"Welcome to the land of Hyundai," čtou čerství návštěvníci Prahy, kteří odjíždějí z Letiště Václava Havla po Aviatické ulici do centra metropole. Billboard, na kterém je vyobrazen model Santa Fe, který se v Česku nevyrábí a krajina za ním také nepochází z Čech, je sebevědomý.
Tradičně nejvýznamnější automobilkou v zemi je totiž mladoboleslavská Škoda Auto, jejíž počty prodaných škodovek několikanásobně převyšují počty prodaných hyundaiů. Například v listopadu prodala Škoda Auto 4 618 vozů a její tržní podíl dosáhl 31,42 procenta. Hyundai v tomto měsíci prodal tři a půlkrát méně aut (1 293) a jeho tržní podíl dosáhl úrovně 8,8 procenta.
Hyundai vítězí jen v kategorii MPV
Jedinou kategorií, ve které korejská automobilka vede nad mladoboleslavským rivalem, je kategorie víceúčelových vozidel. Hyundaiů ix20 prodali Korejci za letošní leden až listopad téměř tři a půl tisíce, kdežto Škodovka prodala jen necelých 2 900 roomsterů.
Mladoboleslavská automobilka se však nenechala novým útokem, na který upozornil server autorevue.cz, zaskočit. O kus dál vyvěsila billboard s okřídleným šípem v rohu, na kterém jsou vyobrazeny kukačky a slogan "Nenechte si nic nakukat," který odkazuje na stránky kukuku.cz, které propagují značku Škoda a ukazují i výsledky tuzemských i zahraničních testů, recenzí a ocenění.
Automobilka Hyundai na dotaz které cílové skupině je billboard věnován a zda je to další krok kampaně pouštící se do mladoboleslavské Škodovky, nereagovala. Škoda přiznala, že jí provokace korejského rivala přišla při vyvěšování jejího kukaččího billboardu vhod.
"Bezprostřední reakce na Hyundai to není. Kampaň kukuku, která využívá naší modelovou ofenzívu a chce výrazněji propagovat naši značku, připravujeme už od léta. O billboardu konkurence jsme však věděli, a když jsme získali novou reklamní plochu u letiště a na začátku listopadu jsme přemýšleli, co tam dát, tak nám náš motiv přišel v té souvislosti vtipný a umístili jsme to právě tam," řekl iDNES.cz mluvčí Škoda Auto Vítězslav Pelc s tím, že stejný billboard mohou řidiči vidět také například při cestě z Prahy do Mladé Boleslavi.
Pošťuchování pomáhá oběma automobilkám
Hyundai se vůči Škodě Auto vymezuje už léta. Intenzitu svých provokací však v tomto roce zesílil. V červnu nasadil slogan "Hyundai jde s vámi proti škodám," který využil jména konkurenta v reakci na rozsáhlé povodně (více zde). V září pak provokace ještě zpestřil, když začal ve svých tuzemských autosalonech nabízet škodovky.
Škoda Auto reagovala na krok konkurence s nadhledem a ocenila ho jako vstřícný krok, kterým dosvědčuje to, že škodovky jsou skutečně výborné. Škádlení obou automobilek pak pokračovalo tím, že Škoda vyzvala dealery Hyundai, aby prodávali i její vozy. To vyprovokovalo šéfa Hyundai k tomu, aby napsal dopis dealerům korejské značky, v němž upevňoval jejich prodejní morálku (více zde).
Ať už je třenice mezi oběma značkami hnána jakýmikoliv pohnutkami, lidé se jí baví a žádné z automobilek neškodí. Spíš naopak. Prodeje obou automobilek od zahájení srovnávací kampaně totiž v Česku rostou a obě značky posilují dokonce rychleji než samotný trh.
Kočkování mezi oběma automobilkami by tak mohlo být i plánované. Škoda to však odmítá. "Našich konkurentů si vážíme, posunují nás dál. V žádném případě však s nimi nespolupracujeme a nerozvíjíme žádné obchodní aktivity. Že naše prodeje rostou bych spíš dával do souvislosti s tím, že se příznivě projevil nástup nových modelů," říká Pelc.