Kultovní reklamy: Český spot na Red Bull prolétl svět, doma nebodoval

  11:18aktualizováno  11:18
Animovaných reklam na energetický nápoj Red Bull vznikla celá řada, až na výjimky však v Německu. Českým tvůrcům reklamy se podařilo prorazit do světa se dvěma nápady. V jednom z nich dal nápoj člověku křídla, aby se mohl pomstít holubovi a pokálet ho.

Nápoj Red Bull se na českém trhu etabloval ve druhé půli 90. let. Značku měla na starost česká pobočka agentury Leo Burnett. Proslavená nápojářská firma jí svěřila rutinní, ale málo kreativní úkoly jako byla třeba výroba letáčků do obchodů a restaurací. Pro televizi pak adaptovala původní německé spoty.

„Pro takového klienta nám bylo líto jen adaptovat a začali jsme psát vlastní scénáře, které jsme posílali do německé centrální agentury,“ vzpomíná Martin Charvát, který měl tehdy v agentuře Leo Burnett na starosti klienta Red Bull.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Němci iniciativu uvítali, ale konkurence byla obrovská, podobným způsobem do německé centrální agentury přicházely nápady z celého světa.

Uchytily se jen dva nápady z české dílny. Jeden z nich nesl název Holub. Je to krátký animovaný příběh z roku 1999, ve kterém se na rameno člověka vykálí pták, po vypití Red Bullu ale hrdinovi narostou křídla a holubovi oplatí stejnou mincí.

Tato reklama z české hlavy kolovala po celém světě. Do agentury Leo Burnett chodily zprávy, když se objevila v Austrálii nebo v Jihoafrické republice.

„Tím, jak Red Bull expandoval na další trhy, udržela se ve světových médiích mnoho let. U nás skoro nikdo netušil, že je to reklama česká,“ popsal Charvát.

V národní reklamní soutěži Louskáček ale bodovat nemohla. Nesplňovala totiž základní podmínku, aby byla vyvinuta primárně pro český trh. Autoři tedy nemohli spot ani přihlásit.

Zabodoval i doktor Faust

Druhá reklama s českým původem, která se v Německu zalíbila, byl animovaný spot na motivy doktora Fausta. Ten po požití Red Bullu uletěl ďáblovi dírou ve stropě. Tato reklama se vysílala ve středoevropských zemích, kde je známá faustovská legenda.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

PŘEHLEDNĚ: Peníze, nebo stravenky? Otázky a odpovědi na chystanou revoluci

Stravenky Cheque Déjeuner (ilustrační snímek)

Ministryně financí přišla s návrhem nabídnout zaměstnavatelům alternativu ke stravenkám: místo nich by mohli...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Další z rubriky

Nejen pivo a zmrzlina. Letní prodejní hity jsou i zavařovačky a repelenty

zavařování, ilustrace

Přestože zmrzlina a vychlazené pivo nebo limonáda jsou hlavními symboly léta, existují i výrobky, které se v parných...

Tatra vybaví českou armádu. Dodá nákladní auta za půl miliardy korun

Tatra Tactic 4x4

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dodá české armádě v příštích letech 71 nákladních vozidel. Hodnota těchto zakázek...

Euro pomáhá, míní podle průzkumu většina Čechů. Ale pouze firmám

Euro s německou orlicí

Zavedení eura by tuzemským podnikům zjednodušilo obchodování a administrativu, myslí si 55 procent Čechů. Vyplývá to z...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz