Meziměsíčně byla průmyslová produkce vyšší skoro o tři procenta. O čtyři procenta ale klesla hodnota nových zakázek meziročně klesla.
„Mírný růst ve výrobě motorových vozidel a některých navazujících oborech nezvládl vykompenzovat pokles většiny odvětví, zejména výroby strojů a ostatních nekovových minerálních výrobků,“ komentuje listopadový výsledek Radek Matějka, ředitel odboru statistiky zemědělství a lesnictví, průmyslu, stavebnictví a energetiky ČSÚ.
Mizérie německé průmyslové výroby trvá. A ještě se potáhne, míní ekonomové |
Vývoj ve výrobě motorových vozidel byl zčásti ovlivněn vyšší srovnávací základnou roku 2022, kdy listopad jako nejsilnější měsíc roku kompenzoval předchozí říjnový výpadek.
Odvětví výroby strojů a zařízení se během posledního půl roku změnilo ze stabilně růstového na odvětví objevující se v čele odvětví s nejvyšším záporným příspěvkem. Pokračoval pokles ve výrobě stavebních hmot a skla, o téměř pětinu byla meziročně nižší produkce v těžbě a dobývání.
„Většina odvětví zaznamenala snížení výroby a do konce roku se situace pravděpodobně nezlepší,“ očekává Filip Pastucha ekonom poradenské společnosti Deloitte.
Za celý rok mírná recese
Jakub Seidler, hlavní ekonom České bankovní asociace připomněl, že trh očekával propad mírnější, a to o 1,5 procenta. „Zatímco v říjnu byl průmysl tažen některými jednorázovými vlivy a vzrostl nad očekávání, v listopadu již tyto faktory odezněly a naopak se přidaly některé, které naopak opticky výsledek zhoršují – především výroba automobilů již nerostla vlivem zrychlení produkce a nízké srovnávací základny dvouciferným tempem a v listopadu přidala jen o dvě procenta, a nezvládla tak vykompenzovat celou řadu klesajících průmyslových odvětví,“ vysvětluje ekonom.
Tuzemský průmysl tak podle Seidlera setrvává v recesi a za celý rok 2023 skonči v mírném poklesu kolem půl procenta. „V letošním roce je prozatím očekáván dle konsensus analytiků růst průmyslu o 1,7 procenta,“ shrnuje.
Naopak ale vzrostla hodnota nových zakázek. Meziročně vzrostla o 0,2 procenta. Růst držely nové zakázky ze zahraničí, ty tuzemské totiž klesly o 0,9 procenta. „V listopadu se po dlouhé době dostaly do černých čísel nové průmyslové zakázky. Bylo to zejména díky výrobě motorových vozidel a elektrických zařízení a také uzavření dalších dlouhodobých objednávek na ostatní dopravní prostředky, například kolejová vozidla,“ říká Veronika Doležalová, vedoucí oddělení statistiky průmyslu ČSÚ.
Dvojciferným tempem opět klesla meziročně hodnota nových zakázek v chemickém průmyslu a v hutnictví a slévárenství.