Lidé v krizi nešetří za společenské hry ani za hračky. Ukazují to alespoň výsledky společnosti Ravensburger Karton. Firmě loni stouply tržby o více než čtvrtinu, Ravensburger i proto letos začal s velkým rozšiřováním celého závodu.
Expanze však nakonec bude menší, než němečtí majitelé počítali: firma neuspěla se žádostí o dotaci na rozšíření z Operačního programu průmysl a podnikání. "Měli jsme vyrábět 3D puzzle, ale prý to nebyl dostatečně inovativní produkt," popisuje jednatel firmy Marcel Hlouš.
Ravensburger začal letos ve stávajícím areálu stavět velký sklad pro expedici do celého světa i nakupovaný materiál. "Jak jsme rostli, neměli jsme často dostatečné zásoby materiálu pro výrobu," vysvětlil Hlouš.
Součástí bude i další multifunkční hala, která by měla přinést zvýšení výrobní kapacity. Co přesně se v ní bude vyrábět, však zatím není jasné. "Trh her se velmi rychle mění, musíme být připraveni na výrobu nových produktů," upozorňuje Hlouš. Polička na Svitavsku je pro Ravensburger už dnes největším výrobním závodem, vývoj a obchod zůstávají stále v Německu. Tři čtvrtiny výrobků však pocházejí z Česka.
Češi paradoxně příliš výrobků této značky nekoupí, na tuzemském trhu není moc silně zastoupena. "Mění se tu distributor, tak se to snad zlepší. To my neovlivňujeme," uvedl Hlouš. Když procházíte výrobními halami, narazíte tak na hračky, které se často v Česku ani neprodávají. Jde například o interaktivní hru Tip Toy, která je velmi úspěšná hlavně v Německu.
Musíme být levnější než konkurence, tvrdí čeští výrobci
Podle Hlouše je patrná velmi rozdílná poptávka po hrách podle zemí. V Anglii jsou například nejúspěšnější hry s vlakovou tematikou, v Německu naopak interaktivní hry nebo kreativní hračky. Právě v takových výrobcích očekává Hlouš v příštích letech největší růst.
Ravensburger loni utržil téměř 1,5 miliardy korun a vydělal přes 140 milionů, letos počítá s dalším růstem. I díky tomu, že Ravensburger nechce vyrábět v Asii, výjimkou jsou jen komponenty do některých dětských hraček. Levnou konkurenci z Číny vidí v Poličce i jako výzvu, jak zvyšovat svoji konkurenceschopnost.
"Musíme být levnější než oni. Máme naštěstí výhodu větší flexibility, než mají výrobky, které putují týdny po moři," říká Hlouš. Zhruba po třetině se na celkových tržbách podílejí puzzle, různé společenské hry a dětské hračky. Výroba her v současnosti zaměstnává v Poličce téměř šest set lidí, firma chce postupně nabírat kolem dvaceti dalších lidí ročně.
Rozšiřovat bude i Lego
Zvětší se i další zavedení výrobci hraček. Například dánské Lego v Kladně před několika dny oznámilo rozšíření své továrny o dalších 14 tisíc metrů čtverečních a přijetí až tří stovek zaměstnanců. "Pokud chceme pokračovat v růstu prodeje, musíme továrnu rozšířit," uvedl šéf kladenské továrny Carsten Rasmussen. Lego závod rozšiřuje, aby stačil poptávce v příštích letech. V Kladně už dnes vyrábějí téměř polovinu celosvětové produkce oblíbených kostiček.
V Česku se ročně podle statistik vyrobí hračky v hodnotě přes třicet miliard korun. Důvodem většího zájmu o výrobu v Česku je i pomalý odklon některých zavedených značek od produkce v Číně kvůli problémům s kvalitou a menší flexibilitou. Výrobcům teď vrcholí období, kdy mají nejvíce práce kvůli Vánocům.