Projekt zvedání mostu v Kolíně má chyby, Česko může přijít o peníze

  3:25aktualizováno  3:25
Evropští auditoři našli problémy v miliardové zakázce na zvyšování železničního mostu v Kolíně. Hrozí, že stát přijde o dotaci a bude muset hledat peníze jinde. Řada obcí tak kvůli tomu může zapomenout na klidnější život bez aut, protože na obchvaty nebudou peníze.

Zvednutí mostu vyjde na 1,23 miliardy korun, 873 milionů měla zaplatit Evropská unie.

"Je velmi pravděpodobné, že nám Brusel nedá tolik peněz, s kolika bývalé vedení ministerstva počítalo," potvrdil první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl po jednáních v Bruselu.

Původní plány přitom počítaly s evropskou dotací 873 milionů korun, zbytek do celkového rozpočtu 1,23 miliardy měl platit stát. Když teď z Bruselu dorazí méně peněz, bude muset ministerstvo hledat jinde a může kvůli tomu zarazit stavbu nových úseků silnic či obchvatů obcí.

Vadí výběr firmy

Auditoři Evropského účetního dvora zkoumali zakázku vyhlášenou na jaře 2009 a našli v ní řadu nesrovnalostí. Nejvíc jim vadí výběr firmy, která most opravuje.

Do  soutěže se přihlásili dva zájemci – kromě vítězného sdružení Eurovia, Viamont DSP a EDS Holding ještě jedna firma, kterou Ředitelstvích vodních cest (ŘVC) jako investor odmítá zveřejnit a jež byla stejně vyřazena. Podle auditorů přitom i vítězné sdružení nesplnilo stanovené kritérium ukazatele likvidity a tím pádem měla být soutěž vyhlášena znovu.

Most má být dokončený letos v červnu a oproti původním odhadům cena v soutěži narostla více než trojnásobně, což ŘVC vysvětlovalo novými požadavky na stavbu. Sporný je navíc celý smysl zvedání mostu – Labe není zdaleka celoročně splavné, a tak se po něm velké lodě často nesvezou.

Auditoři zjistili u Ředitelství vodních cest i další problémy: například dělení zakázek tak, aby nemuselo vypisovat výběrová řízení. To se týká zejména většiny staveb kolem Českých Budějovic, které přinesly komfort majitelům malých lodí při cestách po Vltavě. Nešlo přitom o drobné – řádově se takto bez průhledných otevřených řízení zadaly desítky zakázek, každá těsně pod hranicí dvou milionů korun. 

Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně
Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně

Jak by měl vypadat zrekonstruovaný železniční most v Kolíně

Závady na ŘVC však mohou mít dopad na veškeré dopravní stavby. "Jejich praktiky nás významně poškodily," tvrdí Hampl. Odvoláním ředitele Miroslava Šefary podle něj úklid ve státní organizaci s 12 zaměstnanci nekončí. "Musíme počkat, jaká škoda celkem vznikne, budeme chtít vyvodit osobní zodpovědnost všech, kteří ji způsobili," dodal.

Vedením  ŘVC je dočasně pověřen vrchní ředitel ministerstva Karel Peška, na post ředitele běží výběrové řízení. Spekuluje se současně o tom, že ŘVC stát zcela zruší. Vyjádření Šefary se získat nepodařilo, v pondělí měl vypnutý telefon. Mluvčí Václav Straka už dříve uvedl, že organizací soutěže byla pověřena externí firma.

Ministerstvo dopravy po jednání v Bruselu zastavilo podávání žádostí na všechny stavby, které v Česku vznikají s podporou Operačního programu Doprava. Celkem jde o projekty v řádech desítek miliard korun. "Je to, doufám, jen krátkodobé řešení. Chceme Bruselu ukázat, že máme situaci pod kontrolou," řekl Hampl.

Tým prověřuje zakázky

Na ministerstvu už vznikl speciální tým, který začíná zkoumat většinu zakázek financovaných z Evropské unie. Zajímají jej nejen výběrová řízení, ale i objem prací, s nimiž původní projekt nepočítal. Ten například u některých staveb na Ředitelství silnic a dálnic dosáhl takové výše, že rovněž zaujal auditory Evropského účetního dvora. "Zkoumáme, do jaké míry byly tyto vícepráce předvídatelné," podotkl Hampl.

Přes více práce lze získat z veřejných peněz více: stavební firma podsekne v soutěži cenu, ale v rozpočtu si výrazně ziskověji nadcení položky, u kterých očekává, že by mohly být zadány už bez soutěže.

Vracení evropských peněz by znamenalo nepříjemný zásek pro ostatní stavby, především nové silnice a železnice: o stejnou částku by muselo ministerstvo dopravy snížit své výdaje na jiné stavby. Pokud se prokáže porušení rozpočtové kázně, bude muset ministerstvo vracet i české dotace ministerstvu financí.

Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Obsazeno, hlásí koleje. Studentům hrozí, že nebudou mít střechu nad hlavou

Studentské koleje Hvězda na pražském Břevnově

S blížícím se začátkem akademického roku stovkám studentů opět hrozí, že nebudou mít kde bydlet. Ubytovací místa na...

Práce jako pro Popelku. Divadla paruky potřebují, vlásenkáři ale chybí

vlásenkářka Jarmila Kamínková

Divadla hledají zkušené vlásenkáře. Ruční výroba paruk je náročná a filmový průmysl nabízí lepší finanční ohodnocení....

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz