Například největší tuzemská automobilka Škoda Auto připravuje výrobní kapacity a prodejní akce zaměřené na podnikatele.
Slevy, které už dnes zavádějí někteří dealeři, budou platit i při objednávce jen jednoho manažerského vozu.
Může se hoditNové i ojeté automobily můžete koupit na www.automodul.cz |
"Pokles poptávky u největších modelů jsme zaznamenali," říká Tomáš Vaněk, mluvčí českého zastoupení Toyoty.
Šéf mladoboleslavské automobilky Reinhard Jung nedávno vyčíslil odložené nákupy firem na tisíc vozů měsíčně. To by se mělo změnit. Očekává se, že novela zákona začne platit v dubnu či květnu, až ji posvětí Senát a podepíše prezident.
"Čekáme, že v nadcházejících dnech se podnikatelé a firmy budou zajímat o nabídky produktů, které vycházejí z možnosti odpočtu DPH. Připravujeme proto program se ŠkoFinem určený na podporu prodeje," říká Jan Hurt, vedoucí prodeje Škody Auto pro střední Evropu. Detaily chce zveřejnit v nejbližších dnech.
Konec firemních kombíků, více limuzín?
Trochu jinak hovoří automobilky, když nemusí odkrýt svou totožnost. "Lidé o této možnosti vědí, takže by další slevové akce byly zbytečné," říká zástupce významné automobilové skupiny na českém trhu.
Podle něj teď nikdo pořádně neví, jak se zrušení DPH projeví. Zda skutečně dojde k velkému nárůstu prodejů, nebo firmy budou kvůli dopadům finanční krize i nadále opatrné.
Je však pravděpodobné, že dojde k přeskupení poptávky u dražších firemních aut. To znamená, že by například místo luxusních kombíků, které šly přestavět zabudováním mřížky na kategorii N1, mohly jít více na odbyt klasické limuzíny, u nichž nebyla možná přestavba, a tedy ani odpočet DPH.
Velké vozy jsou teď zároveň největší bolestí prodejců a automobilek v celé Evropě. Zatímco u malých aut funguje šrotovné, kvůli kterému jsou některé autosalony například na Slovensku vyprodané a na dodávky čekají několik měsíců i čeští zákazníci, velké modely jsou ležáky nebo jejich výroba stojí. Zda a jak se "zrušení" DPH projeví na samotných cenách, zatím automobilky nechtějí dopředu ukázat.
Ceníkové ceny neplatí
Každopádně se firmám vyplatí při nákupu smlouvat. MF DNES z pozice malé firmy, která má zájem o manažerský vůz střední třídy, oslovila dvacet dealerů Škody a Fordu se žádostí o slevu.
Všichni prodejci ji nabídli, ačkoli šlo o poptávku pouze na jeden vůz. Z průzkumu vyplývá, že dealeři jsou ochotni slevit více než deset procent z ceny (viz tabulka).
Pro test byl vybrán oblíbený manažerský "mřížkový" kombík Škoda Octavia, a naopak pouze čtyřdveřový Ford Mondeo. Ke slevám byli více ochotni dealeři Fordu, ačkoli cena obou aut je prakticky totožná.
"Současné ceníkové ceny platí do konce března, kdy ještě nebude známá situace s DPH. Nepředpokládám však, že cena v dubnu stoupne. Trend je spíše takový, že zůstane nebo i nepatrně klesne," uvedl jeden z prodejců Fordu.