Při zahájení dostavby dálnice D8 tančily bagry.

Při zahájení dostavby dálnice D8 tančily bagry. | foto: Karel KopáčMF DNES

Při zahájení dostavby dálnice D8 tančily bagry

  • 138
Ředitelství silnic a dálnic zahájilo výstavbu posledního, kontroverzního úseku dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi na Ústecku. Trasa v délce 16,4 kilometru bude stát téměř devět miliard korun a má být hotova do konce roku 2010.

Stavba dálnice D8

Součástí slavnostního zahájení dostavby bylo netradiční koncertní vystoupení. Při něm pod taktovkou dirigenta zvedaly bagry svá rypadla a okolo nich v rytmu kroužila nákladní auta. To vše na melodii Vídeňského valčíku od rakouského skladatele Johanna Strausse.

Symbolicky tak odstartovala dostavba velmi diskutované části dálnice D8, která povede přes chráněné území Českého středohoří. Teprve letos v létě se ŘSD podařilo získat první dvě stavební povolení na mosty Dobkovičky a Opárno.

Stavba dálnice D8

Kvůli technické náročnosti se s jejich výstavbou musí začít hned zkraje. Pro celý úsek bude potřeba získat ještě zhruba 25 razítek.

To, že dálnice povede přes chráněné území, se nelíbí Sdružení Děti Země. Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc aktivistům vyčetl, že stavbu dálnice svými stížnostmi zdržovali.

Stavba dálnice D8

"Dálnice se bude dělat salámovou metodou, stavba kvůli stížnostem ekologů nejde postavit jako celek. Takže jak budou postupně získávána další povolení, tak budou pokračovat práce. Chtěl bych tímto poděkovat panu Miroslavovi Patrikovi ze Sdružení Děti Země a i jiným aktivistům za to, že svým zdržováním připravili stát o několik miliard korun a lidských životů," prohlásil Šulc.

Podle Miroslava Partika z Dětí Země je hejtmanovo prohlášení poněkud unáhlené.

Stavba dálnice D8

"Pan hejtman asi zapomněl na to, že v dnešní době existují nové ekologické zákony, které umožňují vyjadřovat se k velkým veřejným stavbám. A to my děláme. Je třeba velmi zvláštní, že dálnice se staví bez všech povolení. Začít se třeba mohlo až v momentě, kdy bude k dispozici alespoň polovina z nich. Může se přece stát, že za pár měsíců dojde k pozastavení prací,“ řekl Patrik.

Bursík řekl, že úsek se postavit musí
S dálnicí přes chráněné území je smířeno i ministerstvo pro životní prostředí. Šéf resortu Martin Bursík při své pondělní návštěvě krajského města prohlásil, že úsek se postavit musí.

Stavba dálnice D8

"My jsme se projekt snažili zkorigovat tak, aby minimalizoval dopad na životní prostředí. Čím dříve tak bude postaven tento úsek, za dodržení podmínek ochrany přírody, tím lépe. Zároveň ale zdůrazňujeme, že další dálnice před chráněné území už v budoucnosti nepovede," vysvětlil Bursík.

Stavební práce na posledním úseku začaly už na konci září. Šestnáct kilometrů dlouhá trasa bude stát necelých 9 miliard korun. ŘSD počítá s tím, že první auta by se po dálnici mohla projet v prosinci roku 2010. Cesta z Prahy do Německa se výrazně zkrátí, bude trvat něco přes hodinu.