E-shop Reebok.eu, který obsluhuje zákazníky napříč Evropou, zobrazoval ceny v českých korunách tak, že odpovídaly částkám v eurech a například místo 80 eur uváděl 80 korun. Mnoho zákazníků neváhalo a zboží si objednalo. Reakce prodejce však byla pomalá. Objednávky nejdříve potvrdil, teprve s odstupem přicházela jejich storna. Spotřebitelé se tak mohou domnívat, že byla mezi nimi a prodejcem uzavřena smlouva, kterou e-shop nedodržel.
Sorry, nic nedostanete. Reebok ruší Čechům až příliš levné objednávky![]() |
„Obecně platí, že doručením objednávky obchodníkovi je kupní smlouva platně uzavřena a nelze ji jednostranně měnit. Prezentace zboží na e-shopu je totiž z pohledu zákona nabídkou a odeslaná objednávka spotřebitele její akceptací. To samo o sobě stačí k uzavření kupní smlouvy,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Uvedené ovšem platí za předpokladu, že spotřebitelé smlouvu uzavřeli v dobré víře, že sleva mohla být skutečná, tedy že nejde o zjevnou chybu na straně obchodníka.
„Pokud spotřebitel jednal v přesvědčení, že sleva je reálná například v rámci slevové akce, může být právně chráněn. Naopak pokud jde o zjevnou chybu tedy například přepočet 80 eur na 80 Kč, může mít prodejce právo objednávku stornovat,“ uvedla dále Hekšová.
Podle ní jsou podnikatelé povinni uvádět na svých stránkách konečnou cenu zboží včetně všech daní a poplatků. Pokud podnikatel tuto svoji povinnost neplní řádně, hrozí mu postih ve formě sankce za přestupek.
Reebok k levným objednávkám mlčí. Na svých stránkách zrušil českou měnu![]() |
„V daném případě společnosti trvalo poměrně dlouho, než na daný problém zareagovala, a tím ponechávala zákazníky v očekávání, že nákup proběhl v pořádku,“ dodává Hekšová. Přetrvávající stav ovlivněný technickou chybou a neschopnost společnosti jej řešit by pak podle ní mohly přerůst v podezření ze spáchání klamavé obchodní praktiky.
„Klamavé obchodní praktiky jsou takové praktiky, které obsahují například nesprávnou informaci (v tomto případě cenu), jež mají vliv na ekonomické chování spotřebitele (rozhodnutí ohledně koupě), které by jinak neučinil,“ dodala ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Pokuta i pět milionů
Česká obchodní inspekce (ČOI) k případu uvedla, že jednoznačný závěr o porušení zákona může padnout až na základě provedené kontroly.
„Otázka, zda má spotřebitel nárok na prodej zboží za inzerovanou cenu, je podle našeho názoru věcí soukromoprávní a v případě sporu by se měl spotřebitel obrátit buď na soud, popřípadě požádat o zahájení mimosoudního řešení spotřebitelského sporu,“ uvedl tiskový mluvčí ČOI František Kotrba
Celý národ chodí v Reeboku. Český internet se baví vtipy o nevídaných slevách![]() |
Ovšem jednoznačný závěr o porušení zákona může padnout až na základě provedené kontroly. Pokud došlo k porušení povinnosti informovat o správné ceně, mohlo by se jednat o klamavou obchodní praktiku. Za takové jednání může hrozit pokuta až pět milionů korun.
„Obchodníci by si měli uvědomit, že jejich agresivní slevové kampaně posouvají vnímání reálných cen. Není pak divu, že zákazníci uvěří i extrémně výhodné nabídce,“ uzavírá Hekšová. Právní spor o tenisky za pár korun tak otevírá širší debatu o transparentnosti online prodeje a odpovědnosti velkých značek vůči zákazníkům.