Čechy přitahují značky obchodních řetězců. Nejvíc jogurty a mléko

  6:00aktualizováno  6:00
Privátní značky jsou v České republice na vzestupu, přestože ve všech okolních zemích stagnují. Mezi nejvyhledávanější zboží, které si řetězce nechávají vyrábět na zakázku a pod vlastním brandem, patří mléčné výrobky.

Ilustrační snímek | foto:  Stanislav HonzíkMAFRA

Takzvané privátní značky, které tuzemské řetězce prodávají pod názvy jako je Clever, Finest, K-purland, Babylove či Pilos, se v Česku těší rostoucí oblibě. Loni kategorie rostla třetím rokem v řadě. Jejich podíl ve výdajích meziročně stoupl z 21,1 procenta na 22,3 procenta, vyplývá z analýzy společnosti GfK. Lidé za ně utratili zhruba 40 miliard korun.

Česko tak jde proti trendu drtivé většiny ostatních evropských zemí, kde naopak privátní značky stagnují. Jedinou ze zemí, kde o toto zboží loni dále rostl zájem, bylo Srbsko s podílem 8 procent.

Na druhou stranu agentura GfK sledovala jen 12 zemí střední a východní Evropy a v mnoha z nich je podíl „privátek“ na výdajích domácností za rychloobrátkové zboží mnohem vyšší. Třeba v Německu 37 procent, v Rakousku 32 procent a na Slovensku 26 procent.

„Privátními značkami si řetězce především kupují loajalitu zákazníků, protože nikde jinde je zákazník nesežene,“ vysvětluje Ladislav Csengeri z GfK, proč se v tuzemsku těší rostoucí oblibě. Tyto výrobky jsou také zpravidla o několik korun levnější než jejich ekvivalent od klasického značkového produktu, mimo jiné proto, že potravinářská firma nemusí investovat do marketingu.

Privátní značky jsou na vzestupu. Podíl na tržbách loni vzrostl na 22 procent.

Mají ale své nevýhody. Například v tom, že v řadě případů obchodník tají, kdo pro něj produkt vyrábí. Firmy nemají povinnost toto uvádět na obale a stačí, že je na etiketě zmíněn prodejce.

To je častý případ v Tesku, ale například i v Lidlu, kde lze dohledat výrobce jen u produktů živočišného původu podle takzvaného oválného kódu, který vyžaduje zákon. 

„V ostatních případech tyto informace neuvádíme z toho důvodu, že výrobky pod jednou privátní značkou nám z kapacitních důvodů může dodávat více dodavatelů, přičemž vždy dodržují jednotné složení a nároky na kvalitu výrobku,“ vysvětlila mluvčí Zuzana Holá. Lidl na privátních značkách založil svou filozofii, v oblíbené německé diskontní síti tvoří až 80 procent portfolia. Lidl má na 300 vlastních značek, mezi kterými jsou masné výrobky Pikok, mléčné výrobky Pilos, sýry Bluedino, čokolády J.D.Gross, kosmetika Cien, čisticí prostředky W5, vody Saguaro či pivo Argus.

Fotogalerie

Potravináři se často na tento segment dívají rozporuplně. Na jednu stranu jim dodávky vykrývají kapacitu, ale jsou spojeny s nižším ziskem a někdy i poklesem zájmu o značkové zboží. Nejmenší konkurence v podobě značkových produktů je u šlehačky ve spreji, mléka do kávy, popcornu, potravinových fólií nebo kapesníků a kosmetických ubrousků.

Nejvíce peněz za privátní značky ve srovnání s klasickými brandy se však otočí v mléčných výrobcích (32,4 procenta výdajů), u polotovarů jako je mražená zelenina či rybí prsty (29,3 procenta) a u základních potravin (26 procent), kde řetězce nabízejí například „vlastní“ mouku.

Naopak u nápojů a přípravků péče o domácnost je podíl výdajů za privátní značky jen 12 procent.

Podle GfK sice segment privátních značek v ČR posiluje, nicméně za růstem stojí prémiové řady těchto značek. Naopak obliba těch nejlevnějších upadá. „Některé diskontní řetězce zvyšují kvalitu privátek a souhlasí i s navýšením ceny, ale zároveň ukončují prodej brandových výrobků v tomto segmentu,“ potvrdil loni MF DNES Vladimír Zeman, ředitel společnosti Amylon, která vyrábí pudinky, knedlíky, kaše a další potraviny.

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Prodej nemovitostí se vleče, na kupce bytu lidi čekají i půl roku

Dům v Lidické ulici v Praze, ve kterém vlastní byt Stanislav Gross s manželkou...

Prodat byt v Česku je stále těžší. Téměř ve všech regionech se oproti loňsku prodloužila doba inzerce. Na kupce si...

Firma dostala 327 milionů, teď chce 23 miliard. Diag Human dál straší Česko

Josef Šťáva, majitel společnosti Diag Human

Dvě slova „Diag Human“ straší Českou republiku už od jejího vzniku a strašit ji budou dál. Kvůli jedné nešťastné větě...

Webový přenos hokejového utkání vyprovokoval hackery, zaútočili na web ČT

Čeští hokejisté (v bílém) se brání švýcarskému náporu.

Web České televize se v úterý stal terčem internetových útoků, které omezily jeho funkčnost. Hlavním cílem útočníků byl...

Najdete na iDNES.cz