Solární paradox: rekordní vedra zbrzdila výrobu energie ze slunce

  4:59aktualizováno  4:59
Fotovoltaické elektrárny potřebují ze slunce hlavně svit, méně už však teplo. Jsou-li hodnoty na teploměru příliš vysoké, efektivita klesá. Produkce elektřiny během nejteplejšího letošního víkendu tak nebyla o moc vyšší než na začátku jara.
Solární elektrárna. Ilustrační foto

Solární elektrárna. Ilustrační foto | foto: AP

Uplynulý víkend byl zatím nejteplejší v letošním roce. Vedra vysoko nad hranicí 30 stupňů Celsia potěšily prodavače zmrzliny, nápojů nebo provozovatele koupališť. Méně důvodů k radosti však měli překvapivě majitelé solárních elektráren, jejichž byznys je na slunci přímo závislý.

Například jedna z elektráren přední společnosti v oboru Photon Energy vyrobila minulou sobotu mezi 12. a 13. hodinou odpoledne 1,29 megawatthodiny. To je jen o 0,02 megawatthodiny víc než 9. dubna. A to i přesto, že počátkem července dosáhly hodnoty na teploměrů 34 stupňů, zatímco v dubnu jen 13.

Mimořádnou produkci nezaznamenala ani společnost ČEZ Distribuce, která elektřinu z obnovitelných zdrojů odebírá. Podle mluvčího společnosti Ladislava Kříže produkovaly letos solární panely nejvíc elektřiny v závislosti na regionu mezi 29. květnem a 11. červnem. Tedy ve dnech, kdy se teploty pohybovaly mezi 24 až 27 stupni. „Vedra z uplynulého víkendu rekordní výroby nepřinesla,“ konstatoval.

Při vysokých teplotách klesá napětí. Riziko představují i bouřky

Důvodem je, že příliš vysoké teploty solárním panelům na bázi křemíku příliš nesvědčí. „Stejně jako se musí chladit například čipy v počítačích, tak i pro solární elektrárny není vysoká teplota ideální. Při vyšších teplotách nepatrně stoupá objem proudu protékající panelem, zároveň však významněji klesá napětí. Jelikož výkon je vyjádřen součinem těchto dvou hodnot, ve výsledku to znamená pokles výkonu panelu,“ vysvětluje Vladimír Hochman, který má v dceřiné společnosti Photon Energy Operations na starosti provoz a údržbu elektráren v Česku a na Slovensku.

Podle něj může teplota panelů při 35 stupních ve stínu dosahovat až 70 stupňů, což znamená snížení výkonu v závislosti na typu panelu o víc než devět procent. Vedle toho hrozí i další technologické potíže: střídače nestíhají chladit, mohou shořet i pojistky.

Jak navíc upozorňuje Hochman, po mimořádném horku obvykle následují bouřky. Výkyvy tepla vedou k destabilizaci přenosové soustavy a také blesky mohou elektrárnu poškodit. Pro provozovatelé solárních elektráren tak není nejoblíbenějším ročním obdobím léto, ale jaro a podzim.

Pokles výkonu při velmi vysokých teplotách je také jedním z důvodů, proč se v poslední době částečně upouští od megaprojektů, jako je výstavba obřích fotovoltaických elektráren na Sahaře. Jako ideální se naopak jeví klimatické podmínky v jihoafrických horách, kde slunce svítí denně po mnoho hodin, teploty však zůstávají nízko.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Růst české ekonomiky letos zpomalí na 2,6 procenta, očekává OECD

Generální tajemník Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) Ángel...

Růst české ekonomiky v letošním roce zpomalí na 2,6 procenta z loňských 2,9 procenta. Předpovídá to Organizace pro...

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Stát chce koupit hutě ArcelorMittal za korunu, tvrdí Babiš

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Stát chce koupit ostravský hutní podnik ArcelorMittal za korunu. Premiér Andrej Babiš to uvedl v pondělním vydání...

Najdete na iDNES.cz