Meziročně řidiči v Česku registrovali 144 tisíc ojetin. To je o 37 procent méně než o rok dřív. Ilustrační foto.

Meziročně řidiči v Česku registrovali 144 tisíc ojetin. To je o 37 procent méně než o rok dřív. Ilustrační foto. | foto: Iveta Lhotská

Přibývá zkrachovalých autobazarů, v nabídce jim zůstávají desítky ležáků

  • 293
Na loňskou sezonu budou provozovatelé českých autobazarů vzpomínat neradi. A řada z nich už to bude dělat při jiné práci. Z tuzemského trhu zmizelo za jeden rok podle některých odhadů kolem desetiny autobazarů. A letos k nim zřejmě budou přibývat další.

Přesně před rokem se na prodejce ojetin sesypaly všechny bazarové "morové rány", které existují: extrémně zlevnila nová auta, leasingové společnosti zpřísnily úvěrové podmínky, lidé začali šetřit a stát zavedl ekologické poplatky za přepis starších vozů s vyššími emisemi.

"Zlevnění nových vozů vedlo ke stlačení cen ojetých automobilů, a to v mnoha případech pod nákupní cenu," připustil Marek Knieža, obchodní ředitel společnosti provozující portál s ojetinami tipcars.cz.

Úbytek bazarů, které na něm inzerují, v roce 2009 ve srovnání s předchozími třemi roky zrychlil na dvojnásobek. Předseda Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyněk Veselý říká, že ví minimálně o desítkách prodejců, kteří skončili.

První zkrachovali dovozci

Ještě hůř dopadli ti, kteří se živili dovozem ojetin. Na jaře 2009 prudce oslabila koruna, a tak zatímco ojetiny na českém trhu zlevňovaly, dovoz zdražoval. I když pak koruna posílila, dovoz aut se nerozběhl.

Meziročně řidiči v Česku registrovali 144 tisíc ojetin. To je o 37 procent méně než o rok dřív. "Dovozci byli prvními oběťmi," tvrdí bývalý majitel brněnského bazaru, který před několika měsíci po více než patnácti letech skončil. Jméno si nepřál zveřejnit. Než zavřel, měl na kontě asi třetinu prodaných aut ve srovnání s rokem 2008.

Je přesvědčený o tom, že útlum bazarů bude pokračovat ještě minimálně rok. "Hodně lidí v branži je v obtížné pozici. Mají na ploše desítky ležáků, jejichž hodnota klesla pod výkupní cenu už před deseti měsíci. A už nikdy se nezvýší," popsal. Pokud způsob, jak na takových autech vydělat, existuje, je nelegální. Například stočením tachometru.

U ležáků přitom není převládající značka ani třída vozu – špatně jde na odbyt vše.

Skončit s podnikáním loni museli především majitelé malých bazarů. "Šlo o jednotlivce," říká Markéta Dvořáčková, mluvčí banky GE Money, která prostřednictvím autobazarů financuje leasing ojetin.

Naopak větší bazary posílily. Jejich prodeje se sice také výrazně propadly, ale podíl na trhu stoupl a ubylo konkurence.

Některé přeživší bazary zkrachovalou konkurenci "spolkly" a vytvořily z nich své filiálky. "Bazar je pořád na stejné ploše a se stejnými auty, jen se změní logo," popsal Zbyněk Veselý ze SOVA.

Ze statistik prodejních portálů vyplývá, že ani auta ze zkrachovalých bazarů nezmizela z trhu. Prudký pokles počtu nabízených ojetin z jara loňského roku se totiž téměř zastavil, vozy tedy jsou stále v prodeji. "Menší bazary ustoupily do ilegality, ale jejich majitelé prodávají zbývající auta dál jako fyzické osoby. Prudce nám roste počet stížností na tyto prodeje," poznamenal Veselý.