Úterý 11. května 2021, svátek má Svatava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 11. května 2021 Svatava

Zmrzlina je v Česku miliardový byznys. Na letním osvěžení lidé nešetří

  1:00
Češi při nákupu zmrzliny přestali počítat. Kupují ji stále častěji podle momentální chuti a klidně si připlatí. Rodinná balení už tolik netáhnou, na vzestupu jsou nanuky, kopečková i točená zmrzlina. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzlé sladkosti bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun.

Za zmrzlinu utrácejí lidé rok od roku více peněz (ilustrační foto). | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Velký víkendový nákup v hypermarketu za co nejvýhodnější cenu je léta mezi Čechy nejrozšířenějším způsobem obstarávání potravin. Nemalá část spotřebitelů nicméně tyto nákupní výlety stále častěji doplňuje pravidelnými návštěvami v krámku přes ulici. A to přesto, že ceny tam jsou třeba i dvakrát vyšší.

Jedním z výrobků, na nichž lze tento vývoj názorně pozorovat, jsou zmrzliny. Zatímco ještě před pár lety se většina zmrzliny v Česku prodala ve formě velkých rodinných balení, dnes už téměř polovinu spotřeby tvoří takzvané impulzní prodeje. To znamená neplánované, spontánní nákupy jednoporcových nanuků či zmrzlin podle aktuální chuti.

Při výběru zmrzliny jsou Češi konzervativní, vede Míša a vanilková

„Od roku 2013 významně poklesla důležitost segmentu rodinných zmrzlin na úkor jednotlivých nanuků. Před třemi lety bylo 61 procent objemu kategorie spotřebováno formou rodinných balení, zatímco za posledních dvanáct měsíců je to již jen 53 procent,“ uvádí Michal Čepek ze společnosti Nielsen, která monitoruje zmrzlinový trh v prodejnách potravin.

Podívejte se, jak se vyrábí jahodový nanuk:

1. září 2015

A podle poznatků Nielsen si pro jednoporcovou zmrzlinu zákazníci zajdou právě spíš do menší prodejny, než by se trmáceli do vzdáleného hypermarketu. Proto i když jednoporcové zmrzliny tvoří 47 procent prodejů segmentu v maloobchodních prodejnách, na celkových tržbách se podílejí ze dvou třetin.

Frčí točená i kopečková

Rostoucí význam impulzních nákupů se netýká pouze tradičních potravinářských prodejen, které sleduje Nielsen. Projevuje se i v cukrárnách, na koupalištích a dalších prodejních místech zmrzliny.

Svědčí o tom rostoucí spotřeba kopečkové a točené zmrzliny, která spadá téměř výhradně do impulzního nakupování.

2. srpna 2014

„Z dlouhodobého hlediska kupují lidé točenou zmrzlinu stále více. Je také masivněji marketingově podporována, jdeme blíže k zákazníkovi,“ vysvětluje Pavel Plšek, obchodní ředitel opočenské mlékárny Bohemilk, která produkuje zmrzlinové směsi pro výrobu smetanových točených zmrzlin, jež dodává prodejcům.

Podobně situaci vidí i Jana Holcová ze společnosti Nestlé, která na trh dodává zmrzliny Mövenpick, tuzemskou jedničku mezi kopečkovými zmrzlinami. „Poptávka roste stále, především díky novým příchutím, podpoře v prodejních místech a reklamě v televizi nebo outdooru,“ říká Holcová.

Útrata za zmrzliny tři miliardy

Kolik zmrzliny snědí Češi bez ohledu na velikost balení a místo prodeje, závisí především na počasí. Výrobcům zahrála do karet hlavně loňská mimořádně horká sezona. Podle dat Nielsenu snědli Češi od loňského června do letošního května přes 35 milionů litrů zmrzliny, což znamená nárůst o 7,6 procenta oproti předchozímu období.

Ještě více šel trh nahoru, pokud se množství prodané zmrzliny vyjádří v korunách. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzliny bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun. Nárůst byl desetiprocentní.

Nejpopulárnějším typem zmrzliny je dlouhodobě nanuk na dřívku, který tvoří až 67 procent prodejů. Nejprodávanější tuzemskou značkou je Míša.

„Jedná se o českou značku s dlouholetou tradicí, která se u spotřebitelů těší mimořádné oblibě. Zákazníky nejvyhledávanější je stále klasická tvarohová varianta,“ říká Veronika Kúšiková ze společnosti Unilever. Kromě Míši patří Unileveru také řada Algida, což ze společnosti dělá lídra tuzemského zmrzlinového trhu.

Následuje společnost Bidvest, jež v Opavě vyrábí zmrzliny pod značkou Prima a zároveň je distributorem značky Häagen-Dazs. Pětku největších zmrzlinářů v Česku doplňuje zmíněná firma Nestlé a privátní značky řetězců.

Tak se vyrábí zmrzlina pro luxusní restaurace:

25. června 2016

Autor:
  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Ceny bytů ještě porostou. Za 10 let budou dvojnásobné, říká analytik

Rozstřel Růst cen nemovitostí bude v ČR i nadále pokračovat. Nezastavila jej ani ekonomická krize v souvislosti s pandemií...

Kolik chceš, abych bral? V IT firmě si zaměstnanci vzájemně určují výši mzdy

Argentinská softwarová firma 10Pines razí poměrně unikátní mzdovou politiku. Třikrát ročně se všichni zaměstnanci...

Covidová pomoc se v Česku zneužívá čím dál víc. Podvody končí i na policii

Odhalených podvodů s covidovou pomocí přibývá. Finanční správa podala kvůli neoprávněnému čerpání bonusu už 109...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Kyjově už platí vlastní virtuální měnou, sklízí chválu až ze Singapuru

Tisíc lidí v jihomoravském Kyjově už platí correnty. Místní měnu můžou utratit u čtyřiceti zdejších obchodníků. Měsíční...

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Stát nemá přehled o cyklostezkách. Kilometr stál jeden, ale i třicet milionů

Stát nemá přehled o délce, stavu ani využití cyklostezek, za které zaplatil, uvedl ve zveřejněné zprávě Nejvyšší...

KOMENTÁŘ: Češi v lockdownu našetřili 300 miliard. Co to znamená pro ekonomiku?

Premium Kvůli dalšímu lockdownu Češi neměli kde utrácet, opět tak ušetřili a dohromady mají v úsporách už téměř 300 miliard. A...

Češi letos většinou zůstanou doma. Na dovolené u nás ale nehodlají šetřit

Vše nasvědčuje tomu, že letošní letní dovolenková sezona bude rekordní. V Česku zůstane nejvíce Čechů za poslední...

České hotely nadále decimuje pandemie, turistů je oproti loňsku desetina

V hotelech, penzionech a kempech v Česku se v letošním prvním čtvrtletí ubytovalo 282 tisíc lidí, proti loňsku o 91,1...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Své důchodové konto si nehlídal. Dostane tak od státu nižší penzi

Kontrolujete si pravidelně své důchodové konto, které vede Česká správa sociálního zabezpečení. Hlídejte si také, zda...

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...