Prodavačky v prodejně s teplým zimním prádlem na pražské Pankráci překvapil minulý pátek nebývalý zájem zákazníků. "Celý den jsme se vůbec nezastavily," uvedla jedna z nich s tím, že na konci dne nezůstalo v regálech téměř žádné zboží. "Tržby byly nakonec oproti běžným dnům trojnásobné," dodala.
Zájem ji překvapil o to víc, že před pár dny skončila několikadenní slevová akce a zaměstnanci počítali, že většina zákazníků se na letošní zimu vybavila již během výprodejů.
Nečekaný zájem zákazníků si prodejci vysvětlují mrazy hluboko pod nulou. Ty donutily lidi chystající se během jarních prázdnin na dovolenou na horách narychlo dovybavit sebe a své děti teplým prádlem.
A podobný růst poptávky zaznamenali díky mrazům i další prodejci a výrobci. To se týká třeba českého výrobce outdoorového a sportovního oblečení Alpine Pro, který největší zájem zaznamenal rovněž během uplynulého víkendu, kdy noční teploty na šumavské Kvildě atakovaly minus čtyřicet stupňů Celsia.
První a druhá vrstva
"Zatím nejvyšší zájem byl o uplynulém víkendu. Zákazníci nejvíce kupují takzvanou první a druhou vrstvu oblečení, to znamená funkční spodní prádlo a softshellové mikiny," popsal marketingový ředitel Alpine Pro Milan Gába.
"Mrazy prodejům zimního zboží napomáhají, ale je to jen jedna z podmínek. V tuto chvíli jedou třeba zimní bundy, ale zimní boty takový šlágr nejsou. Pro nás je lepší, když se i lidé ve městech musí brodit sněhem, než když jen mrznou," upřesnil Ondřej Šlechta, manažer společnosti Sportisimo.
Podle mluvčí internetového obchodu Mall.cz Michaly Gregorové stouply od začátku mrazů prodeje termoprádla o 79 procent, poptávka rostla také u topných zařízení.
Zboží | Nárůst prodejů (v %) |
---|---|
Nabíječky baterií do aut | 227 |
Termoprádlo | 79 |
Hřejivé dečky | 55 |
Čepice | 20 |
Meteostanice | 17 |
Infrazářiče | 212 |
Olejové radiátory | 189 |
Halogenová topidla | 162 |
Konvektory | 120 |
Pramen: Mall.cz |
Nejvíce však chladné počasí potěšilo prodejce kombinéz pro psy, které nakupovali chovatelé pro svá zvířata. U Mall.cz zaznamenali čtyřnásobný nárůst poptávky po tomto sortimentu oproti běžným dnům. A dařilo se i ostatním prodejcům.
Řidiči kupují baterie a nabíječky
"Nárůsty v prodeji oblečků jsou oproti létu v řádech stovek procent. Sezona začíná již v září a končí únorem. Konkrétní čísla nárůstů prodejů od začátku mrazů však nemáme. Pokud je mírná zima, jsou vždy prodeje menší, tedy lze říci, že čím větší zima, tím se prodeji oblečků daří lépe," uvedla Soňa Fialková, jednatelka internetového obchodu Spokojenypes.cz.
Mimo textilní průmysl vyhovuje chladné počasí i prodejcům autobaterií. Zatímco řidiče budí ze snu obava, jestli se jim v mrazech podaří ráno nastartovat vůz, prodejci autobaterií a nabíječek spí klidně. Stejně jako prodejci teplého oblečení nyní profitují z růstu poptávky.
"Prodej běžného sortimentu se v podstatě zastavil, zatímco nemrznoucí směsi, autobaterie nebo nabíječky na autobaterie extrémně narostly," popsal Tomáš Wadowski z internetového obchodu Auto-doplňky.com.
"Když klesnou teploty pod minus deset stupňů, tak jdou prodeje těchto výrobků raketově nahoru," popsal Wadowski každoroční zkušenost.
Ne všechny podnikatele, kteří vydělávají především během zimní sezony, však extrémní mrazy těší. Teploty jsou pod nulou již tak hluboko, že některé lyžaře odrazují od návštěvy hor.
Uplynulý víkend v českých areálech byl proto o poznání klidnější, než tomu při podobně dobrých sněhových podmínkách běžně bývá. Provozovatelé vleků a lanovek hlásí oproti jiným víkendům výrazný pokles.
"Během uplynulého víkendu jsme zaznamenali zhruba třetinový propad návštěvnosti. Víkendoví lyžaři se prostě mrazů lekli, ale podle mě naprosto zbytečně. Podmínky i sníh jsou prostě parádní," říká Vladimír Kasík, spolumajitel lyžařského areálu na šumavském Špičáku. Dodává ovšem, že na návštěvnosti během pracovních dní předchozího týdne se mrazy nijak neodrazily.
Lidé si tak odpustili pouze víkendový výlet na sjezdovku, delších pobytů na horách se však kvůli mrazu vzdát nechtějí. Většina hotelů na českých horách má jen několik málo volných míst. Již rezervované pokoje stornují pouze rodiny s hodně malými dětmi.