Chceme i nechceme. Praha si stále neví rady s reklamou v metru

  13:23aktualizováno  13:23
Pražský dopravní podnik zvažuje odkup většinového podílu v reklamní společnosti Rencar, která mu prodává reklamu v MHD. Zatímco Rencar hovoří o politické hře s cílem firmu poškodit a násilně převzít, primátorka Adriana Krnáčová vidí nabídku dopravce jako jedno z řešení sporu, který trvá již dva roky.
Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek)

Velkoplošná obrazovka ve stanici metra Můstek v Praze (ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Zákopová válka mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy (DPP) a společností Rencar, která městu prodává reklamu v MHD, přechází v otevřenou přestřelku. Městem plně vlastněný dopravce minulý týden vyzval reklamní společnost k jednání o odkupu akcií. DPP nyní drží v Rencaru 28procentní podíl. Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) nabídku ze strany města považuje za „jedno z možných řešení problémů se společností Rencar.“ Ta však návrh označila za komplot.

Pražská reklamní špičkovaná. Tendru o reklamu na tramvajích brání soudy

„Je to promyšlená politická hra s cílem poškodit společnost Rencar, brutálně snížit její hodnotu a pak si ji co nejlevěji koupit. DPP se pravděpodobně pokouší o nepřátelské převzetí a chce nás donutit firmu prodat,” reagoval na nabídku dopravního podniku generální ředitel společnosti Pavel Slabý. Podle Krnáčové se Slabý naopak snaží ovlivnit veřejné mínění. Nepřátelské převzetí prý není ani možné.

Ačkoli má DPP v Rencaru podíl, zbytek akcií drží nadnárodní reklamní společnost JCDecaux. Smlouva mezi Rencarem a městem je podle primátorky i vedení DPP problémová, což Praha tvrdí dlouhodobě. Z reklamy by pro dopravce mohly podle města plynout větší příjmy.

Město není reklamní společnost

Že by Praha chtěla reklamní společnost, kterou kdysi prodala skupině JCDecaux jako ztrátovou, sama provozovat, primátorka odmítá. Město by podle ní v oboru reklamy vůbec podnikat nemělo. Spíše by mělo reklamu „co možná nejvýhodněji pronajmout nějakému soukromému subjektu za co možná nejvýhodnější cenu.“ Pokud Rencar na možnost jednání o odkupu akcií bude reagovat kladně, nezávislý subjekt připraví jejich ocenění, dodala Krnáčová.

Rencar a DPP

  • Za běžnou reklamu v pražské MHD platí Rencar několika způsoby. Fixní platba za pronájem činí 30 milionů plus 27 milionů za údržbu reklam, čištění skel autobusů apod. Další peníze dostává DPP v procentech – pokud Rencar utrží přes 90 milionů, platí 50 procent z tržeb nad tuto částku.
  • Rencar spadá ze 72 % do rodiny JCDecaux, 28 % patří DPP. V roce 2015 společnost pracovala s obratem 215 milionů korun, zisk vypočítala zhruba na 15 milionů.

Hodnota 72procentního podílu ve firmě by se podle expertů na reklamní trh mohla pohybovat někde mezi osmi- až patnáctinásobkem tržeb firmy. Ty za rok 2015 činily asi 118 milionů korun. Firma do městského podniku odvedla 73 milionů a DPP zároveň jakožto akcionář obdržel sedmimilionovou dividendu. Do ceny akcií se však může promítnout právě vleklý spor o smlouvu, který pokračuje již druhým rokem. Podle ředitele Slabého město „dlouhodobě svými kroky snižuje hodnotu firmy.“

Dokument z roku 1997 je podle hlavního města navíc neplatný, což v minulosti konstatoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takové tvrzení však Rencar považuje za účelové. S antimonopolním úřadem má problémy i dopravní podnik. Koncem loňského roku od něj dostal půlmilionovou pokutu. Smlouva mezi městem a reklamní společností je podle úřadu koncesní a DPP podle úřadu pochybil, když nevypsal na reklamní plochy výběrové řízení, do kterého by se mohly přihlásit i jiní dodavatelé. Reklamní firma i dopravní podnik se proti nálezu ÚOHS odvolaly a nyní se čeká na rozhodnutí soudů.

Aby toho nebylo málo, v sídle Rencaru minulý týden zasahovala policie. Ta se zajímá o podrobnosti smlouvy, která má trvat do roku 2031. Rencar návštěvu, kvůli které musela firma poslat své zaměstnance domů, označil za „zcela neadekvátní a brutální demonstraci síly.“ Společnost v minulosti podle svých slov s policií plně spolupracovala a vždy vyhověla všem jejím výzvám k předložení dokumentů a informací. Na postup policie si hodlá stěžovat odpovědným orgánům.

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Itálie zvažuje zavedení paralelní měny. Komise by ji tvrdě potrestala

Zástupce premiéra Itálie a ministr vnitra Matteo Salvini

Itálie, třetí největší ekonomika v EU a zároveň absolutně nejzadluženější člen spolku, si pohrává s myšlenkou na...

Další z rubriky

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Máme se dobře a naše země vzkvétá, soudí podle průzkumu CVVM Češi

Ilustrační snímek

Více než polovina Čechů považuje životní úroveň svojí domácnosti za dobrou. A téměř polovina lidí hodnotí kladně i...

Sklo je v módě, sklárny nestíhají vyrábět obaly na nápoje a potraviny

Sklárna O-I Czech Republic v Dubí

Potravináři a nápojáři soutěží o volné kapacity na výrobu obalového skla. Kvůli vysokému zájmu v posledních letech...

Najdete na iDNES.cz