Chceme i nechceme. Praha si stále neví rady s reklamou v metru

  13:23aktualizováno  13:23
Pražský dopravní podnik zvažuje odkup většinového podílu v reklamní společnosti Rencar, která mu prodává reklamu v MHD. Zatímco Rencar hovoří o politické hře s cílem firmu poškodit a násilně převzít, primátorka Adriana Krnáčová vidí nabídku dopravce jako jedno z řešení sporu, který trvá již dva roky.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákopová válka mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a společností Rencar, která městu prodává reklamu v MHD, přechází v otevřenou přestřelku. Městem plně vlastněný dopravce minulý týden vyzval reklamní společnost k jednání o odkupu akcií. DPP nyní drží v Rencaru 28procentní podíl. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nabídku ze strany města považuje za „jedno z možných řešení problémů se společností Rencar.“ Ta však návrh označila za komplot.

Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

„Je to promyšlená politická hra s cílem poškodit společnost Rencar, brutálně snížit její hodnotu a pak si ji co nejlevěji koupit. DPP se pravděpodobně pokouší o nepřátelské převzetí a chce nás donutit firmu prodat,” reagoval na nabídku dopravního podniku generální ředitel společnosti Pavel Slabý. Podle Krnáčové se Slabý naopak snaží ovlivnit veřejné mínění. Nepřátelské převzetí prý není ani možné.

Ačkoli má DPP v Rencaru podíl, zbytek akcií drží nadnárodní reklamní společnost JCDecaux. Smlouva mezi Rencarem a městem je podle primátorky i vedení DPP problémová, což Praha tvrdí dlouhodobě. Z reklamy by pro dopravce mohly podle města plynout větší příjmy.

Město není reklamní společnost

Že by Praha chtěla reklamní společnost, kterou kdysi prodala skupině JCDecaux jako ztrátovou, sama provozovat, primátorka odmítá. Město by podle ní v oboru reklamy vůbec podnikat nemělo. Spíše by mělo reklamu „co možná nejvýhodněji pronajmout nějakému soukromému subjektu za co možná nejvýhodnější cenu.“ Pokud Rencar na možnost jednání o odkupu akcií bude reagovat kladně, nezávislý subjekt připraví jejich ocenění, dodala Krnáčová.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2015 společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Hodnota 72procentního podílu ve firmě by se podle expertů na reklamní trh mohla pohybovat někde mezi osmi- až patnáctinásobkem tržeb firmy. Ty za rok 2015 činily asi 118 milionů korun. Firma do městského podniku odvedla 73 milionů a DPP zároveň jakožto akcionář obdržel sedmimilionovou dividendu. Do ceny akcií se však může promítnout právě vleklý spor o smlouvu, který pokračuje již druhým rokem. Podle ředitele Slabého město „dlouhodobě svými kroky snižuje hodnotu firmy.“

Dokument z roku 1997 je podle hlavního města navíc neplatný, což v minulosti konstatoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takové tvrzení však Rencar považuje za účelové. S antimonopolním úřadem má problémy i dopravní podnik. Koncem loňského roku od něj dostal půlmilionovou pokutu. Smlouva mezi městem a reklamní společností je podle úřadu koncesní a DPP podle úřadu pochybil, když nevypsal na reklamní plochy výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i jiní dodavatelé. Reklamní firma i dopravní podnik se proti nálezu ÚOHS odvolaly a nyní se čeká na rozhodnutí soudů.

Aby toho nebylo málo, v sídle Rencaru minulý týden zasahovala policie. Ta se zajímá o podrobnosti smlouvy, která má trvat do roku 2031. Rencar návštěvu, kvůli které musela firma poslat své zaměstnance domů, označil za „zcela neadekvátní a brutální demonstraci síly.“ Společnost v minulosti podle svých slov s policií plně spolupracovala a vždy vyhověla všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. Na postup policie si hodlá stěžovat odpovědným orgánům.

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Boeingy 737 MAX nesmějí v Evropě létat, rozhodla bezpečnostní agentura

U SmartWings je zavazadlo do 15 kilogramů zdarma, nadváha vyjde ale na třicet...

Evropská agentura pro bezpečnost letectví pozastavila provoz všech Boeingů 737 MAX v Evropě. Rozhodla tak kvůli havárii...

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Tvrdý zákaz. Dva české boeingy nesměly do Evropy, piloti otočili směr

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Úřední zákaz letů do Evropy zastihl ve vzduchu na cestě do Prahy dva boeingy společnosti Smartwings se stovkami lidí na...

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Češi snědli 300 kg polského masa se salmonelou, prodalo jej pražské řeznictví

Kuřecí maso

Na českém trhu se vyskytla zásilka 300 kilogramů kuřecího masa z Polska, ve které vyšetření prokázalo bakterie...

Šetrné k přírodě mohou být intimní potřeby i pleny, řekla šéfka Bezobalu

Ředitelka neziskové organizace Bezobalu Veronika Nováčková v diskusním pořadu...

Pro člověka, který nakupuje v klasických supermarketech, je život bez obalů neuskutečnitelným nápadem. V posledních...

Najdete na iDNES.cz