Sobota 24. července 2021, svátek má Kristýna
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 24. července 2021 Kristýna

Pražské nádraží se začne měnit už na jaře

  10:18
Pro cizince, kteří přijedou do Prahy například z Vídně vlakem Eurocity, je to jako rána mezi oči. Místo čistého nádraží a slušných restaurací na ně čeká neútulná hala, skupinky žebrajících bezdomovců a neuspořádaná změť stánků, u nichž je možné koupit maximálně párek v rohlíku a zlevněné oplatky.

Rozhodnuto: v červnu budou na pražském hlavním nádraží zahájeny první opravy. | foto: České dráhyiDNES.cz

"Přibližně za dva tři měsíce už by se mohlo nádraží začít měnit," odhaduje Aleš Ondrůj, mluvčí Českých drah.

Podle něj by se totiž na počátku června konečně mohly rozběhnout první viditelné práce, které odstartují důkladnou rekonstrukci pražského hlavního nádraží.

Opravy začnou v nové hale
Investor oprav, italská společnost Grandi Stazioni, předpokládá, že první etapy stavebních prací začnou na počátku července.

"Nejprve plánujeme rekonstrukci takzvané New Hall, tedy nové odbavovací haly, která bude zčásti uzavřena. Budeme však dbát na to, aby to nezpůsobilo výrazné omezení provozu vlaků a metra i nepříjemnosti cestujícím," slibuje Olga Jandová z českého zastoupení společnosti Grandi Stazioni.

A čím letní opravy konkrétně začnou? "Postupně budeme opravovat veřejné prostory včetně eskalátorů a obchodních prostor," říká Jandová.

Potíží, které na nádraží vnesou rozsáhlé opravy, si jsou dobře vědomy i České dráhy. Proto na ně chtějí cestující připravit. "Do haly umístíme od května informační stánek, kde si lidé prohlédnou plány rekonstrukce, dozvědí se o novinkách i to, jakým způsobem bude rekonstrukce probíhat," vysvětluje Ondrůj.

Odměnou za tři roky komplikací bude pro cestující v roce 2009 nádraží jako po omlazovací kúře. Autorem projektu je architekt Patrik Kotas.

Ten se ve spolupráci s investorem rozhodl interiér haly provzdušnit, výrazně proměnit odbavovací část a přidat obchody i restaurace. Také původní nádražní budova architekta Josefa Fanty prokoukne a navrátí se k originální podobě.

Bude u nádraží bulvár?

Tím by ale nemusely rekonstrukce skončit. Architekt by se také rád vypořádal s hrozivým prostranstvím před nádražními budovami - magistrálou a parkem - kde zatím tráví čas spíš bezdomovci a žebráci.

"To však není věc jednorázové proměny. Bylo by ale pěkné, kdyby se magistrála proměnila v městský bulvár, kde sice auta jezdí, ale chodci se nemusí obávat přejít přes silnici. Investor a Praha 1 připravují také důkladnou proměnu parku," dodává Kotas.

Nádraží se "hodí do gala"
"Dvě nejdůležitější změny se dotknou obchodních prostor a odbavovacího centra. Zmizí pokladny, které nahradí otevřené centrum v hale. To by mělo připomínat vzdušné prostory na letištích," popisuje autor projektu, jehož investorem je italská společnost Grandi Stazioni.

Chaoticky poskládané stánky, které jsou bez ladu a skladu rozptýlené po celém nádraží, se také ztratí. Místo nich obklopí halu obchody a restaurace v jednotném stylu, které budou cestujícím nabízet služby na úrovni západních nádraží. "Lidé tu budou mít šanci vybrat si od solidního občerstvení po kvalitní restaurace," plánuje Patrik Kotas.

Původní secesní nádraží architekta Josefa Fanty také prokoukne. Zašlá, zaprášená a poničená budova, o níž prý kdysi Le Corbusier prohlásil, že je nejkrásnější v Praze, by se měla vrátit ke své originální kráse.

"Chceme do ní vrátit život. Měla by se tu otevřít luxusní restaurace s původní výzdobou i kavárna a vinárna," přeje si Patrik Kotas.

Bulvár jako v Paříži
V budoucnosti by navíc měla být zrušena slepá kolej na prvním nástupišti, která se promění v neobvyklou pěší promenádu. "Budou tu stolky a posezení, odkud by byl krásný výhled do unikátních ocelových hal zastřešujících kolejiště," říká architekt, který si je dobře vědom, že i sebelepší rekonstrukci může zhatit nekultivované prostředí.

Jako je tomu teď - před novou halou je neútulný park, secesní budovu zase škrtí magistrála.

"Bylo by pěkné, kdyby se magistrála změnila na klasický městský bulvár jako v Barceloně či Paříži. Aut by tam mohlo jezdit stejně jako dnes, ale pomaleji a přechody se semafory by umožňovaly chodcům bez rizika přejít na druhou stranu," soudí architekt Kotas.

Autoři:
  • Nejčtenější

Brněnské nádraží postaví podle návrhu z Nizozemska, uzel má stát 50 miliard

Nové brněnské hlavní nádraží vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za...

Británii děsí prázdné regály. Chybí jídlo, lidé z obchodů se vyhnou karanténě

Britská vláda oznámila, že vybraní dodavatelé a skladníci obchodů s potravinami dostanou výjimku z nařízené desetidenní...

Takovou zácpu nikdo nepamatuje. Reportáž z největšího izraelského přístavu

Je to problém celého světa. A je patrný i v největším izraelském přístavu Ašdod. „Kvůli covidu se námořní doprava...

Klimatická migrace v praxi: Čína stěhuje miliony lidí z míst, kde řádí živly

Premium Během let 2016 až 2020 přesídlila Čína až šestnáct milionů obyvatel. Důvodem jsou klimatické změny, extrémní počasí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané koupili skotskou palírnu whisky. Celou ji přestěhují do Asie

Čínská firma uzavřela smlouvu se skotským výrobcem whiskey, který pro ni na zakázku vyrobí celou palírnu. Ta pak zamíří...

Ze sbírky na pohřeb Roma pozůstalí nedostali nic. Byl to podvod

Premium Měl mít velkolepý pohřeb. Balzamování, bíle lakovaná rakev z Ameriky, kočár tažený vraníky... Rodina Roma, který zemřel...

Klaus: Volby nic nepřinesou. Kolem covidismu a genderismu se bude chodit po špičkách

Premium Každý z nás by se měl sám rozhodnout, jakou míru opatrnosti vůči nákaze covidem chce zvolit, říká přesvědčeně bývalý...

Česko formuje domobranu. Výcvik může podstoupit každý, kdo má zbrojní průkaz

Premium Stát zakázal ozbrojené skupiny a lidem nabídl alternativu: absolvujte speciální kurz a můžete Česku pomáhat se zbraní....

  • Další z rubriky

Daňový výběr se meziročně zvýšil o pětinu. Stát už letos vybral 477 miliard

Celkové daňové příjmy státu bez pojistného na sociální zabezpečení letos v pololetí stouply meziročně o čtyři procenta,...

Během pandemie utráceli Češi hlavně za léky a elektroniku, ukazuje průzkum

Nejčastějším výdajem Čechů v době pandemie koronaviru bylo podle průzkumu skupiny EOS zdraví. Za nákup léků nebo...

V Česku se přestala stavět nákupní centra, místo toho se rozrostou stávající

Premium V západní Evropě či USA jsou obchodní centra za zenitem už řadu let a postupně mizí. Vzhledem k jejich opožděnému...

Po dostavbě Dukovan můžeme rozšířit Temelín o dva bloky, řekl Havlíček

Až bude hotový nový blok jaderné elektrárny Dukovany, mohly by se dostavět jeden nebo dva nové bloky jaderné elektrárny...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Zemřel slovenský herec Milan Lasica, zkolaboval přímo na jevišti

Ve věku 81 let zemřel slovenský herec Milan Lasica. Web sme.sk uvedl, že vystupoval se skupinou Bratislava Hot...

Možná neadoptujeme. Příprava s psycholožkou byla škola, říká Viktor Vincze

Viktor Vincze (30) promluvil o plánované adopci dítěte i návštěvách psycholožky, které absolvovali s manželkou Adélou...

Petr Rajchert si změnil příjmení a potřetí se oženil, manželka je těhotná

Zakládající člen kapely Chinaski Petr Hradil (rodným příjmením Rajchert) se v třiapadesáti letech potřetí oženil. Po...

Holanová: Rozvod s Šípem? Do vztahu se nám vloudila mlaďounká chybička

Rozhovor s Marcelou Holanovou vznikal v Chateau Šanov na soustředění s finalisty soutěže Muž roku 2021. Zpěvačka, která...

Zemřel František Nedvěd. Folkové legendě se vrátila rakovina plic

V třiasedmdesáti letech zemřel v neděli folkový muzikant František Nedvěd. Prohrál boj s rakovinou plic. Úmrtí na...