Nově vzniklý úřad by měl přes tisíc zaměstnanců. Ilustrační snímek

Nově vzniklý úřad by měl přes tisíc zaměstnanců. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průmysl a doprava se mají brzy spojit v jeden superúřad, ČSSD je proti

  • 31
Plán současné vlády na sloučení ministerstev dopravy a průmyslu a obchodu dostává konkrétní obrysy. Nový úřad se bude jmenovat ministerstvo hospodářství. Ke spojení má dojít 1. července 2014, ale plány narážejí na odpor sociální demokracie.

Už do konce prázdnin mají oba resorty vytvořit společný zákon, který s novým úřadem počítá. Ministerstvo hospodářství s více než tisícovkou zaměstnanců má začít fungovat od července příštího roku.

Na obou ministerstvech už vznikly speciální týmy, které mají spojení připravit. Na dopravě vede tým první náměstek Lukáš Hampl, na ministerstvu průmyslu náměstek Jiří Jirka. "Náš úkol je jasný, připravit vše tak, aby mohlo dojít ke sloučení od 1. července příštího roku," řekl Hampl. Podle něj se ukazuje, že v řadě případů může spojené ministerstvo koordinovat některé aktivity, jako příklad uvedl třeba problematiku vyvlastňování pozemků pro dálnice nebo energetické vedení.

Úspora je neznámá

V tuto chvíli proto začaly práce na novém zákoně, který dvě stávající ministerstva zruší a namísto nich vznikne ministerstvo hospodářství. Zákon bude vymezovat i kompetence nově vznikajícího úřadu, neboť až dosud velká část tuzemských zákonů odkazuje buď na ministerstvo průmyslu, nebo dopravy. Navíc na obou úřadech běží desítky správních řízení i soudních sporů a zákon bude řešit i přechod těchto sporů na nový úřad.

Zatím není jasné, kolik plánované spojení skutečně ušetří peněz. Podle Hampla se bude organizační schéma řešit až na podzim. Právě úspory jsou přitom jedním z důvodů, proč vláda ke slučování ministerstev přistoupila, jde o návrh Michala Mejstříka z NERV a vicepremiérky Karolíny Peake (LIDEM).

Spojením obou úřadů vznikne velmi silné ministerstvo s nezvykle širokým záběrem. Pokud by se sečetly současné počty zaměstnanců, úřad bude mít 1 100 lidí a celkový rozpočet zhruba 55 miliard korun.

Podle počtu lidí je větší ministerstvo průmyslu, ale více peněz v rozpočtu spravuje díky prostředkům na výstavbu silnic a železnic ministerstvo dopravy. Hampl nechtěl spekulovat o tom, kdo bude mít v procesu slučování větší slovo, zda doprava, či průmysl. "Jde o vládní projekt zastřešený premiérem i oběma ministry," podotkl Hampl.

Úředníky čeká stěhování

Není však jisté, zda ke sloučení nakonec dojde. Už teď se výhradami k němu netají sociální demokracie.

"Zatím to vypadá jako snaha neřešit zásadní problémy resortu, které se nahromadily během několika málo posledních let. Vymýšlí se pseudočinnost a problémy se zametají pod koberec pod rouškou snahy o nějaké slučování. Ministerstvo by mělo zůstat a řešit problémy, kterých rozhodně není málo," říká stínový ministr dopravy Milan Chovanec.

Sloučení může mít zajímavý dopad i na budovy obou ministerstev. Jednou z variant sloučení je i přesun úředníků ministerstva průmyslu z budovy v ulici Na Františku a dalších budov, které úředníci ministerstva průmyslu obsadili po Praze, do budovy ministerstva dopravy.

Ta je větší, a pokud by dostaly výpověď z nájmu České dráhy, které dosud sídlí v polovině budovy, uvolnila by se spousta kanceláří. Prostory po ministerstvu průmyslu by mohl obsadit Nejvyšší kontrolní úřad, který dosud své sídlo marně hledá a zatím si musí prostory pronajímat.