Čtvrtek 23. ledna 2020, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. ledna 2020 Zdeněk

Sehnat dobrého řemeslníka je problém. Technologický startup to chce změnit

  5:00aktualizováno  5:00
Jak vyplývá z ankety poptávkového portálu řemeslných prací Nejřemeslníci.cz, přes 90 procent řemeslníků si své zakázky vybírá. Třeba podle toho, kolik mají práce, podle atraktivity a rozsahu projektu. Nebo podle prvního dojmu ze zákazníka. Jen pět procent řemeslníků uvedlo, že berou vše, co přijde.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Sehnat spolehlivého řemeslníka bývá problém. A když se to podaří, komunikace s ním je občas komplikovaná. U složitějších zakázek se stává, že jeden řemeslník neví, co den před ním udělal jeho kolega. 

V Česku se teď s podporou významných investorů rozjíždí topenářský startup Topíte.cz, který propojí manuální řemeslo s digitálním světem. Chce tyhle nešvary napravit. Je postaven na postupech, které jsou jinde běžné, ve světě řemeslníků však vypadají jako UFO.

Všechno funguje jako „topenářský e-shop“. Pokud chce klient do svého domku topení, vyplní na webové kalkulačce parametry, jako je podlahová plocha nebo tepelná ztráta budovy, a během chvilky dostane do mailu orientační kalkulaci. Pro cílovou nabídku se ještě zjišťují další parametry, někdy to jde po telefonu, někdy je třeba přijet na místo.

Může to pomoci v situaci, kdy topenáři často ani nereagují na dotazy. „Teď pracujeme na softwarových vylepšeních, abychom co nejvíce urychlili práci na zakázkách. Zákazník je navíc stále informován, jak práce postupuje,“ říká zakladatel a šéf Topíte.cz Daniel Helcl.

Pro zákazníky spustili servisní kalendář. „Mohou se online objednat. Podle pohybu techniků navíc optimalizujeme ceny za dopravu. A díky tomu, že máme informace o zákaznících v databázi, jsme schopni někdy poradit i na dálku,“ říká.

Před třiceti lety se stály fronty i na řemeslníky, hobbymarkety nebyly

„Chceme, aby klient měl e-shopový zážitek. Jako když nakupuje rohlíky na Rohlíku,“ říká Helcl. Právě tento e-shop považuje za svůj vzor. S tím, aby se objednání topenáře co nejvíc přiblížilo postupům, na něž jsou lidé zvyklí u internetových služeb, má jako šéf vývojářského týmu pomoci i Josef Šíma, který pracoval dvanáct let v Seznam.cz.

Helcl se inspiroval také v Německu, kde funguje podobně orientovaný startup Thermondo. Berlínští „digitální řemeslníci“ se svou rychle rostoucí firmou získali dvě investice od energetického obra E.ON.

Topíte.cz vzniklo loni na jaře. „Sám jsem postavil čtyři domy, takže mám praktické zkušenosti se řemeslníky. Ne vždy jsou dobré,“ říká Helcl. Rozjezd financoval Helcl, spojil se se dvěma topenáři, kteří se v branži pohybovali již desítky let. Loni v září přistoupily fyzické osoby z investiční skupiny Enern.

Jak říká investiční partner Enernu Tomáš Obrtáč, investice do Topíte.cz zapadá do jejich dlouhodobé strategie vkládat peníze do firem, které zlepšují zákaznickou zkušenost v oborech, kde nefungují moderní služby. „Vidíme, že dnešní proces objednání si řemeslníka je nefunkční,“ říká Obrtáč. Enern už dříve vstoupil například do Rohlíku, platební aplikace Twisto či zprostředkovatele střednědobých pronájmů Flatio.

Celková investice překročila deset milionů. A investoři kromě peněz přinesli i zkušenosti. „Za podíl, který jsme ztratili, to stálo,“ říká Helcl. V čem mohou pomoci? „Může se jednat například o navigaci v přemýšlení, kudy se vydat a jak nejrychleji vstoupit na trh. Konečné rozhodnutí je ale vždy na zakladateli,“ říká Obrtáč.

Zedník, truhlář nebo instalatér. Načekáte se a zaplatíte víc

Topíte.cz má tři desítky zaměstnanců. V tuzemsku je přitom běžnější, že topenáři se specializací na drobnou klientelu obvykle pracují samostatně nebo ve skupinách po dvou po třech. „Zatím jsme udělali dvě náborové vlny. Nejčastěji se nám hlásí lidi mezi dvaceti a třiceti lety. Je výhoda, že jsou ještě tvární. Často se v oboru vyučili, chvíli se mu věnovali, ale pak dělali jinde, třeba v pohostinství,“ říká Helcl.

A dodává, že je často přitahuje právě digitální rozměr podnikání. „U mladších topenářů je cítit hlad po technologii,“ říká. Navíc jezdí do práce s „čistou hlavou“. „Soustředí se jen na řemeslo. Nemusejí se starat o komunikaci se zákazníkem, o nákup materiálu, mají servis ve firmě. U většiny topenářů je běžné, že stráví hodinu denně nákupem materiálu a po večerech dělají ‚papíry‘,“ vysvětluje Helcl.

Teď hledá další investory, napřesrok chce jít do zahraničí, zřejmě na Slovensko a do Polska. A také do dalších oborů – nabízí se třeba kominictví.

Loni mělo Topíte.cz obrat šest milionů korun, letos cílí na dvacet milionů. Do černých čísel se má podle Helcla dostat koncem příštího roku.

  • Nejčtenější

E-shop s dálničními známkami uděláme zdarma. Na webu se objevila nová výzva

Zatím co ministr dopravy za ANO Vladimír Kremlík si za zakázkou na e-shop s dálničními známkami stále stojí, většina...

Ministerstvo nakreslilo 400 km nových dálnic. Okruh obkrouží střední Čechy

Ministerstvo dopravy připravuje novou koncepci dálnic, která by aktuálně plánovanou síť rozšířila o více než čtyři sta...

Amerika hrozí Česku obchodní válkou kvůli chystané digitální dani

Spojené státy hrozí České republice odvetou v případě, že Česko prosadí chystanou digitální daň. Ta by postihovala mimo...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Přiletěl vrtulníkem a vyhrál miliony. Na muže se v kasinu usmálo štěstí

Český podnikatel ruského původu, majitel kasina a hráč Leon Tsoukernik vyhrál v rakouském Seefeldu u automatu 1,37...

Premium

Vážné nemoci nepadají z nebe. Ničí nás stres, shodují se psycholog i psychiatr

Lidské tělo má něco jako vnitřní baterku. Když dlouho jedete na rezervy, vypne se imunitní systém a­ organismus to...

Premium

Elitní trenér o zákulisí MMA, drogách, penězích i zženštilé společnosti

Pod jeho vedením vyrostl český šampion Martínek, o něhož projevila zájem slavná organizace UFC. Pro boj v kleci...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Odtahový monopol dostal stopku. Stát auta z dálnic odvážet nebude

Majitel automobilu by po dopravní nehodě už neměl mít možnost volat vlastní odtahovou službu, navrhoval poslanec Josef...

Zboží z IKEA bude letos možné vyzvednout nově v sedmi dalších městech

Nábytkářský řetězec IKEA v Česku letos otevře výdejní místa v sedmi dalších městech. Zákazníkům budou dostupná v Hradci...

Bezhlavé navyšování platů skončilo. Mzdy specialistů už tolik nerostou

Odborníci v českých firmách, jako jsou IT odborníci a inženýři, ale také uchazeči o kvalifikovanou práci, musí letos...

Češi mění dodavatele energií. Sílí především středně velcí prodejci

Zhruba každý třináctý Čech zběhl loni k jinému dodavateli elektřiny nebo plynu. Ačkoliv změn neproběhlo tolik jako v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz