Česko je montovna. Mohou za to pobídky Zemanovy vlády, říká ekonom

  4:58aktualizováno  4:58
Pokud mzdy dál rychle porostou, firmy zváží odchod do levnějších končin, myslí si ekonom Deloitte David Marek. Jak tomu zabránit? Snižováním zdanění firem i fyzických osob, ale i pobídkami pro firmy, které jen nemontují. Výhodu levné země už jsme ztratili, říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Přestává být východní Evropa včetně Česka levná? Jakou konkurenční výhodu si držíme oproti zemím na západě?
Výhodu už jsme opravdu poztráceli. Naše pracovní síla v České republice je sice levnější než v Německu, Francii a Rakousku, ale zároveň méně výkonnější. Prostor pro rychlý růst mezd se už do značné míry vyčerpal, protože lokální firmy jsou stejně ziskové jako západoevropské firmy. Když budete zvyšovat náklady formou růstu mezd, budete méně ziskoví a výrobu se vyplatí přestěhovat z východní Evropy buď zpátky domů nebo někam dál na Východ. Pokud bude silný růst mezd pokračovat, firmy se začnou poohlížet po levnější pracovní síle jinde v zahraničí nebo začnou uvažovat o tom, že čím dál rychleji nahradí levnou pracovní sílu robotizací.

Balení kufrů je ekonomická teorie, nebo je to už vidět?
Zatím se to neděje. Aktuálně se prostor pro levnou pracovní sílu vyčerpal. Růst mezd je rychlý až v poslední době a firmám se nevyplatí okamžitě si balit kufry a stěhovat. Ale kdyby to pokračovalo, řada firem o tom začne přemýšlet.

Jak jsme na tom v Česku s produktivitou práce?
Problém je ve struktuře české ekonomiky. My jsme, jak se občas trochu hanlivě říká, montovna Evropy. Máme nejnižší hrubou marži ve srovnání s jinými zeměmi. U nás se provádějí nejméně kvalifikované a nejlevnější pracovní úkony. Příkladem je autoprůmysl: vůz se vymyslí v zahraničí, díly se k nám dovezou a zde se automobil jen smontuje. Potom se odveze do zahraničí, kde se prodá. Jsme na spodku výrobního cyklu. Výrobní činnosti s vyšší přidanou hodnotou bohužel v České republice příliš nejsou.

Vidíte větší hrozbu v růstu mezd ve státním, nebo soukromém sektoru?
Hrozba veřejného sektoru je taková, že přilévá olej do ohně. V určitých segmentech si veřejný a soukromý sektor konkurují. Přetahují si zaměstnance a pokud ve veřejném sektoru velmi rychle přidává, tak buďto státní sektor přitahuje lidi ze soukromého sektoru a lidí je málo, nebo to vede k tomu, že soukromé firmy musí dorovnat státní platy a přidávat podobně. Je tady trochu populistická předvolební mzdová politika vlády, která zbytečně přilévá olej do ohně.

Jak hrozícímu odlivu firem čelit? Mohou pomoci štědřejší investiční pobídky pro zahraniční firmy?
Investiční pobídky tuto situaci trochu způsobily. Pobídky, které vymyslela Zemanova vláda na přelomu tisíciletí, byly navrženy tak, aby velmi rychle snížily nezaměstnanost, ale na druhou stranu přitáhly firmy, které u nás drží výrobu s nízkou přidanou hodnotou.

Investiční pobídky jsou spoluviníkem toho, že jsme montovna. Teď se připravuje nový systém investičních pobídek, kde nebude akcentován primárně problém nezaměstnanosti, ale právě vyšší přidané hodnoty. Aby se u nás nejen montovalo, ale i vymýšlelo. Pobídky je třeba změnit a mohou přispět k tomu, aby se situace zlepšila. Bylo by také dobré, aby se české odbory a firmy inspirovaly tím, jak to funguje v Německu. U nás je vyhrocená válka, ale v Německu dovedou obě strany spolupracovat, dívat se dopředu a ne jen na ambice některých svých lídrů.

Jaká krátkodobá řešení máme, abychom předešli odlivu firem kvůli dražší práci?
Prostředky jsou. Namísto toho, aby se navrhovaly nesmysly jako je snižování daně na pivo, tak se dají například snížit daně fyzickým osobám i firmám. Konkurence na globální scéně je velká a dřív či později bude muset ČR uvažovat o tom, jak danit firmy méně, aby je zde udržela. Velkým nešvarem českého daňového systému je i vysoké sociální pojistné. Jeho snížení by pomohlo firmám i zaměstnancům.

Vzniká růstem mezd bublina, nebo spirála?
Firmy si pokládají otázku, zda přijímat další zakázky, protože ziskovost už je relativně malá. Buď mají problém ten, že nemají lidi, anebo pokud na trhu jsou, tak jsou tak drahé, že je otázkou, zda přijímat nebo nepřijímat nové zakázky.

Nejčtenější

Pilot otočil let v půlce Atlantiku zpět do Bruselu. Do cíle to měl stejně daleko

Airbus A330-301 společnosti Brussels Airlines na letišti v Bruselu

Na první pohled je to těžko pochopitelný manévr. Pilot airbusu aerolinek Brussels Airlines v polovině trasy téměř...

Penze v 67 letech. Experti ministerstva spočítali vyšší důchodový věk

Ilustrační snímek

Čtyřicátníci by měli jít do důchodu o rok a pětadvacátníci dokonce až o dva roky později, než je dnes nastavený...

Americký sen Made in China končí. Kvůli obchodní válce výroba ze země mizí

Ilustrační snímek

Kvůli obchodní válce Čína přestává být „továrnou“ USA a Donald Trump částečně dosáhl svého cíle. Byť celní válkou...

Kdo „podojil“ Slušovice. O konci družstva s kriminálním pozadím se mlčí

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Konec známého socialistického jednotného zemědělského družstva v obci Slušovice na počátku 90. let měl kriminální...

Propuštěn po 30 minutách. Agrofert mění šéfa pekáren United Bakeries

Ilustrační snímek

Agrofert ihned po skončení převzetí pekáren United Bakeries propustil ředitele firmy Ivana Fleka. V čele pekáren byl...

Další z rubriky

Vedra svědčí prodejům klimatizací, rostou raketovým tempem

Ilustrační snímek

Na velká letní vedra si Češi za posledních několik let již začínají zvykat. Čím dál víc jich také začíná plánovat, jak...

Duty free na letišti by měl provozovat Lagardére, zaplatit má 8 miliard

Na Terminálu 2 pražského letiště otevřeli novou komerční zónu

Provoz všech 24 duty free shopů, tedy bezcelních obchodů, na Letišti Václava Havla v Praze asi získá za osm miliard...

Omezit slevy, zakázat prodej se ztrátou. Čechy láká francouzská regulace

Ilustrační snímek

České ministerstvo zemědělství by se rádo inspirovalo zákonem omezujícím slevové akce v obchodních řetězcích ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz