„Sešlo se několik věcí. U nás kulminoval nedostatek pracovních sil a ztráceli jsme řidiče, kteří přecházeli na kratší vnitrostátní přepravy,“ uvedl generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Stále menší ochotu českých šoférů jezdit náročnější dálkové přepravy ještě posílily snahy západoevropských zemí chránit vlastní trhy prostřednictvím povinné minimální mzdy.

Přestože Evropská komise stále nerozhodla, zda je takový postup v souladu s principem otevřeného pracovního trhu, v trojici západoevropských zemí dostávají šoféři z východu včetně Čechů pokuty za to, že nemohou doložit stejný plat jako místní řidiči. Zatímco Německo, které s vyžadováním tamní minimální mzdy začalo, drží pokuty stále na úrovni výchovných sankcí, Francie a Rakousko začaly podle Hromíře v posledních měsících přitvrzovat.

Další zpřísnění kontrol lze očekávat, pokud Evropský parlament ještě před svojí obměnou nestihne projednat výjimky, které pro dopravce požadují východoevropské země.

České kamiony vyklízejí pozice

České kamiony vyklízejí pozice

Vozí více, ale na krátké trasy

Na první pohled není krize tuzemských automobilových dopravců tolik zřejmá. Základní ukazatel v podobě přepravovaných tun totiž stále mírně stoupá. Za to však může výhradně vnitrostátní doprava, jež se týká výrazně kratších vzdáleností. Svaz průmyslu a dopravy proto v nedávné analýze upozornil, že přepravní výkon českých kamionů v posledních třech letech klesl pod úroveň přepravy před vstupem Česka do Evropské unie.

„Klesají všechny segmenty mezinárodní přepravy. Ať už je to dovoz, vývoz, přeshraniční přeprava ve třetích zemích, takzvaný cross trade, kabotáž i tranzit přes Českou republiku. V absolutních číslech jde pak o nejnižší hodnoty mezinárodní přepravy od roku 1998,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.

Větší jistotu nepřineslo ani lednové zasedání dopravního výboru Evropského parlamentu. Jeho členové se odmítli připojit k požadavku na zrušení ochranářských opatření v západních zemích. Podpořili pouze jediný bod, který spočívá v povinnosti zahraničních šoférů vrátit se domů každé čtyři týdny.

Přestože jde opět o ochranářské opatření, které by poškodilo i české dopravce, ti proti němu příliš hlasitě nebrojí. Podstatně hůře by totiž dopadlo na konkurenci ze zemí dále na východ. Kromě větší vzdálenosti, kterou musí urazit, je objem přepravy zboží mezi jejich mateřskými zeměmi a západní Evropou nižší.

Je tak pravděpodobnější, že Litevec pojede cestou zpět na povinnou přestávku bez nákladu častěji než řidič z Česka. Zavedení volného pohybu služeb v předchozích letech ve východoevropských zemích umožnilo vznik početnějších kamionových flotil, než by odpovídalo potřebám tamní průmyslové produkce.

Tento problém dřívější spojence v boji proti zavádění minimálních mezd v přeshraniční dopravě rozštěpil. Zatímco Češi doufají, že takzvaný silniční balíček stihne plénum Evropského parlamentu projednat ještě v únoru, východoevropské země naopak začaly lobbovat proti jakékoliv dohodě.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Inspekce zveřejnila tři restaurace s podivným původem hovězího masa

Ilustrační snímek

Od propuknutí kauzy s nevyhovujícím hovězím polským masem provedla Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI)...

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Máme o 30 procent hostů méně, podáme dvě žaloby, říká restauratér Moťovský

Restaurace U Moťáka v pražském Karlíně. (7. února 2019)

Pražská restaurace U Moťáka se chystá na dvojitou odvetu za to, že se její jméno objevilo v kauze dovozů pochybného...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Husákovy hradby. Symbol minulého režimu poskytl domov milionům Čechů

Sídliště na Slezském předměstí v Hradci Králové (5.2.2019).

Pozůstatek minulého režimu v podobě rozsáhlých betonových sídlišť bývá často kritizován jako nevzhledné, nekvalitní či...

Další z rubriky

Důvěřují a neprověřují. Čechům bezpečnost na internetu moc neříká

Ilustrační snímek

Češi netuší, co jim hrozí na síti. Spolu s Rakušany a Švýcary patří k nejdůvěřivějším v Evropě. Jak ukazuje...

Ukážeme vám cestu, říká šéf Googlu. A slibuje, že soukromí uživatelů pohlídá

Šéf společnosti Google Sundar Pichai.

Společnost Google v mnoha oblastech určuje směr, kterým se začne hýbat Země. „Technologie se dál rozvíjejí v oblastech...

Pražský hotel vydával české hovězí za australské, steak za 650 korun

Kráva před hotelem Holiday Inn u Kongresového centra.

Hotel Holiday Inn sídlící na pražském Pankráci lhal svým zákazníkům o skutečném původu podávaného hovězího masa. O...

Najdete na iDNES.cz