Kompenzace dopravcům za dotované jízdné jsou nižší, než tomu bylo před pandemií. Podle nejnovějších dat za první tři čtvrtletí totiž dopravci poslali na ministerstvo dopravy k vyfakturování 2,8 miliardy korun. Ve srovnání s lednem až zářím roku 2019 to je o 1,8 miliardy korun méně.
Pětasedmdesát procent z ceny jízdenek proplácí stát u zvýhodněných skupin od září 2018. Protože je dopravci fakturují následující měsíc nebo maximálně s dvouměsíčním zpožděním, jde o poměrně čerstvá data ukazující na kondici přepravního trhu. Ten se během léta pozvolna zotavoval z jarního lockdownu.
„Celkem bylo v září fakturováno 440,9 milionu korun, což je nejvíce od začátku omezení spojených scovidem-19,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
I přesto ale letošní září proti loňsku pokulhávalo a ve srovnání sním skončilo na 76 procentech někdejších kapacit, soudě podle přepravených žáků, studentů a důchodců.
Největší podíl na kompenzacích na slevách putuje tradičně k Českým drahám, které zároveň obsluhují největší počet vlaků. V září tak šlo o 160 milionů korun. RegioJet požádal o náhrady za jízdenky prodané ve žlutých vlacích ve výši 27 milionů korun a Leo Express jen asi o pět milionů korun. V autobusové dopravě pak nejvíce peněz putovalo ke společnosti Arriva, více než 40 milionů korun.
Podzimní studená sprcha
Druhá vlna pandemie ale přinesla autobusovým i železničním dopravcům studenou sprchu. „Zatímco ve druhé polovině září cestovalo vlaky Českých drah zhruba 75 až 80 procent obvyklého počtu cestujících, nyní je to asi 25 až 30 procent,“ uvedl mluvčí společnosti Robert Pagan.
Čtyřistamilionové měsíční náhrady za slevy na jízdném se tak v posledních třech letošních měsících zřejmě opět smrsknou zhruba na polovinu, jak tomu bylo i během jarní karantény. Hned její první měsíc státní kase ušetřil více než polovinu očekávaných nákladů.
Březen přitom byl mírně zkreslený tím, že jeden z největších dopravců, společnost Arriva, v něm fakturovala část prodaných zlevněných jízdenek, které nestihla vykázat v předchozím období.
Stamilionový výpadek v nákladech nicméně vedl k tomu, že ministerstvo financí dopravnímu resortu seškrtalo rozpočet na proplacení slev o 1,5 miliardy korun. Nakonec ale resort ušetří ještě více a může tak tyto zbylé peníze poslat dopravcům ve formě jiné podpory.
Tu ostatně úřad avizoval už na konci léta. Tehdy ministr dopravy Karel Havlíček uvedl, že pro železniční dopravce chystá částku 400 milionů korun jako náhradu za to, že kvůli koronaviru vozí místo cestujících prázdná kupé. Tyto peníze nicméně dostanou zpravidla jiní dopravci než ti, kterým dnes chybí lukrativní cestující jezdící za jízdné ze tří čtvrtin dotovaného státem.
Podpora ministerstva se totiž zaměřuje pouze na spoje, které stát objednává prostřednictvím dopravního resortu, tedy na rychlíkové spoje s výjimkou těch, které dopravci provozují na své komerční riziko. Zdůvodňuje to tím, že na rozdíl od smluvních dopravců komerčně podnikajícím firmám nikdo nenařizoval, kolik kilometrů musí s prázdnými vlaky najezdit.
Kromě komerčních spojů soustředěných na nejvytíženější tuzemské lince mezi Prahou a Ostravou si tak na tyto peníze nesáhnou ani autobusoví dopravci nebo firmy vozící na lokálkách vlaky objednané kraji.
Kolik ale která společnost nakonec dostane, zatím ještě není jasné. „S dopravci se nyní finalizují podklady pro jednotlivé dodatky smluv, proto je předčasné deklarovat konečné částky kompenzací,“ uvedl Jemelka.
Jde přitom jen o peníze za jaro a má jít pouze o příspěvek k pokrytí ztráty. „Tyto náhrady nepokryjí veškerý výpadek tržeb z jízdného během jarního výjimečného stavu,“ dodal mluvčí.
Výpadek se počítá v miliardách
Peníze z jízdenek přitom budou dopravcům citelně chybět. Už během prvního pololetí oznámily České dráhy dvoumiliardovou ztrátu, která je podle vedení firmy způsobená právě dopadem koronavirové krize. Výpadek ve financování státem vlastněného dopravce se přitom bude ještě více prohlubovat, protože ani druhé pololetí není z pohledu cestování prostředky hromadné dopravy lepší.
Kromě ČD ale úbytek cestujících trápí i soukromé dopravce, kteří si buď stěžují na nevhodně nastavený program podpory pro dopravce jezdící v závazku veřejné služby, nebo hledají podporu jinde. To je případ RegioJetu, který minulý týden oznámil uzavření státem garantovaného úvěru 375 milionů korun, za který chce pořídit nové vlaky.