Sexistické prasátečko ‚vyhráli‘ pražští strážníci a Moravská vinotéka

  10:46aktualizováno  10:46
Anticenu Sexistické prasátečko si v desátém a finálovém ročníku soutěže vykoledovala Městská policie hlavního města Prahy a Moravská vinotéka. Na pomyslnou stříbrnou medaili dosáhla reklama firmy Supr dodávky s ženskými pozadími a nápisem „Nalož, co se do mě vejde“.

Finálový ročník soutěže Sexistické prasátečko ovládla policie a Moravská vinotéka. | foto: Nesehnutí, Koláž iDNES.cz

Anticenu Sexistické prasátko vyhlásilo hnutí Nesehnutí, které zároveň se soutěží tímto ročníkem končí. Důvodem je, že prostředí se podle organizátorů kultivovalo.

Na posledním ročníku se však ukazuje, že spousta reklam je stále „přes čáru“ a zaslouží se negativní pozornost.

Hlavní slovo měla letos opět veřejnost. Ta za krále sexistické reklamy zvolila jednoznačně Moravskou vinotéku, která lákala návštěvníky na detail ňadra, po němž stéká víno. Negativní hodnocení této reklamě přisoudilo 615 lidí ze 782 hlasujících.

„Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,“ sdělila Eva Bartáková z Nesehnutí.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. 

Reklama Supr Dodávky využívá jazykový sexismus a princip sex sells. Kandidát na...
Reklama reklama využívá kusy těl a využívá princip sex sells. Kandidát na...

Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás“ propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“.

Tolik hodnocení veřejnosti, která udělovala dvě známky: „To je sexismus!“ nebo „To ještě jde“ a vedle toho mohla reklamu přeskočit bez klasifikace. Odborná porota ale situace vidí jinak.

Favoritem odborníků, mezi nimiž byl například expert na reklamu Martin Charvát, socioložka Marína Urbániková z Kanceláře veřejné ochránkyně práv či Pavel Horňák z Katedry marketingové komunikace Univerzity Komenského, byla fotografie, kterou Městská policie hlavního města Prahy umístila na svůj facebookový profil, na níž se prostitutka naklání k policistovi za volantem.

Sexistické prasátečko 2018

Našly by se jistě větší oplzlosti, velkou roli však hrál fakt, že sex v reklamě využila státní instituce.

Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů. Současně má policie sloužit všem. Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které “slouží” policii. Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí, půjde to ohlásit?“ zdůvodnila svoji volbu Havelková.

Pomyslné stříbro drží státní Česká pošta, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější samy organizátorky anticeny.

Autor:

Nejčtenější

Čech vyhrál v loterii Eurojackpot 1,4 miliardy, k výhře už se přihlásil

Ilustrační snímek

V evropské loterii Eurojackpot v pátek vyhrál sázející z České republiky 1 411 860 488 korun. Je to druhá nejvyšší...

Podnikatelský „zázrak“ socialismu. Za úspěchem JZD Slušovice stála StB

JZD Slušovice - socialistický zázrak 80. let

Fenomén, socialistický zázrak – tak se o třítisícových Slušovicích obvykle mluví. Legenda praví, že JZD Slušovice byl...

Obchod s vyřazeným zbožím skupuje věci, které nechtějí ani některé řetězce

ilustrační snímek

Skleničky, hrnečky, brýle, baterie, džíny, sekačky na trávu, sponky do vlasů nebo krém na ruce, to je jen zlomek toho,...

Zemřel Štěpán Popovič, uznávaný manažer, který pomohl Petru Kellnerovi

Předseda představenstva a generální ředitel AGC Flat Glass Czech Štěpán Popovič

Ve věku 73 let zemřel Štěpán Popovič, nejvýraznější polistopadový manažer, který působil na severu Čech, a jeden z...

Jak vyvést stamiliony z dopravního podniku? Plán vznikal už v roce 2016

Bývalý ředitel DPMLJ Luboš Wejnar, jehož v roce 2017 spolu s Pavlem Šulcem...

MF DNES rozplétá složitou korupční síť, kdy se lidé napojení na firmu BusLine pokoušeli vytunelovat a zničit liberecký...

Další z rubriky

Sklo je v módě, sklárny nestíhají vyrábět obaly na nápoje a potraviny

Sklárna O-I Czech Republic v Dubí

Potravináři a nápojáři soutěží o volné kapacity na výrobu obalového skla. Kvůli vysokému zájmu v posledních letech...

Češi se naučili být nároční. U exotických dovolených vyžadují německou kvalitu

Zanzi Resort, Zanzibar

Na luxusní exotickou dovolenou vyrážejí Češi nejčastěji směrem do Asie. I když jsou asijské země synonymem pro levnou...

Televizní skupina Prima má nově stoprocentního majitele, ovládl ji Zach

Logo TV Prima

Televizní skupinu Prima zcela ovládl podnikatel Ivan Zach. Jeho firma THR Media totiž od Vladimíra Komára koupila 75...

Najdete na iDNES.cz