Ředitelství vodních cest ČR zvyšuje za více než miliardu korun mosty přes Labe. Rejdařům to přijde nesmyslné. Ilustrační foto

Ředitelství vodních cest ČR zvyšuje za více než miliardu korun mosty přes Labe. Rejdařům to přijde nesmyslné. Ilustrační foto | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Rejdaři chtějí splavné Labe, stát však staví předražené mosty

  • 55
Státní organizace Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC) zvyšuje za více než miliardu korun čtyři mosty přes Labe, aby pod nimi mohly podplouvat více naložené lodě. Rejdaři považují investice za nesmyslné, Labe je totiž v Čechách po většinu roku pro nákladní lodě stejně nesplavné. Nejvyšší kontrolní úřad už začal zkoumat, zda ŘVC s penězi zbytečně neplýtvá.

Projekty na snadnější proplutí nákladních lodí jsou zatím jen na papíře, vyšší mosty se ale staví už teď.

Rejdařům vadí, že stát dává přednost zvýšení mostů na Středním Labi, zatímco oni by spíše potřebovali splavnění úseku od Ústí nad Labem po státní hranici. Ten totiž často znemožňuje lodím opustit Česko a plout dále do Německa. Vodní doprava proto upadá. Česko kvůli tomu žalují čtyři firmy o miliardu korun, v prvním stání ale rejdaři prohráli.

Investice do labské cesty už prověřuje Nejvyšší kontrolní úřad, který zkoumal, jak stát utrácí za modernizaci vodních cest. Podle kontrolorů například ministerstvo dopravy neprokázalo potřebnost investic na modernizaci a rozvoj labské cesty.

Jde o akce na čtyřech mostech v Poděbradech, Nymburku, Kolíně a Valech u Přelouče. ŘVC mosty zvyšuje, aby pod nimi mohly proplout lodě naložené až do výšky 5,25 metru, tedy dvou kontejnerů na sobě.

Za tři roky zdražení o 139 procent

Podle původních odhadů měly v roce 2004 stát úpravy 433 milionů korun. V době kontroly o tři roky později ale náklady stouply už na 964 milionů korun, což je o 139 procent více.

Proč stavby podražily? Například v Poděbradech stoupla cena téměř o pětinu kvůli chybám v zadávací dokumentaci, v Nymburku museli platit za výluku železniční dráhy.

V porovnání s mostem v Kolíně jde ale o drobné. Náklady na jeho zvýšení vzrostly o 366 procent.

Mluvčí ŘVC Václav Straka tvrdí, že se postupně zjistilo, že k opravě a zvednutí mostu v Kolíně je ještě třeba dobudovat další stavby. "Vlastní most se nezdražoval, ale stavba nakonec vyvolala nutnost dalších investic, které výrazně přispějí ke zlepšení kvality života obyvatel Kolína," řekl Straka. Podle něj jde například o pryžové železniční přejezdy nebo protihlukové stěny. "Ne všechno se staví kvůli návratnosti, ale protože je to potřeba," dodal Jakub Ptačinský z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Viamont na scéně

Oprava mostu v Kolíně vyjde na více než miliardu korun, většinu peněz zaplatí Evropská unie. Most si zasloužil pozornost nejen cenou: staví ho firma Viamont DSP společně s Eurovií a společností EDS holding. ŘVC odmítlo zveřejnit, kdo byl druhým zájemcem v soutěži.

Viamont dříve patřil bývalému ministrovi dopravy Aleši Řebíčkovi, kdo ho vlastní dnes, není jasné. Miliardovou soutěž vypsalo ŘVC až po jeho odchodu z vlády letos na začátku roku. "Rejdaři by měli kritizovat ochranářské aktivisty a politiky, kteří rozvoji vodní dopravy brání. Most v Kolíně by se pak musel v rámci rekonstrukce železničního uzlu stejně opravit, a kdybychom ho zvyšovali poté, rejdaři i vy byste nás ukamenovali," řekl Řebíček MF DNES. Viamont DSP získal také zakázku za 91 milionů korun na most v Nymburku.

Kolínský most má i jedno specifikum: je připraven i na to, aby se mohl v budoucnu zvedat pro proplutí ještě vyšších lodí. "Chápal bych peníze do splavnění Labe od Ústí nad Labem. Vše ostatní mi přijde jako pitomost. Dělá to na mě dojem, že se tam ulévají někde peníze," řekl v létě MF DNES Jiří Petrák, šéf poradenské firmy Mott MacDonald.

O celoročním splavnění Labe se mluví už přes patnáct let, zatím ale naráží na protesty ekologů. Dopravy na českých řekách navíc dlouhodobě ubývá, především kvůli nesplavnosti Labe.