Sexistické prasátečko ‚vyhráli‘ pražští strážníci a Moravská vinotéka

  10:46aktualizováno  10:46
Anticenu Sexistické prasátečko si v desátém a finálovém ročníku soutěže vykoledovala Městská policie hlavního města Prahy a Moravská vinotéka. Na pomyslnou stříbrnou medaili dosáhla reklama firmy Supr dodávky s ženskými pozadími a nápisem „Nalož, co se do mě vejde“.

Finálový ročník soutěže Sexistické prasátečko ovládla policie a Moravská vinotéka. | foto: Nesehnutí, Koláž iDNES.cz

Anticenu Sexistické prasátko vyhlásilo hnutí Nesehnutí, které zároveň se soutěží tímto ročníkem končí. Důvodem je, že prostředí se podle organizátorů kultivovalo.

Na posledním ročníku se však ukazuje, že spousta reklam je stále „přes čáru“ a zaslouží se negativní pozornost.

Hlavní slovo měla letos opět veřejnost. Ta za krále sexistické reklamy zvolila jednoznačně Moravskou vinotéku, která lákala návštěvníky na detail ňadra, po němž stéká víno. Negativní hodnocení této reklamě přisoudilo 615 lidí ze 782 hlasujících.

„Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,“ sdělila Eva Bartáková z Nesehnutí.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. 

Reklama Supr Dodávky využívá jazykový sexismus a princip sex sells. Kandidát na...
Reklama reklama využívá kusy těl a využívá princip sex sells. Kandidát na...

Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás“ propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“.

Tolik hodnocení veřejnosti, která udělovala dvě známky: „To je sexismus!“ nebo „To ještě jde“ a vedle toho mohla reklamu přeskočit bez klasifikace. Odborná porota ale situace vidí jinak.

Favoritem odborníků, mezi nimiž byl například expert na reklamu Martin Charvát, socioložka Marína Urbániková z Kanceláře veřejné ochránkyně práv či Pavel Horňák z Katedry marketingové komunikace Univerzity Komenského, byla fotografie, kterou Městská policie hlavního města Prahy umístila na svůj facebookový profil, na níž se prostitutka naklání k policistovi za volantem.

Sexistické prasátečko 2018

Našly by se jistě větší oplzlosti, velkou roli však hrál fakt, že sex v reklamě využila státní instituce.

Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů. Současně má policie sloužit všem. Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které “slouží” policii. Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí, půjde to ohlásit?“ zdůvodnila svoji volbu Havelková.

Pomyslné stříbro drží státní Česká pošta, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější samy organizátorky anticeny.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Krúpa pošilhává po lithiu v Česku. Chce koupit firmu Geomet, majitel odmítl

Slovenský finančník Pavol Krúpa vlastnil společnost Serbina Consulting do...

Společnost České lithium, která je součástí investiční skupiny Krupa Global Investments slovenského podnikatele Pavola...

Každá čtvrtá restaurace použila přepálený fritovací olej, tvrdí inspektoři

Každá čtvrtá kontrolovaná restaurace používala podle výsledků SZPI nevhodné...

Více jak čtvrtina kontrolovaných restaurací používala přepálené fritovací oleje. Státní zemědělská inspekce provedla...

Nemít velvyslanectví v Singapuru je chyba. Musíme to napravit, soudí Babiš

Premiér Andrej Babiš zahájil svou týdenní pracovní cestu po Asii v Singapuru,...

Premiér Andrej Babiš považuje za chybu, že Česká republika nemá velvyslanectví v Singapuru. Novinářům to řekl po...

Najdete na iDNES.cz