Chceme i nechceme. Praha si stále neví rady s reklamou v metru

  13:23aktualizováno  13:23
Pražský dopravní podnik zvažuje odkup většinového podílu v reklamní společnosti Rencar, která mu prodává reklamu v MHD. Zatímco Rencar hovoří o politické hře s cílem firmu poškodit a násilně převzít, primátorka Adriana Krnáčová vidí nabídku dopravce jako jedno z řešení sporu, který trvá již dva roky.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákopová válka mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a společností Rencar, která městu prodává reklamu v MHD, přechází v otevřenou přestřelku. Městem plně vlastněný dopravce minulý týden vyzval reklamní společnost k jednání o odkupu akcií. DPP nyní drží v Rencaru 28procentní podíl. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nabídku ze strany města považuje za „jedno z možných řešení problémů se společností Rencar.“ Ta však návrh označila za komplot.

Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

„Je to promyšlená politická hra s cílem poškodit společnost Rencar, brutálně snížit její hodnotu a pak si ji co nejlevěji koupit. DPP se pravděpodobně pokouší o nepřátelské převzetí a chce nás donutit firmu prodat,” reagoval na nabídku dopravního podniku generální ředitel společnosti Pavel Slabý. Podle Krnáčové se Slabý naopak snaží ovlivnit veřejné mínění. Nepřátelské převzetí prý není ani možné.

Ačkoli má DPP v Rencaru podíl, zbytek akcií drží nadnárodní reklamní společnost JCDecaux. Smlouva mezi Rencarem a městem je podle primátorky i vedení DPP problémová, což Praha tvrdí dlouhodobě. Z reklamy by pro dopravce mohly podle města plynout větší příjmy.

Město není reklamní společnost

Že by Praha chtěla reklamní společnost, kterou kdysi prodala skupině JCDecaux jako ztrátovou, sama provozovat, primátorka odmítá. Město by podle ní v oboru reklamy vůbec podnikat nemělo. Spíše by mělo reklamu „co možná nejvýhodněji pronajmout nějakému soukromému subjektu za co možná nejvýhodnější cenu.“ Pokud Rencar na možnost jednání o odkupu akcií bude reagovat kladně, nezávislý subjekt připraví jejich ocenění, dodala Krnáčová.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2015 společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Hodnota 72procentního podílu ve firmě by se podle expertů na reklamní trh mohla pohybovat někde mezi osmi- až patnáctinásobkem tržeb firmy. Ty za rok 2015 činily asi 118 milionů korun. Firma do městského podniku odvedla 73 milionů a DPP zároveň jakožto akcionář obdržel sedmimilionovou dividendu. Do ceny akcií se však může promítnout právě vleklý spor o smlouvu, který pokračuje již druhým rokem. Podle ředitele Slabého město „dlouhodobě svými kroky snižuje hodnotu firmy.“

Dokument z roku 1997 je podle hlavního města navíc neplatný, což v minulosti konstatoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takové tvrzení však Rencar považuje za účelové. S antimonopolním úřadem má problémy i dopravní podnik. Koncem loňského roku od něj dostal půlmilionovou pokutu. Smlouva mezi městem a reklamní společností je podle úřadu koncesní a DPP podle úřadu pochybil, když nevypsal na reklamní plochy výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i jiní dodavatelé. Reklamní firma i dopravní podnik se proti nálezu ÚOHS odvolaly a nyní se čeká na rozhodnutí soudů.

Aby toho nebylo málo, v sídle Rencaru minulý týden zasahovala policie. Ta se zajímá o podrobnosti smlouvy, která má trvat do roku 2031. Rencar návštěvu, kvůli které musela firma poslat své zaměstnance domů, označil za „zcela neadekvátní a brutální demonstraci síly.“ Společnost v minulosti podle svých slov s policií plně spolupracovala a vždy vyhověla všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. Na postup policie si hodlá stěžovat odpovědným orgánům.

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Svou práci dělá se zápalem jen třináct procent Čechů, tvrdí průzkum

Ilustrační snímek

Zaměstnanci, kteří svou práci dělají rádi, výrazně zvyšují produktivitu firmy – podle některých až o 20 procent. V...

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

ČNB do pololetí zadržela 743 padělaných bankovek, o třetinu méně než loni

Padělaná eura.

Česká národní banka zadržela v prvním pololetí letošního roku 743 padělaných a pozměněných bankovek a mincí. To je o...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz