"Společnost uvádí lidi v tíseň neférovými taktikami. Následně jim dá k podpisu smlouvu, ze které získává značný finanční prospěch. To je podvod," domnívá se matka jedné z nespokojených klientek Renata Stejskalová, která už v této věci podala trestní oznámení.
Redakci MF DNES si na postupy společnosti stěžovaly za poslední týden desítky rozčarovaných lidí, z nichž někteří se chystají Stejskalovou následovat.
Eurofinancial má podle bývalých manažerů až deset tisíc klientů. Jejími majiteli jsou Lukáš Hinterbuchner a Vlastimil Bezděk. Firma podle nespokojených lidí při sjednávání životního pojištění nejednala v jejich nejlepším zájmu, což by podle zákona dělat měla.
"Společnosti pohybující se na finančním trhu nesmějí používat nekalé obchodní praktiky. Tedy metody, které mohou podstatně ovlivnit rozhodování lidí tak, že udělají rozhodnutí, která by jinak neučinili," uvedl Pavel Zúbek z České národní banky, jež má ochranu spotřebitelů kapitálového trhu na starosti.
. Praktiky EurofinancialPoslechněte si, jak společnost získává klienty Přehrajte si záznam první nahrávky a druhé nahrávky |
Jak se firmě daří nové klienty získávat?
Obrací se výhradně na mladé lidi, kteří nemají velké zkušenosti. Při prvním setkání je firemní agenti lákají na snadné výdělky za získání dalších duší a příslib hezkých peněz pak s nimi jdou zapít do hospody, aby měli pocit, že mohou být v partě se zábavnými společníky.
Cílem však je nalákat mladé lidi k uzavření životních pojistek, ze kterých firma získává tučné provize od pojišťoven.
"Za každého nového člověka nám slibovali odměnu asi čtyři tisíce korun, podmínkou bylo, že člověk podepíše životní pojistku," uvedl Aleš Vodák, který se těchto seminářů zúčastnil. Firma však svůj úmysl zastírá a schovává jej pod název finanční poradenství, za které si nechává platit zhruba 20 000 Kč.
Člověk má pak na výběr, buď zaplatí cenu tohoto poradenství jako podmínku k lákání dalších lidí, nebo ho dostane zadarmo, pokud si sjedná životní pojistku. Od té však nesmí do tří let odstoupit, jinak zaplatí asi dvacetitisícovou pokutu.
"Ta smlouva v podstatě nesouvisí s poskytováním životního pojištění," tvrdí spolumajitel firmy Lukáš Hinterbuchner a zdůrazňuje, že se Eurofinancial nesnaží lidi k podpisu pojistky tlačit.
Jeho tvrzení však vyvracejí slova jeho vlastních manažerů, zachycená na nahrávkách seminářů. "Co je podmínkou vstupu do projektu, asi víte. Je to uzavření produktu investičního životního pojištění," říká jeden z nich studentům den poté, co strávili večer v hospodě.
Když se jedna z dívek zeptá, zda může od smlouvy odstoupit a kolik ji to bude stát, manažer mlží a mění téma. Odborníkům se tyto metody nelíbí.
. Slovník a sloganyPředek – ten, který dotáhl do firmy svého následovníka |
"Je to neetické a domnívám se, že by to dokonce mohlo naplňovat znaky protiprávních nekalých praktik. Problém je to, že studenti takovéto jednání svým podpisem akceptují, a nesou tak na něm svou vinu," říká Jan Stránský z Asociace osobního prodeje, která se snaží korigovat nekalé praktiky multilevelmarketingových firem.
Podle finančního specialisty Jiřího Krále takovéto praktiky poškozují celý pojistný trh. "Firma vymývá mozek mladým lidem. Studenti často nemají z čeho pojistku platit a musí ji za ně platit jejich rodiče. Obě generace jsou pak znechuceny finančními poradci a jejich důvěra v pojišťovny je otřesena," uvedl.
To je podle něj v okamžiku, kdy se mluví o změně penzijního systému, pro společnost velmi špatná zpráva.
Studenti v pasti
Podpisem smlouvy však studentům jejich trápení nekončí. Firma na ně tlačí, aby vodili další duše. "Kdo není aktivní, je zpravidla před ostatními zesměšňován, říká se mu třeba mrtvola. Každý se tak snaží přitáhnout nové kamarády. Pokud jim však na poslední chvíli odřeknou účast, přijdou studenti o dvě stě až čtyři sta korun," vypověděl MF DNES pod podmínkou anonymity jeden z bývalých vysoce postavených manažerů firmy.
Následně je čeká nepříjemný pohovor. "Musí se zjistit, jak se to stalo, proč se to stalo, kde se stala chyba a jak jí předejít," vysvětluje na nahrávce manažerka.
"Před týdnem nám dokonce pohrozili, že stejnou částku zaplatíme, pokud se nedostavíme na nějaké nové školení," stěžuje si jedna ze studentek, která smlouvu podepsala před třemi měsíci a za tu dobu měla podle plánu absolvovat zhruba dvacet sezení.
Hinterbuchner nechtěl po telefonu techniky svých manažerů komentovat. "Pokud bych si vyslechl nahrávky, pak bych mohl dát férový komentář," uvedl.
Na školení se lidé učí například detailně to, koho a jak kontaktovat. Na to pak navazují setkání, při kterých studenti prezentují své výsledky. Školitelé vyvolávají jejich jména a ptají se jich, kolik lidí oslovili a koho z nich dokázali k návštěvě firmy přesvědčit.
"Přestaňte používat slovo dovlíct. Vy přece nikoho nikam nevlečete, dáváte mu nabídku," reaguje na omluvu studenta, že nikoho zatím nemá, jeho školitelka.
Ten, kdo spolupracovat nechce, může si vyslechnout následující radu. "Jestli se cuká, tak ať položí na stůl dvacet papírů a jde pryč," říká nahrávka.