Reklamy s klasiky: Hera pekla s Dvořákem, Prazdroj vařil se Smetanou

  11:56aktualizováno  11:56
Po staletími prověřených klasicích sáhla v reklamách spousta firem - od Applu až po Plzeňský Prazdroj. Sázka na pozlátko luxusu nebo národní strunu je levnou a bezproblémovou záležitostí. Rizikem je, že spot sklouzne do patosu.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Redakce iDNES.cz přináší čtenářům několik bloků reklam, v nichž zazněla díla známých skladatelů vážné hudby. V prvním díle připomínáme některé tuzemské značky, které v komunikaci využily české klasiky. Hodnocení ponecháme na čtenářích.

„Klasickou hudbu si často vybírají klienti, kteří chtějí dramatizovat, jak moc jsou čeští,“ je přesvědčen Tomáš Belko z reklamní agentury Ogilvy & Mather Prague, který je zároveň textařem a saxofonistou hudební skupiny Sto Zvířat. Některé firmy přicházejí za kreativci s požadavkem zdůraznit češství hudbou, což je podle něj dost obtížné.

„Vážná hudba mívá výhodu v autorských právech, protože autor je už sedmdesát let mrtvý. Je tam ale velké nebezpečí, že je potom reklama patetická,“ myslí si.

Zároveň uvádí, že obecně hudba v reklamě je dost podceňovaným nástrojem ze strany zadavatelů. „Jsem přesvědčený o tom, že hudba v reklamě je šíleně důležitá. Málokdo si to ale uvědomuje. Například v Británii jsou úplně jiné rozpočty. V České republice se všichni smíří s tím, že dají nějakých deset tisíc za hudební banku, velmi se na tom škudlí,“ dodal.

A jak by se Belko sám jako hudebník zachoval, pokud by za ním některá firma přišla s nápadem použít skladbu Sto Zvířat? „Strašně záleží, co byl to bylo. Pokud by to byl toaletní papír, tak možná ano,“ říká s humorem.

1.Hera: Antonín Dvořák – Humoreska

Slogan „Pečení je radost, Hera je pečení“ by bez podkresu notoricky známou Dvořákovou melodií asi nikdy tak nezdomácněl. Z cyklu klavírních skladeb jménem Humoresky se nejvíc ujala právě Humoreska č. 7, která se dočkala řady úprav a jejíž melodie pronikla do širokého povědomí nejen v Česku, ale po celém světě.

2.Pilsner Urquell: Bedřich Smetana – Má vlast

Plzeňský pivovar ke své propagaci využívá jméno dalšího z velikánů české klasické hudby. V reklamách marketéři využili nejen Vltavu z cyklu Má vlast, ale rovnou sáhli po Smetanovi jako historické postavě. A nejen po něm… ve spotech se objevil například i jazykovědec Josef Jungmann nebo malíř Alfons Mucha.

3.Pilsner Urquell: Antonín Dvořák – Symfonie č. 9 „Z nového světa“

V pozoruhodném spotu z roku 1996 si Pilsner Urquell ještě nepohrává s buditelskou tematikou a bojuje proti padělkům svého piva a jména. Na 4. větu Dvořákovy Symfonie č. 9 e-moll „Z nového světa“ dojde až na konci. Jde o skladatelovo nejslavnější dílo, které s sebou vzal Neil Armstrong na palubu Apolla 11 a jehož název tak dostal novou dimenzi.

4.Billa: Antonín Dvořák – Slovanské tance

Další zářez pro Antonína Dvořáka, tentokrát od řetězce Billa. Ten v reklamě využil Slovanský tanec č. 7 „Skočnou“, který zachycuje popěvek Tetka, kam jdete, co to nesete.

Autoři: ,

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Jablek se urodí skoro o třetinu méně, sadaře čeká jedna z nejhorších sklizní

Jablka z Polska s nadlimitním obsahem pesticidů skončila v síti inspektorů...

Letošní úroda jablek v sadech českých pěstitelů by podle posledního odhadu k 1. září měla meziročně klesnout o 30...

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Letecké linky mezi Českem a Ruskem budou pokračovat bez omezení

Letoun Suchoj SSJ-100 společnosti Aeroflot (30. dubna 2019)

Letecké úřady Česka a Ruska se v pátek dohodly na tom, že letecký provoz mezi oběma zeměmi bude fungovat bez omezení....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz