Předdůchody budou pro všechna povolání, dohodl se Nečas s odbory

  18:22aktualizováno  18:22
Předdůchody se nebudou týkat jen rizikových povolání, ale všech. Na této variantě se dohodl premiér Petr Nečas s odbory. Předdůchody umožní lidem, kteří před nástupem do penze přestanou pracovat, aby čerpali částku, kterou si naspoří. Část přispěje zaměstnavatel, který bude daňově zvýhodněn.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

"Bude to pro všechny (zaměstnance)," řekl předseda Asociace samostatných odborů Bohumír Dufek o závěrech jednání s premiérem. V současnosti totiž existuje několik variant, z nichž jedna by umožnila zavedení předdůchodů pouze pro rizikové profese.

Na předdůchodech se již před časem tripartita shodla. Oproti klasickým předčasným důchodům by se při jejich pobírání lidem nekrátila penze.

Předdůchody by se jim totiž platily z peněz naspořených zaměstnavatelem, nikoliv ze státního pilíře. Možnost spoření na předdůchody má být zavedena od roku 2013. Podle návrhu by lidé mohli odcházet do penze až o pět let dříve.

Nečas podle Dufka během jednání potvrdil i záměr, na němž se dohodla počátkem listopadu expertní komise tripartity. Ten počítá s tím, že by předdůchod měl být minimálně ve výši 30 procent průměrné měsíční mzdy. To má zabránit tomu, aby se lidé v předdůchodu nepropadali sociální sítí.

Zdravotní pojištění by také za "předdůchodce" platil stát.

Příspěvek na předdůchody si zaměstnavatelé budou moci započítat jako nákladovou položku. Na straně zaměstnanců pak bude osvobozen od daně z příjmů. Otázkou je roční výše příspěvku osvobození od daní.

V současné době je podle vrchního ředitele sekce sociálně pojistných systémů ministerstva práce a sociálních věcí Jiřího Krále k dispozici varianta, že by to bylo 30 tisíc korun pro všechny, nebo 36 tisíc Kč pro namáhavé a nebezpečné profese. "Je možná i kombinace," řekl tento týden Král.

Autor:

Nejčtenější

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Cibule z konce světa. České řetězce ji vozí 18 000 km z Nového Zélandu

Cibule z konce světa. Řetězce nakupují zeleninu až na Novém Zélandu.

Cibule z Řecka, Egypta, ale i z Nového Zélandu, nejvzdálenější země na planetě od České republiky. Tuzemské řetězce...

Další z rubriky

Až o 13 korun dražší krabička. Kuřáci si připlatí víc, než se zdálo

Ilustrační fotografie

Kouření může zabíjet a za hříchy se platí. Celou pravdu však kuřákům ministerstvo financí ani zdravotnictví neřekly:...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Studentské koleje jdou na dračku. Výstavba láká developery

DOMEQ - společné prostory 2

Ceny bytů v Česku narazily na strop, takže někteří realitní investoři pokukují po jiných příležitostech, jak by své...

Najdete na iDNES.cz