Služba Fundlift, která umožní přes internet prodat menšinový podíl v akciové společnosti i „eseróčku“ většímu počtu drobných investorů, má začít fungovat v půlce května. Hned po spuštění se má na zájemce s žádostí o investici obrátit první šestice firem.
„Dosud mohla investovat do start-upů pouze omezená skupina profesionálních investorů s těmi správnými kontakty. My naopak dáváme příležitost všem, kteří by rádi investovali do nejzajímavějších start-upů na trhu, ale nemají možnosti a expertizu investice hledat a nákup podílu složitě právně řešit,“ popisuje cílovou skupinu Dušan Zábrodský ze společnosti Rockaway, která za projektem stojí.
Zároveň je ale třeba říci, že investování do start-upů patří mezi velmi rizikové kapitálové investice. Ačkoli start-upová scéna nabízí hodně zářivých příběhů, kdy během krátké doby firmy narostou do obřích rozměrů, velké většině se to nepodaří. Návratnost investice tedy v žádném případě není samozřejmá.
Princip, který se Fundlift chystá rozjet, se nazývá equity crowdfunding. Spojuje dva současné trendy typické zejména pro start-upovou scénu - financování od vnějších investorů a crowdfunding, tedy výběr peněz od internetového davu. Výsledkem je platforma, přes kterou lze on-line nakoupit malý podíl v dané společnosti.
Investorem za pět tisíc
To si bude moci dovolit téměř každý - ceny začínají na pěti tisících korun. Firma, která se o investici uchází, musí dát k dispozici určitý podíl a stanovit, kolik za něj bude chtít. Od té chvíle se rozběhne samotná transakce, během které mohou zájemci posílat přes Fundlift peníze. K uzavření obchodu a nabytí podílů dojde až v okamžiku, kdy investoři naplní požadovanou částku.
Kdo stojí za Fundliftem?Společnost s ručením omezeným vlastní napůl Rockaway Capital a Roklen Fin. Rockaway je skupina kolem internetového podnikatele Jakuba Havrlanta, která má ve svém portfoliu okolo 25 firem. Většina z nich se soustředí hlavně na internet nebo e-commerce, Rockaway však vlastní například i část dopravce Leo Express. Některé firmy z portfolia se budou o investory ucházet i přes nový Fundlift. Roklen Fin je skupina okolo finančníka Jana Klenora, kterou z většiny vlastní někdejší privatizátor Třineckých železáren Rudolf Ovčaří. Nabízí finanční, investiční a poradenské služby. Roklen je mimo jiné licencovaným obchodníkem s cennými papíry, platební institucí a také členem pražské burzy. |
Ve Fundliftu se Rockaway spojil se skupinou Roklen finančníka Jana Klenora. Skupina Rockaway internetového podnikatele Jakuba Havrlanta vytvořila jak samotný web, tak minimálně zpočátku dodá ze svého portfolia i část firem, které se budou o investice ucházet.
Roklen má zajistit právní stránku věci, patří mu totiž licence obchodníka s cennými papíry České národní banky, na níž bude celý model z regulatorního hlediska postaven. „Úpis se bude provádět právě prostřednictvím služeb obchodníka s cennými papíry,“ vysvětluje spoluzakladatelka a zástupkyně Roklenu ve vedení Fundliftu Andrea Lauren.
Na první pohled transakční model Fundliftu trochu připomíná klasickou emisi na burze. Podobnost však končí v momentě, kdy investor získá podíl. Nemá totiž jistotu, že ho následně prodá, či dokonce zhodnotí. „V budoucnu bychom tu rádi viděli příslušný sekundární trh, nyní s ním však nepočítáme,“ potvrzuje Lauren.
Ke zhodnocení podílu tak může dojít zejména poté, co firma prorazí, naroste a přiláká zájem potenciálního kupce. Dojde tak buď k dalšímu kolu financování, či k úplnému prodeji firmy, přičemž nový investor či vlastník vyplatí (a přeplatí) dosavadní podílníky. Záludnost v investování do start-upů však spočívá v tom, že takový úspěch potká jen menšinu firem. Investoři se tak mohou jen těžko spoléhat na to, že na Fundliftu zbohatnou.
V Británii se prosazují netechnologické firmy
Inspirací pro Fundlift jsou obdobné weby v zahraničí. Nejznámějším z nich je asi britský Crowdcube. Ten vznikl v roce 2011 a od té doby úspěšně prodal podíly ve 229 firmách za více než 78 milionů liber (necelé tři miliardy korun). Průměrně majitelé přes Crowdcube prodávají 13 procent svých firem.
Zatímco Fundlift bude alespoň zpočátku cílit zejména na technologické start-upy, na Crowdcube je momentálně poměrně pestrá směsice firem. Například o investici 200 tisíc liber se snaží výrobce mražených jogurtů Lick. A jde mu to - lidé mu už naposílali o polovinu více. Londýnský pivovar Camden Town Brewery dokonce v nedávno skončené kampani vybral přes 2,7 milionu liber od více než 2 300 investorů.
„Sektor jídel a nápojů je v historii naší platformy dokonce nejoblíbenější,“ říká spoluzakladatel Crowdcube Luke Lang a dodává, že z tohoto ranku bylo dosud úspěšně zainvestovaných 62 projektů.
Také český Fundlift by do budoucna svůj záběr rád rozšířil. „Příležitosti vidíme jak pro zavedenější firmy, tak třeba pro financování jednotlivých developerských projektů,“ dodává Lauren.
Crowdcube: Na data o výnosech je brzy
Ani v Crowdcube zatím ale nedovedou potenciálním investorům do firemních podílů slíbit či zaručit žádný přesný výnos. „Equity crowdfunding je pořád v začátcích, proto je příliš brzy na vykazování nějaké velké návratnosti investic. Několik projektů ale nyní čekají investice od venture kapitálových fondů, takže jsou na dobré cestě na vyplacení původních drobných investorů,“ říká Lang.
Kromě návratu investice vidí motivací k investování více. „Mnoho lidí investuje do projektů, pro jejichž produkty už jsou nějakým způsobem zapálení. Koneckonců projekt, který dovede uspět v crowdfundingu, je většinou takový, o který bude zájem i z řad zákazníků,“ vysvětluje spoluzakladatel Crowdcube.