Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o.

Pozvánka na předváděcí akci v Cítově, pořádané firmou Bohemia Tour Trade s.r.o. | foto: Detektivní firma s.r.o., iDNES.cz

Šmejdi prchají do utajení, předváděcí akce drtí milionové pokuty

  • 46
Počet kontroverzních předváděcích akcí klesl loni o třetinu na přibližně 18 tisíc. Číslo však bude vyšší, některé totiž pořadatelé neoznamují. Takzvaní šmejdi navíc hledají nové cesty, jak oklamat seniory a prodat jim předražené zboží. Lákají například na výhry poukázek za desítky tisíc při nákupu zboží. Poukázky ale nikdy nevydají.

Na první pohled čísla o předváděcích akcích za loňský rok vypadají mírně optimisticky. Počet předváděcích akcí, které organizátoři musejí oznamovat České obchodní inspekci, klesl z 27 600 na 18 200. Nicméně část akcí takzvaní šmejdi neoznamují.

mega - šmejdi

Inspekce loni provedla 420 kontrol, na porušování zákona přitom narazila v téměř 81 procentech. Toto číslo neklesá. Šmejdi akce neoznamují, informují klamavě o možnosti vrácení zboží, reklamacích, podávají nepravdivé informace o firmě nebo výrobcích a často se chovají agresivně.

Seriál Šmejdi

Kontroloři, kteří se dostali na předváděcí akce, zjistili nové formy nekalých praktik. „Mezi nimi například lákání na ‚výhry’ platebních karet či poukázek v hodnotě 80 až 200 tisíc korun. Přestože jejich získání bylo podmíněno uzavřením kupní smlouvy na předváděné zboží, ani po uzavření smlouvy a úhradě požadované částky nebyly spotřebitelům přislíbené platební karty ani poukázky nikdy předány,“ popsal úřad.

Inspekce loni pořadatelům předváděček udělila 258 pokut v celkově výši 29,6 milionu korun. Největším hříšníkem s pokutami za 5,3 milionu korun byla společnost Pneubotky, která je nyní v likvidaci.

TABULKA: 10 subjektů podle celkové výše všech pokut v právní moci v roce 2015

Společnost TZTransport dostala pokuty za téměř čtyři miliony korun a známá předváděčková firma Spokojená domácnost má zaplatit 1 980 000 korun.

„Při stanovení výše sankcí byl brán zřetel na vysokou míru společenské nebezpečnosti protiprávního jednání kontrolovaných subjektů a také na to, že cílovou skupinou pořadatelů předváděcích prodejních akcí a následně obětmi jejich podnikatelské činnosti jsou převážně senioři,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

I přes klesající počet předváděcích akcí takzvaní šmejdi s podvody nekončí, ty spíše mění svou formu. Na jedné straně se postupně utahuje legislativa. Od letoška nesmějí organizátoři těchto akcí do sedmi dnů od uzavření kupní smlouvy přijímat žádné peníze. Prodejci však změnili taktiku, pozvánky už nerozdávají jako letáky, ale zasílají adresně s identifikačním kódem. I proto počet kontrol loni klesl, na akce totiž není tak snadné se dostat. Některé předváděcí akce se navíc konají za zavřenými dveřmi přímo v sídle firmy a je těžké praktiky odhalit.

Ve 120 případech dělali organizátoři prezentací kontrolorům obstrukce a nespolupracovali.

TABULKA: Předváděcí prodejní akce v roce 2015