Český řidič kamionu se stává ohroženým druhem. Dováží se málo zboží

  6:00aktualizováno  6:00
Tuzemské kamionové společnosti začínají prohrávat s konkurencí v nejprestižnější disciplíně, kterou je dálková mezinárodní přeprava. Každý rok odvezou čeští šoféři o tisíce tun zboží méně a jejich místa v mezinárodní přepravě stále více přebírají šoféři z Polska, Rumunska, Bulharska nebo Litvy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Bodem zlomu podle statistik ministerstva dopravy byly pro české společnosti roky 2015 a 2016. Tehdy se proud zboží přepravovaného na korbách v tuzemsku registrovaných kamionů z roku na rok ztenčil téměř o čtvrtinu.

„Sešlo se několik věcí. U nás kulminoval nedostatek pracovních sil a ztráceli jsme řidiče, kteří přecházeli na kratší vnitrostátní přepravy,“ uvedl generální tajemník Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř. Stále menší ochotu českých šoférů jezdit náročnější dálkové přepravy ještě posílily snahy západoevropských zemí chránit vlastní trhy prostřednictvím povinné minimální mzdy.

Přestože Evropská komise stále nerozhodla, zda je takový postup v souladu s principem otevřeného pracovního trhu, v trojici západoevropských zemí dostávají šoféři z východu včetně Čechů pokuty za to, že nemohou doložit stejný plat jako místní řidiči. Zatímco Německo, které s vyžadováním tamní minimální mzdy začalo, drží pokuty stále na úrovni výchovných sankcí, Francie a Rakousko začaly podle Hromíře v posledních měsících přitvrzovat.

Další zpřísnění kontrol lze očekávat, pokud Evropský parlament ještě před svojí obměnou nestihne projednat výjimky, které pro dopravce požadují východoevropské země.

České kamiony vyklízejí pozice

České kamiony vyklízejí pozice

Vozí více, ale na krátké trasy

Na první pohled není krize tuzemských automobilových dopravců tolik zřejmá. Základní ukazatel v podobě přepravovaných tun totiž stále mírně stoupá. Za to však může výhradně vnitrostátní doprava, jež se týká výrazně kratších vzdáleností. Svaz průmyslu a dopravy proto v nedávné analýze upozornil, že přepravní výkon českých kamionů v posledních třech letech klesl pod úroveň přepravy před vstupem Česka do Evropské unie.

„Klesají všechny segmenty mezinárodní přepravy. Ať už je to dovoz, vývoz, přeshraniční přeprava ve třetích zemích, takzvaný cross trade, kabotáž i tranzit přes Českou republiku. V absolutních číslech jde pak o nejnižší hodnoty mezinárodní přepravy od roku 1998,“ uvedl prezident svazu Jaroslav Hanák.

Větší jistotu nepřineslo ani lednové zasedání dopravního výboru Evropského parlamentu. Jeho členové se odmítli připojit k požadavku na zrušení ochranářských opatření v západních zemích. Podpořili pouze jediný bod, který spočívá v povinnosti zahraničních šoférů vrátit se domů každé čtyři týdny.

Přestože jde opět o ochranářské opatření, které by poškodilo i české dopravce, ti proti němu příliš hlasitě nebrojí. Podstatně hůře by totiž dopadlo na konkurenci ze zemí dále na východ. Kromě větší vzdálenosti, kterou musí urazit, je objem přepravy zboží mezi jejich mateřskými zeměmi a západní Evropou nižší.

Je tak pravděpodobnější, že Litevec pojede cestou zpět na povinnou přestávku bez nákladu častěji než řidič z Česka. Zavedení volného pohybu služeb v předchozích letech ve východoevropských zemích umožnilo vznik početnějších kamionových flotil, než by odpovídalo potřebám tamní průmyslové produkce.

Tento problém dřívější spojence v boji proti zavádění minimálních mezd v přeshraniční dopravě rozštěpil. Zatímco Češi doufají, že takzvaný silniční balíček stihne plénum Evropského parlamentu projednat ještě v únoru, východoevropské země naopak začaly lobbovat proti jakékoliv dohodě.

  • Nejčtenější

Socialismus se vrací, ne z Východu, ale ze Západu, řekla Šichtařová

Evropská unie je promořená neomarxisty, Česko je však prozatím oázou klidu. Takový je názor ekonomky Markéty...

Premium

Ekologický experiment, který nevyšel. Billa ruší papírové tašky

V posledních letech velké obchodní řetězce jeden po druhém zpoplatňovaly, později i rušily igelitové tašky, které...

Platit se bude za všechny dovezené mobily, řekl šéf OSA v Rozstřelu

Pořadatelé koncertů, média, sportbary, hotely, ale i spotřebitelé, kteří si kupují flash disky nebo CD a DVD nosiče. Ti...

Dvacet hodin ve vzduchu. Z New Yorku míří první přímý let do Sydney

Z letiště v New Yorku letí první let bez mezipřistání s destinací v australském Sydney. Letadlo australské aerolinky...

Žluté lány musí zmizet. Zemědělce čeká omezení plochy vysetých plodin

Tisíce zemědělců v posledních týdnech rozměřovaly pole a lámaly si hlavu nad tím, jak je co nejvýhodněji rozdělit....

Premium

Test kávy v kapslích: Bezpečné, pohodlné, ale drahé potěšení

V kavárně určitě najdete zajímavější druhy kávy, rozpustná je zase levnější. Test jsme zaměřili na kávu v kapslích, z...

Premium

Dějiny čtvrcení v Praze. Nejděsivější případy rozřezaných těl

Děsivé kriminální případy. O těchto čtyřech vraždách mluvila celá republika. Brutální a hrůzostrašné „kouskování“...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Pošta zbrojí na Vánoce. Na 15 milionů balíků najme pět tisíc brigádníků

Ředitel logistiky České pošty Petr Cinkl v úterý představil detaily o jejím provozu v následujících týdnech. Období...

Levnější naftu tirákům. České speditéry drtí konkurence, žádají slevy

Podíl českých šoférů na mezistátní přepravě zboží už pátým rokem strmě klesá. Na jejich místa se tlačí společnosti z...

Mall.cz musí zaplatit uživateli 10 tisíc korun odškodného za únik hesla

E-shop Mall.cz musí zaplatit zákazníkovi odškodnění 10 000 korun za únik hesla. Uvedl to server Lupa.cz na základě...

Milionové náhrady? Cestovky otevírají téma kompenzací za uzemněné Boeingy

Cestovné pro klienty odlétající na dovolenou z jiného letiště, nebo návrat části ceny za zkrácení dovolené. Tuzemské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz