Zmrzlina je v Česku miliardový byznys. Na letním osvěžení lidé nešetří

  1:00aktualizováno  1:00
Češi při nákupu zmrzliny přestali počítat. Kupují ji stále častěji podle momentální chuti a klidně si připlatí. Rodinná balení už tolik netáhnou, na vzestupu jsou nanuky, kopečková i točená zmrzlina. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzlé sladkosti bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun.

Za zmrzlinu utrácejí lidé rok od roku více peněz (ilustrační foto). | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Velký víkendový nákup v hypermarketu za co nejvýhodnější cenu je léta mezi Čechy nejrozšířenějším způsobem obstarávání potravin. Nemalá část spotřebitelů nicméně tyto nákupní výlety stále častěji doplňuje pravidelnými návštěvami v krámku přes ulici. A to přesto, že ceny tam jsou třeba i dvakrát vyšší.

Jedním z výrobků, na nichž lze tento vývoj názorně pozorovat, jsou zmrzliny. Zatímco ještě před pár lety se většina zmrzliny v Česku prodala ve formě velkých rodinných balení, dnes už téměř polovinu spotřeby tvoří takzvané impulzní prodeje. To znamená neplánované, spontánní nákupy jednoporcových nanuků či zmrzlin podle aktuální chuti.

Při výběru zmrzliny jsou Češi konzervativní, vede Míša a vanilková

„Od roku 2013 významně poklesla důležitost segmentu rodinných zmrzlin na úkor jednotlivých nanuků. Před třemi lety bylo 61 procent objemu kategorie spotřebováno formou rodinných balení, zatímco za posledních dvanáct měsíců je to již jen 53 procent,“ uvádí Michal Čepek ze společnosti Nielsen, která monitoruje zmrzlinový trh v prodejnách potravin.

Podívejte se, jak se vyrábí jahodový nanuk:

A podle poznatků Nielsen si pro jednoporcovou zmrzlinu zákazníci zajdou právě spíš do menší prodejny, než by se trmáceli do vzdáleného hypermarketu. Proto i když jednoporcové zmrzliny tvoří 47 procent prodejů segmentu v maloobchodních prodejnách, na celkových tržbách se podílejí ze dvou třetin.

Frčí točená i kopečková

Rostoucí význam impulzních nákupů se netýká pouze tradičních potravinářských prodejen, které sleduje Nielsen. Projevuje se i v cukrárnách, na koupalištích a dalších prodejních místech zmrzliny.

Svědčí o tom rostoucí spotřeba kopečkové a točené zmrzliny, která spadá téměř výhradně do impulzního nakupování.

„Z dlouhodobého hlediska kupují lidé točenou zmrzlinu stále více. Je také masivněji marketingově podporována, jdeme blíže k zákazníkovi,“ vysvětluje Pavel Plšek, obchodní ředitel opočenské mlékárny Bohemilk, která produkuje zmrzlinové směsi pro výrobu smetanových točených zmrzlin, jež dodává prodejcům.

Podobně situaci vidí i Jana Holcová ze společnosti Nestlé, která na trh dodává zmrzliny Mövenpick, tuzemskou jedničku mezi kopečkovými zmrzlinami. „Poptávka roste stále, především díky novým příchutím, podpoře v prodejních místech a reklamě v televizi nebo outdooru,“ říká Holcová.

Útrata za zmrzliny tři miliardy

Kolik zmrzliny snědí Češi bez ohledu na velikost balení a místo prodeje, závisí především na počasí. Výrobcům zahrála do karet hlavně loňská mimořádně horká sezona. Podle dat Nielsenu snědli Češi od loňského června do letošního května přes 35 milionů litrů zmrzliny, což znamená nárůst o 7,6 procenta oproti předchozímu období.

Ještě více šel trh nahoru, pokud se množství prodané zmrzliny vyjádří v korunách. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzliny bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun. Nárůst byl desetiprocentní.

Nejpopulárnějším typem zmrzliny je dlouhodobě nanuk na dřívku, který tvoří až 67 procent prodejů. Nejprodávanější tuzemskou značkou je Míša.

„Jedná se o českou značku s dlouholetou tradicí, která se u spotřebitelů těší mimořádné oblibě. Zákazníky nejvyhledávanější je stále klasická tvarohová varianta,“ říká Veronika Kúšiková ze společnosti Unilever. Kromě Míši patří Unileveru také řada Algida, což ze společnosti dělá lídra tuzemského zmrzlinového trhu.

Následuje společnost Bidvest, jež v Opavě vyrábí zmrzliny pod značkou Prima a zároveň je distributorem značky Häagen-Dazs. Pětku největších zmrzlinářů v Česku doplňuje zmíněná firma Nestlé a privátní značky řetězců.

Tak se vyrábí zmrzlina pro luxusní restaurace:

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Airbus představil nový koncept letadla, design křídel čerpá z přírody

Koncept Airbus Bird of Prey, představený v červenci ve Velké Británii

Největší evropský výrobce letadel Airbus před několika dny představil svůj nejnovější koncept. Jmenuje se Bird of Prey...

Mana chce expandovat se svým "jídlem budoucnosti", shání miliardu

Velký boom za sebou mají nápoje Mana, v kartonovém obalu se vyrábí v Německu.

Její majitelé začínali v garáži, dnes zaměstnávají přes sedm desítek lidí. Řeč je o společnosti Heaven Labs, která pod...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Další z rubriky

Apple Card v Česku? Možná ano. Firma si zaregistrovala ochrannou známku

Na Apple Card firma spolupracuje s Goldman Sachs.

Když Apple v březnu představil svůj Apple Card, očekávaný platební systém, dala veřejnosti informace pouze o tom, že se...

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Česko nepřijde o miliardy z evropských dotací, splnilo podmínky EU

ilustrační snímek

Česko nepřijde o 37 miliard korun z evropských dotací na programové období 2014 až 2020 z takzvané výkonnostní rezervy....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz