Rádio Penny hraje hudbu, aby lidé víc nakupovali. Tajně i pro zaměstnance

  11:11aktualizováno  11:11
Přesně před třemi lety, 18. února 2016, začalo vysílat Rádio Penny live. Svého času šlo o jedinou českou stanici, která hraje jen pro zákazníky v supermarketech a podporuje je v nakupování. Do všech českých Penny Marketů rádio vysílá z Vídně.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Rádio Penny live sídlí v činžovním domě ve čtvrti Meidling. Spolu s ním odtamtud vysílá dalších 27 stanic, převážně také do obchodů různě po Evropě.

Šéfredaktorem stanice je Tomáš Vyšohlíd, který se předtím živil jako moderátor Českého rozhlasu, hlasatel zpráv na Impulsu, tiskový mluvčí poslanecké sněmovny či moderátor pořadu Témata týdne na TV Barrandov.

Fotogalerie

„Náš český tým má spolu se mnou deset lidí. Máme tu tedy devět moderátorů, redaktorů a hlasatelů zpráv. Všichni jsou totiž schopni dělat všechno. Máme jak moderátory z velkých stanic, například z rádia Impuls, tak vyhledáváme nové talenty. Všichni, až na jednoho, jsme se do Vídně přestěhovali,“ říká Vyšohlíd.

Kromě českého týmu sedí v domě i rakouský, německý, italský či rumunský. Každý má přidělené studio, odkud vysílá.

Rádio Penny live vysílá živě každý den od 5:30 do 21 hodin, přičemž od 5:30 do 7:00 slyší vysílání jen zaměstnanci na prodejnách. „Každý den pro ně připravujeme ranní show. Snažíme se je zabavit, probudit, nastartovat na celý den, zlepšit jim náladu. Zároveň tam sdělujeme i interní informace. Máme větší jistotu, že se je dozví, než kdybychom je napsali například do firemního časopisu,“ popisuje šéfredaktor.

Součástí „utajeného“ ranního vysílání měla být jednou i žádost o ruku. „My totiž ráno vyřizujeme vzkazy a různé žádosti. Zaměstnanci si přejí k narozeninám, výročím a podobně. A jednou nám napsal zaměstnanec, že by chtěl skrze naše vysílání požádat o ruku svou přítelkyni, která pracuje na jiné filiálce. My jsme všechno připravili, ale v ten den jsme se nemohli ani jednomu z nich dovolat. Druhý den nám pán do telefonu plačky řekl, že se rozešli,“ vzpomíná Tomáš Vyšohlíd.

Od 7 do 21 hodin už vysílání slyší i zákazníci. Kromě zpráv, počasí a tipů na vaření se z něj dozvídají hlavně aktuální slevy z letáku.

Podle Vyšohlída je práce v tomto rádiu náročnější než v klasických komerčních. „Je to mnohem víc o přípravě. Na komerční stanici si můžete občas pustit mikrofon a udělat vstup takzvaně z patra. Když víte, že jste zábavný, tak jste schopen takový vstup udělat. My klademe větší důraz na přípravu. Musíme totiž zaujmout lidi při nakupování, tedy při další činnosti, kterou v tu chvíli dělají. V tom je to náročnější,“ myslí si.

Vysílat smějí jen pohodovou hudbu

Samozřejmě největší část vysílání tvoří hudba. Její výběr a řazení ve vysílání má na starosti hudební redakce. V ní sedí několik lidí, přičemž každý je specialistou na jednotlivé země. Hudbu do vysílání Rádia Penny live vybírá Slovák Marian Paukov.

„Momentálně máme v archivu 3000 písniček, které rotují v našem vysílání. Spolupracujeme se všemi velkými vydavatelstvími v České republice, takže jsme schopni přinášet hudební novinky. Snažíme se být i první mezi rádii,“ říká Paukov.

Archiv se třemi tisíci písniček je nezvykle velký. „Je to pětkrát až šestkrát víc, než komerční rádia běžně mají. My díky tomu nemusíme písničky opakovat tak často. To je velmi důležité hlavně pro zaměstnance, kteří vysílání slyší celý den a mohly by se jim rychle ohrát,“ říká šéfredaktor Vyšohlíd.

Samozřejmě ale některé hrají mnohem častěji než jiné, pokud to jsou aktuální hity. Nejčastěji nyní zní píseň Za 100 let složená ke 100. výročí od vzniku republiky. Stejně tak pokud vydá novinku Karel Gott, hned se ve vysílání objeví.

Ovšem ne všechny písně mají šanci z tohoto rádia zaznít. Pečlivě vybírají takové, které v zákazníkovi vyvolají pocit pohody, tím mu zpříjemní nakupování, a on si toho pak dá do košíku třeba ještě víc. Když k tomu navíc z reproduktorů neustále slyší, co mají v akci, jeví se to jako geniální tah. Naopak „agresivní“ písně by mohly zákazníka odradit.

„Určitě u nás nikdy neuslyšíte hudbu, která je nepříjemná, nebo má zvuky, které jsou na poslech nepříjemné. Například Let me entertain you od Robbieho Williamse nebo Natural od Imagine Dragons by se v životě v našem vysílání neobjevily, ač to jsou obrovské hity a víme, že lidi je mají rádi,“ odhaluje Vyšohlíd.

Naopak Sladké mámení od Heleny Vondráčkové, Zima od Hany Zagorové či Photograph od Eda Sheerana jsou prý ty pravé. Obvykle tvoří česká a slovenská tvorba 40 procent vysílání, před Vánocemi je to ale i více než polovina.

Denně slyší vysílání Rádia Penny live v českých obchodech více než 400 tisíc lidí.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Řetězce mění receptury u stovek potravin. Budou méně slané a sladké

Ilustrační snímek

Tuzemské obchodní řetězce Lidl, Kaufland či Tesco mění receptury potravin vlastních značek. Snižují podíl cukru, soli i...

Češi upřednostňují kratší dovolené, do zahraničí cestují několikrát za rok

Ilustrační snímek

Na dovolenou jezdí Češi rádi. Loni vycestovalo do zahraničí 7,4 milionu lidí, což je o 9,1 procenta více než v roce...

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Najdete na iDNES.cz