Při prodeji ojetiny se bude platit ekologický poplatek

  1:50aktualizováno  1:50
Máte doma starou škodovku a počítáte s tím, že ji necháte synovi, aby se naučil řídit na letité ojetině? Pak spěchejte. Pokud to nestihnete, než začne platit novela zákona o odpadech, syna to bude stát 3 000 až 10 000 korun.

Nejvyšší možný poplatek 10 000 Kč se bude týkat i trabantů. Ilustrační foto. | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Až půjde starší auto zaregistrovat, bude muset zaplatit obecnímu úřadu nový ekologický poplatek, který stát později využije na likvidaci vraku. Čím je auto starší, tím bude poplatek vyšší – vychází totiž ze škodlivých emisí, které ojetina produkuje.

Z návrhu zákona, který včera projednával Senát, je zřejmé, že poplatek se nebude týkat novějších aut s třícestným řízeným katalyzátorem. Většinou jde o auta vyrobená po roce 2000.

Zákon by mohl začít platit už od ledna. Původně se měl vztahovat jenom na ojetiny dovážené z ciziny. Jeho cílem bylo omezit dovoz aut v bídném technickém stavu. Ale protože by to zvýhodňovalo český trh, což vadí evropským směrnicím, rozšířilo ministerstvo životního prostředí poplatek i na auta registrovaná v Česku.

Poplatek se má platit jen při první přeregistraci auta, uskutečněné poté, co zákon vstoupí v platnost. Další prodeje vozu už zpoplatněny nebudou.

Politici si od poplatku slibují, že starší auta, která více znečišťují vzduch, vyklidí cestu modernějším a ekologičtějším vozům.

"Je dobře, když lidé zaplatí deset tisíc korun za přepis Škody 100. Umožňuje to modernizovat vozový park," míní senátor Jaroslav Kubera. Podle senátora Jana Horníka se to citelně dotkne venkova, kde lidé nemají tolik peněz.

Lepší auto si nemohou dovolit hlavně starší lidé a postižení, kteří často jezdí k lékaři. "Ani kdyby chtěli, starší auto neprodají. Nikdo ho nekoupí!" řekl Horník.

. Drahé vraky

Nejvyšší ekologický poplatek 10 000 Kč se bude platit při převodu u naprosté většiny aut vyrobených před rokem 1992.

Jsou to například: Škoda 100, Škoda 105 a 120, první typy Škody Favorit, Trabant, Wartburg, VAZ 2001, Zastava, Oltcit, stará Dacia, Fiat 127, VW Golf a Passat první generace...

Nejvyšší možný poplatek 10 000 korun se určitě bude týkat aut Škoda 100, 110, 105, 120, 130, wartburgů, moskvičů, oltcitů, trabantů a dalších aut vyrobených zhruba před rokem 1992.

Pět tisíc zaplatí nový majitel auta vyrobeného zhruba v letech 1992–1996 a nejnižší poplatek tři tisíce korun se má vztahovat na vozy z let 1996–2000. Nebude však rozhodovat rok výroby, výše poplatků se odvíjí od emisních limitů, které byly v daných letech zaváděny.

Senátoři včera vrátili návrh zákona o odpadech Poslanecké sněmovně k dopracování. Ekologické poplatky jim nevadí, mají výhrady hlavně k tomu, aby se nový zákaz výkupu kovů od fyzických osob týkal veškerého šrotu.

"Řešení, kdy házíme do jednoho pytle zloděje a převážnou většinu poctivých občanů, nepovažujeme za správné," tlumočil stanovisko hospodářského výboru senátor František Kopecký.

Senát doporučuje, aby fyzické osoby nesměly prodávat do sběrny jen určitý šrot, jeho seznam by byl v nové vyhlášce. Zákaz výkupu by se týkal například kolejnic, vík od kanálů, drátů ze signalizačních zařízení, částí staveb, hřbitovních uren, dopravních značek, částí pomníků apod. Tedy věcí, které nejčastěji kradou bezdomovci.

Ty má od krádeží odradit i to, že novela má zakázat platby ve sběrnách v hotovosti. Peníze by šly jen na bankovní účty prodejců, protože politici předpokládají, že bezdomovci takové účty nemají.

Už teď však existují pochybnosti, že by toto omezení bezdomovce od krádeží odradilo. "Pokud košohrab nebude mít účet, zřídí si ho někdo "lepší" z party nebo sám majitel sběrny. Pošle peníze sám sobě a zlodějům dá méně, než měli dostat," popsal senátor Jaroslav Kubera jednu z cest, jak návrh obejít. Problém se podle něj vyřeší, když obce získají pravomoc rozhodovat o existenci sběren odpadu.

Autoři:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Zaplatil letenku, ale letěl jenom kus cesty. Lufthansa ho za to žaluje

Zaměstnanci pobočka letecké společnosti Lufthansa na letišti ve Frankfurtu

Německá letecká společnost Lufthansa žaluje jednoho ze svých pasažérů. Nelíbí se jí, že cestující ve snaze získat...

Desítky lidí se otrávily ve špičkové španělské restauraci. Žena zemřela

Ilustrační snímek

V restauraci RiFF ve španělské Valencii, zmíněné v prestižním michelinském průvodci nejlepších podniků, kde se můžete...

Ta železnice je zelená katastrofa. Vraťte miliardy, žádá Trump Kalifornii

Ilustrační snímek

Prezident Donald Trump a guvernér Kalifornie Gavin Newsom se ve středu dostali do sporu na Twitteru kvůli masivnímu...

Zásilkovna vytáhne do boje s Českou poštou, začne doručovat balíky

Ilustrační snímek

Česká přepravní společnost Zásilkovna, která se zabývá výdejem zboží z e-shopů, začne na jaře doručovat také balíky....

Soumrak hotovosti. V Česku je Apple Pay a stát rozdá platební terminály

V Česku už funguje Apple Pay. Jak ho aktivujete?

Vstup platební služby Apple Pay může Česko přiblížit ekonomice bez hotovosti. Službu, která umožňuje propojení platební...

Další z rubriky

Všechno závadné polské hovězí už je zajištěné, snědlo se 110 kilo

Řezník v obchodě v polském městě Gdyně aranžuje hovězí maso.

Veškeré nezpracované hovězí maso z Polska ze 700 kilogramové zásilky se již dohledalo, řekl v pátek mluvčí veterinářů....

Desítky zakázek bude nutné vyhlásit znovu, ministerstvu se ztratila data

Ilustrační snímek

Národní elektronický nástroj (NEN) má ulehčit zadávání veřejných zakázek, v novém roce však některým soutěžícím práci...

Z náklaďáku do traktoru. Chybějící řidiče v zemědělství mají vykrýt špeditéři

Na statku v Oticích se v pátek utkali nejlepší mladí traktoristé.

Čeští zemědělci si dlouhodobě stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Problém s lidmi schopnými řídit...

Najdete na iDNES.cz