Patří mezi největší dovozce vína z nových členských zemí unie a rakouské vinice sousedí s jihomoravskými kolegy - vyrobený mok tedy odpovídá tomu, na co jsou tuzemští zákazníci zvyklí.
Už loni do země přiteklo 19,3 milionu litrů rakouského vína. V kategorii lahvových vín se průměrná cena pohybovala na úrovni 2,4 eura za láhev, tedy přibližně 76 korun. To, že rakouští vinaři to myslí s průnikem do Česka vážně, přesvědčil už brněnský veletrh Vinex, kde se vystavovatelé z Rakouska nedali přehlédnout.
Podle Marion Reinbergerové z rakouského Vinařského marketingového fondu se připravuje velká reklamní kampaň, která má prosadit tamní vína mezi tuzemskými spotřebiteli. Rakouští vinaři chtějí oslovit hlavně tím, co umějí nejlépe - Veltlínským zeleným a červeným Zweigeltrebe.
„Jejich výhodou je, že jde o odrůdy v Česku známé. Navíc každých sto kilometrů na jih je znát na lepším dozrávání hroznů,“ vysvětluje vinařský odborník Milan Ballik. To však neznamená, že rakouská vína musí být drahá.
„Jistě, jsou značky, které budou drahé, ale zajímavější, alespoň pro nás, jsou vína pro obchodní řetězce. Tedy větší počet lidí,“ říká Petr Nový z firmy Vog, která do Česka dodává vína z vinařství Lenz Moser. V její nabídce jsou vína za sedmdesát, sto i sto padesát korun.
Tedy v té úrovni, která patří i v evropských zemích mezi nejprodávanější. Vinaři ze sousedního Rakouska kvůli podpoře svých vín navíc vymysleli označení, které má pomoci v orientaci - DAC. „Jen pokud budou mít lidé představu o chuti vína při pouhém pohledu na etiketu, nám může přinést dlouhodobou konkurenční výhodu,“ míní ředitel rakouského Výboru pro marketing vína Michael Thurner.
Domácí vinaři jsou ve střehu
S větší konkurencí od jižních sousedů vinaři počítají a věří, že Češi zůstanou patrioti. „Vycházíme právě i z rakouské zkušenosti, kdy po určitém odklonu se tamní spotřebitelé vrátili k domácímu vínu,“ tvrdí předseda Svazu vinařů Jiří Sedlo.
„Především v bílých dokážeme nabídnout zajímavá vína za rozumné ceny a máme s nimi šanci uspět i ve světě,“ doplňuje spolumajitel jabloneckého Soare Jindřich Sobota.
Největší vinařské firmy - Bohemia Sekt a Soare - už do obchodů hrnou vína nových řad, která jsou převážně z českých či moravských vinic a stojí okolo sedmdesáti korun. V případě vinařství ze Starého Plzence jde o vína pod značkou Chateau Bzenec a jablonecká společnost uvedla Víno Valtice.
Kromě toho Svaz vinařů připravil podobně jako rakouští vinaři označení kvality pro česká a moravská vína. Zkratka VOC by na tuzemských vínech měla dát lidem jistotu, že jde o vína originální certifikace.
„To znamená, že cukernatost a odrůdovost budou potlačeny a do popředí se dostane původ hroznů. Proto bude zaveden způsob označování vín - takzvaná vína originální certifikace VOC,“ vysvětluje předseda Společnosti Valtické vinné trhy Antonín Šťastný.