Rozhodnuto: v červnu budou na pražském hlavním nádraží zahájeny první opravy. | foto: České dráhy, iDNES.cz

Pražské nádraží se začne měnit už na jaře

  • 24
Pro cizince, kteří přijedou do Prahy například z Vídně vlakem Eurocity, je to jako rána mezi oči. Místo čistého nádraží a slušných restaurací na ně čeká neútulná hala, skupinky žebrajících bezdomovců a neuspořádaná změť stánků, u nichž je možné koupit maximálně párek v rohlíku a zlevněné oplatky.

"Přibližně za dva tři měsíce už by se mohlo nádraží začít měnit," odhaduje Aleš Ondrůj, mluvčí Českých drah.

Podle něj by se totiž na počátku června konečně mohly rozběhnout první viditelné práce, které odstartují důkladnou rekonstrukci pražského hlavního nádraží.

Opravy začnou v nové hale
Investor oprav, italská společnost Grandi Stazioni, předpokládá, že první etapy stavebních prací začnou na počátku července.

"Nejprve plánujeme rekonstrukci takzvané New Hall, tedy nové odbavovací haly, která bude zčásti uzavřena. Budeme však dbát na to, aby to nezpůsobilo výrazné omezení provozu vlaků a metra i nepříjemnosti cestujícím," slibuje Olga Jandová z českého zastoupení společnosti Grandi Stazioni.

A čím letní opravy konkrétně začnou? "Postupně budeme opravovat veřejné prostory včetně eskalátorů a obchodních prostor," říká Jandová.

Potíží, které na nádraží vnesou rozsáhlé opravy, si jsou dobře vědomy i České dráhy. Proto na ně chtějí cestující připravit. "Do haly umístíme od května informační stánek, kde si lidé prohlédnou plány rekonstrukce, dozvědí se o novinkách i to, jakým způsobem bude rekonstrukce probíhat," vysvětluje Ondrůj.

Odměnou za tři roky komplikací bude pro cestující v roce 2009 nádraží jako po omlazovací kúře. Autorem projektu je architekt Patrik Kotas.

Ten se ve spolupráci s investorem rozhodl interiér haly provzdušnit, výrazně proměnit odbavovací část a přidat obchody i restaurace. Také původní nádražní budova architekta Josefa Fanty prokoukne a navrátí se k originální podobě.

Bude u nádraží bulvár?

Tím by ale nemusely rekonstrukce skončit. Architekt by se také rád vypořádal s hrozivým prostranstvím před nádražními budovami - magistrálou a parkem - kde zatím tráví čas spíš bezdomovci a žebráci.

"To však není věc jednorázové proměny. Bylo by ale pěkné, kdyby se magistrála proměnila v městský bulvár, kde sice auta jezdí, ale chodci se nemusí obávat přejít přes silnici. Investor a Praha 1 připravují také důkladnou proměnu parku," dodává Kotas.

Nádraží se "hodí do gala"
"Dvě nejdůležitější změny se dotknou obchodních prostor a odbavovacího centra. Zmizí pokladny, které nahradí otevřené centrum v hale. To by mělo připomínat vzdušné prostory na letištích," popisuje autor projektu, jehož investorem je italská společnost Grandi Stazioni.

Chaoticky poskládané stánky, které jsou bez ladu a skladu rozptýlené po celém nádraží, se také ztratí. Místo nich obklopí halu obchody a restaurace v jednotném stylu, které budou cestujícím nabízet služby na úrovni západních nádraží. "Lidé tu budou mít šanci vybrat si od solidního občerstvení po kvalitní restaurace," plánuje Patrik Kotas.

Původní secesní nádraží architekta Josefa Fanty také prokoukne. Zašlá, zaprášená a poničená budova, o níž prý kdysi Le Corbusier prohlásil, že je nejkrásnější v Praze, by se měla vrátit ke své originální kráse.

"Chceme do ní vrátit život. Měla by se tu otevřít luxusní restaurace s původní výzdobou i kavárna a vinárna," přeje si Patrik Kotas.

Bulvár jako v Paříži
V budoucnosti by navíc měla být zrušena slepá kolej na prvním nástupišti, která se promění v neobvyklou pěší promenádu. "Budou tu stolky a posezení, odkud by byl krásný výhled do unikátních ocelových hal zastřešujících kolejiště," říká architekt, který si je dobře vědom, že i sebelepší rekonstrukci může zhatit nekultivované prostředí.

Jako je tomu teď - před novou halou je neútulný park, secesní budovu zase škrtí magistrála.

"Bylo by pěkné, kdyby se magistrála změnila na klasický městský bulvár jako v Barceloně či Paříži. Aut by tam mohlo jezdit stejně jako dnes, ale pomaleji a přechody se semafory by umožňovaly chodcům bez rizika přejít na druhou stranu," soudí architekt Kotas.