Do programu, který největší pivovar pořádá, se zapojilo už téměř devět set provozoven, což je více než desetina všech vesnických hospod v Česku. Prodeje zapojených zařízení vzrostly meziročně o osm procent, pivovar jim pomáhá finančně i radami. Oslovení provozovatelé potvrdili, že program je jim nápomocný.
„Nejohroženějším druhem českého pohostinství jsou vesnické hospody. Krutě je zasáhl zákaz kouření, zavedení EET, omezení spojená s koronavirovou krizí i odlivem hostů k domácím výčepům na zahradách a v garážích,“ uvedl pivovar, který program zaměřený na tyto provozovny zahájil v roce 2017, kdy ho využilo osmdesát podniků.
„Cílem bylo zastavit vymírání vesnických hospod, chtěli jsme je oživit a pomoct hospodským, aby se jim hosté vrátili. Hospoda, fotbal a kostel tvoří důležitý trojúhelník společenského života v malých obcích,“ řekl vedoucí programu Milan Pavelka.
Pivovary platí novou tvář českých hospod. Spolupráce je výhodná pro obě strany |
Podle oslovených provozovatelů podpora funguje, místní se do vesnických hospod vracejí. Například v hospodě U Šimků ve Staňkově na Domažlicku pivovar zaplatil novou fasádu a proměnu interiéru i výčepu. „Nastartovalo nám to prodeje, díky proměně jsme získali i zcela nové štamgasty,“ řekl provozovatel Milan Hilpert, který teď ještě sám investoval do rozšíření zahrádky.
Úspěšný restart a meziroční růst prodejů potvrdil také Miroslav Kadič, majitel hospody v Obecnici na Příbramsku. „Prošli jsme rekonstrukcí, pivovar nám finančně pomohl i se stavbou pergoly a poradil, jak přilákat hosty,“ řekl.
Pivovar pomůže s rekonstrukcí i webem
Do vesnických podniků investoval Prazdroj již osmnáct milionů korun, nejvíce loni, kdy dal 5,6 milionu. Do programu může vstoupit každá hospoda v malé obci, která odebírá jeho pivo. Pivovar poté navrhne změny, které mají zajistit větší atraktivitu i kvalitu služeb.
„Není to jen o finančním příspěvku, snažíme se zapojit majitele, provozovatele i místní lidi. Ať už jde o novou fasádu, výmalbu nebo lavice na zahrádku. Hospodský sežene pár místních, my pomůžeme s financováním. Zapojování komunit v místě výborně funguje,“ řekl Pavelka.
Pivovar také učí hospody organizovat vystoupení kapel, dožínky, mikulášské, tříkrálové, májové či jiné akce a připravovat speciální menu. Vyrobí pro ně plakáty a poradí, kde je vyvěsit, pomáhá i s webem a sociálními sítěmi.