Před ostrým startem novinku úspěšně otestovali v létě ve Švédsku. Pro Evropu vyrábí rostlinnou náhražku masa holandská firma Vegetarian Butcher, kterou minulý rok koupil potravinový koncern Unilever.
Za vznikem společnosti Vegetarian Butcher (česky Vegetariánský řezník) stojí farmář, který se stal vegetariánem po vypuknutí prasečí chřipky. V roce 2010 začal vyrábět rostlinné produkty, které se mají co nejvíc podobat masu. Společnost se chce stát největším „řeznictvím“, aniž by zabila jediné zvíře.
Náhražka masa v Rebel Whopperovi je ze 79 procent tvořena sójovým a pšeničným proteinem a je doplněna cibulí, směsí bylinek a rostlinných olejů. Podle ředitele značky Burger King pro Česko a Slovensko Daniela Ryšky nelze burger uvádět jako vegetariánský. „Tím, že máme jeden gril, kde grilujeme i ostatní hovězí maso, tak ten produkt je sice bezmasý, ale není ani vegetariánský ani veganský,“ uvedl Ryška.
Pro koho tedy Rebel Whopper je? Ryška vidí cílovou skupinu v zákaznících, kteří sice maso jedí, ale chtějí svou stravu odlehčit. Jde o takzvané flexitariány. Ti se sice masa nevzdávají úplně, snaží se ho ale ve svém jídelníčku omezit, většinou ze zdravotních nebo ekologických důvodů.
Navýšit počet grilů, aby tak Rebel Whopper mohl vyhovovat i striktním vegetariánům, Burger King zatím neplánuje. „Ze strategických důvodů se nechceme soustředit jenom na úzkou skupinu veganů a vegetariánů,“ říká Ryška. Jejich cílem je hlavně jít s trendem udržitelnosti a dlouhodobého omezování spotřeby masa.
„Maso“ bez masa je v módě
Burger King je mezi evropskými fastfoody průkopníkem rostlinných náhražek masa. Konkurenční řetězec McDonald´s prodává veganský burger jen v Německu. KFC zatím nabídlo veganský sendvič ve Velké Británii. Přitom spotřebitelé mají o takové produkty čím dál větší zájem.
Ochutnali jsme hamburger z umělého masa. Ani masožrout se neušklíbne |
Například ve Spojených státech, po představení rostlinného burgeru Impossible Whopper, stouply Burger Kingu prodeje během třetího kvartálu o 5 procent. To je nejvíc od roku 2015, napsalo CNBC. Podle výkonného ředitele Burger Kingu Jose Cila plánuje společnost rozšířit svojí nabídku o bezmasé alternativy burgerů i v latinské Americe nebo Asii.
Nárůsty prodejů vegetariánského sortimentu hlásí také Nestlé, které letos přišlo na český trh se svými produkty Garden Gourmet. „Díky marketingové podpoře a vybudované správné distribuci na základě spolupráce s řetězci jsme dosáhli více než devíti procent podílu na trhu vegetariánských alternativ jídel. Našim cílem je i nadále podporovat růst celé kategorie a přinášet širokou nabídku těchto výrobků,“ řekl agentuře ČTK tiskový mluvčí Nestlé ČR Robert Kičina.