Na silnice míří sůl za stovky milionů. Letošek bude rekordně drahý

  14:22aktualizováno  14:22
Silničáři letos sypou v rekordním tempu. Sníh, který napadl v neděli, si vyžádal nejvyšší spotřebu soli během letošní zimy za jediný den. Posypová sůl ale ničí životní prostředí. Ani alternativy však nejsou nezávadné, navíc stojí podstatně víc.

Jak se jezdí se sypačem na Božím Daru. | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Enormní nasazení našich lidí včetně dalších spolupracujících společností, rekordní množství soli a nejvíce najetých kilometrů našich radlic dokázalo zabránit zásadním dopravním komplikacím při tomto mimořádném sněhovém přívalu. Všem zaměstnancům za to patří velký dík,“ popisuje nedělní situaci na silnicích generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. 

Spotřeba soli bude tak letos vysoká. Jen samotná Střediska správy a údržby dálnic (SSÚD) zatím spotřebovala 31 tisíc tun. Loni to bylo 23 tisíc za celou sezonu. 

Fotogalerie

Během rekordní neděle spotřebovalo ŘSD téměř 2000 tun soli a nasadili 290 sypačů a 430 sněhových radlic. Pokud se takové dny budou v příštích dnech opakovat, může to stát státní kasu dost peněz. V roce 2018 spotřebovali silničáři materiál v hodnotě téměř tři čtvrtě miliardy korun.

Největší finanční zátěží přitom nejsou jednotlivé SSÚD, ale především externí dodavatelé. Ti se starají o dálnice II. třídy a silnice I. třídy. V sezoně 2017/2018 spotřebovali 68 tisíc tun soli za 664 milionů korun.

Ani přes tvrdou práci silničářů nejsou všichni se sjízdností silnic spokojeni. Nedělní chumelenice zastihla například premiéra Andreje Babiše cestou na rozhovor v Blesku. „Já jsem jel k vám do studia a nevím, kde jsou ti silničáři,“ řekl v rozhovoru Babiš. Dodal, že na Ťokově místě by hned volal řediteli ŘSD Kroupovi s dotazem, kde má ty sypače.

Stromy zničila posypová sůl, v Hlučíně vymění celou alej

Posypová sůl je pro řidiče často záchranou, přírodu v okolí cest ovšem zabíjí. Dostane se navíc až do vzdálenosti několika stovek metrů od vozovky. Umírají kvůli ní stromy a ohrožuje život ve vodních tocích.

Alternativy existují, nicméně nejsou ideální. Jednou z nových technologií je skrápěná sůl, což je vodná směs soli, která snižuje její spotřebu a také čas nutný na odstranění ledu, informuje ekologická poradna Veronica.

Dále je možnost použít močovinu, která sice nemá negativní vliv na životní prostředí, vyvolává ale nechtěný růst vegetace. Navíc je podstatně dražší. Podobný problém je i s inertními (zdrsňovacími) materiály.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Česko předehnalo Západ. Na byt se u nás šetří nejdéle v Evropě

Klíče od domu

Dostupnost nového bydlení v Česku je ve srovnání s vybranými evropskými zeměmi druhý rok po sobě nejhorší. Nový byt...

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Nejdražší nákupní ulice Česka. Prahu v nájmech dohání Brno a Český Krumlov

Ulice Na Příkopě.

Drtivá většina nejdražších tuzemských nákupních ulic se nachází v hlavním městě. Nejžádanější adresy se nacházejí v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz