Kultovní reklamy: Kožený lákal na desetinásobek. K úhradě spotů se neměl

  12:00aktualizováno  12:00
Divoká privatizační ruleta o majetek za stovky miliard z počátku 90. let minulého století byla první velkou příležitostí pro tuzemský reklamní trh. Stovky investičních fondů potřebovaly svou identitu.

Téměř tisíc investičních fondů v každé ze dvou privatizačních vln a miliony netušících lidí, kteří se právě stali investory. Mostem, po kterém chtěla řada z fondů přejít a získat si důvěru lidí a jejich peníze, byly reklamní agentury. Pro ně byla privatizace nepoznanou příležitostí, jak vyrůst. Prodávaly se státní podniky za téměř 400 miliard korun.

„Vznikl obrovský přetlak poptávky, první velká reklamní žeň,“ píše ve své knize Reklama od pana Vajíčka k falešným sobům Jaroslav Krupka. Podle něj teprve kupónová privatizace nastartovala reklamní trh a zejména původní tvorbu.

Pamětníci si vzpomenou třeba na reklamu s vejcem na Creditanstalt. Nebo na billboardy se sloganem „Dívejte se naším směrem“ a portréty hudebníků Kocába s Kratochvílem, kteří byli hlavními propagátory později vytunelovaného fondu Trend (v té době už v něm nefigurovali). Kellnerův fond PPF zase podporovala řada herců. V reklamě se angažoval například Milan Šteindler, herec Josef Dvořák a další. „Privatizační reklamy hodně často lákaly na známé tváře,“ říká pamětník a odborník na reklamu Jiří Mikeš.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

V počátcích však především zaujala reklama na Harvardské fondy, která se obešla bez podpory herců a známých osobností. Byla postavena na svědectví neznámých lidí. Kampaň údajně stála Viktora Koženého 35 milionů korun a jak Krupka zmiňuje ve své knize, už tyto peníze byl problém od Koženého získat. Zástupce agentury Mark BBDO kvůli tomu musel letět dokonce do Ženevy.

Obrovská kampaň startovala na začátku roku 1992. Teprve Viktor Kožený lidem, kteří privatizaci nerozuměli, v reklamě srozumitelně a jasně sdělil, o co jde. „Kožený se stal fenoménem, jen během ledna mu svěřilo své kuponové body na 200 tisíc lidí. Hlavní zásluhu na tom měl právě ‚kobercový nálet‘ jeho kampaně,“ uvádí Krupka ve své knize.

A proč vlastně měly harvardské fondy takový úspěch? „Na rozdíl od všech ostatních Viktor uměl vystupovat jako jakýsi monarcha, rozhodoval se rychle a nebál se riskovat,“ vysvětlil to autor reklamy z BBDO Marek Šebesťák. Desetinásobek zisku za rok bylo podle něj první srozumitelné sdělení pro lidi v záplavě stovek privatizačních fondů.

Podle Krupky reklamní agentury díky privatizaci zprofesionalizovaly svou práci, ale na druhou stranu zkušenosti s vytunelovanými fondy reklamu znevěrohodnily.

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Fastfoody v úzkých. Zákaz brček se blíží, alternativy zatím chybí

ilustrační snímek

Zákaz plastových brček dělá řetězcům rychlého občerstvení docela těžkou hlavu. Papírová brčka, která začal ve svých...

Konec kalamity v nedohlednu. Na zalesnění potřebujeme 7 miliard, říká sdružení

Lesy kolem Huzové na severu Olomoucka jsou plné holin, které jsou následkem...

Kůrovec se letos vyrojí až třikrát a z českých lesů se vytěží až 30 milionů metrů krychlových dřeva. To je pětkrát víc...

LEGO začalo prodávat kostky s rozšířenou realitou. Z koberce ožívá v mobilu

Nová kolekce LEGO Hidden Side využívá technologii rozšířené reality.

Výrobce stavebnic LEGO začal prodávat první sady, využívající takzvanou rozšířenou realitu. Chce se víc přiblížit dětem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz