Sexistické prasátečko ‚vyhráli‘ pražští strážníci a Moravská vinotéka

  10:46aktualizováno  10:46
Anticenu Sexistické prasátečko si v desátém a finálovém ročníku soutěže vykoledovala Městská policie hlavního města Prahy a Moravská vinotéka. Na pomyslnou stříbrnou medaili dosáhla reklama firmy Supr dodávky s ženskými pozadími a nápisem „Nalož, co se do mě vejde“.

Finálový ročník soutěže Sexistické prasátečko ovládla policie a Moravská vinotéka. | foto: Nesehnutí, Koláž iDNES.cz

Anticenu Sexistické prasátko vyhlásilo hnutí Nesehnutí, které zároveň se soutěží tímto ročníkem končí. Důvodem je, že prostředí se podle organizátorů kultivovalo.

Na posledním ročníku se však ukazuje, že spousta reklam je stále „přes čáru“ a zaslouží se negativní pozornost.

Hlavní slovo měla letos opět veřejnost. Ta za krále sexistické reklamy zvolila jednoznačně Moravskou vinotéku, která lákala návštěvníky na detail ňadra, po němž stéká víno. Negativní hodnocení této reklamě přisoudilo 615 lidí ze 782 hlasujících.

„Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,“ sdělila Eva Bartáková z Nesehnutí.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky vyobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem „Nalož, co se do mě vejde“. 

Reklama Supr Dodávky využívá jazykový sexismus a princip sex sells. Kandidát na...
Reklama reklama využívá kusy těl a využívá princip sex sells. Kandidát na...

Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás“ propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina“.

Tolik hodnocení veřejnosti, která udělovala dvě známky: „To je sexismus!“ nebo „To ještě jde“ a vedle toho mohla reklamu přeskočit bez klasifikace. Odborná porota ale situace vidí jinak.

Favoritem odborníků, mezi nimiž byl například expert na reklamu Martin Charvát, socioložka Marína Urbániková z Kanceláře veřejné ochránkyně práv či Pavel Horňák z Katedry marketingové komunikace Univerzity Komenského, byla fotografie, kterou Městská policie hlavního města Prahy umístila na svůj facebookový profil, na níž se prostitutka naklání k policistovi za volantem.

Sexistické prasátečko 2018

Našly by se jistě větší oplzlosti, velkou roli však hrál fakt, že sex v reklamě využila státní instituce.

Reklamu považuje za nejškodlivější například Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Policie má být různorodá, co se týká svých zaměstnanců, a má se snažit takovéto potenciální uchazeče a uchazečky oslovovat. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů. Současně má policie sloužit všem. Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ony nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty, které “slouží” policii. Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí, půjde to ohlásit?“ zdůvodnila svoji volbu Havelková.

Pomyslné stříbro drží státní Česká pošta, která stereotypizuje ženy i muže. Třetí příčku porota udělila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank, která se dostala i do výběru deseti reklam, které považují za nejsexističtější samy organizátorky anticeny.

Autor:

24. - 25. 5. proběhnou volby do Evropského parlamentu v České republice.
Celkem kandiduje 39 uskupení. S výběrem vám může pomoci volební kalkulačka.
Inventura hlasování zjistí, ke kterému současnému poslanci máte nejblíže.

Nejčtenější

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

V žebříčku aerolinek České aerolinie propadly

Letadlo ČSA Boeing 737 - 500 míří z Prahy do Ostravy, kde dostane nový lak.

Na žebříčku společnosti AirHelp se České aerolinie umístily na 59. místě ze 72 hodnocených aerolinek. Jako nejlepší se...

Boeingy nikdo nechce. Do firmy nepřišla objednávka ani na jeden typ letadla

Boeing 737 MAX 8

Špatné časy Boeingu pokračují. Poté co si v březnu nikdo neobjednal problémový letoun 737 Max, výrobce letecké techniky...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

Vlak jako metro. Na pražské letiště se pojede o 10 minut rychleji

Vizualizace části úseku vlaku na ruzyňské letiště - Masarykovo nádraží v Praze.

Vlakem nebo metrem na pražské letiště? Zatímco Pražáci by raději pro chybějící spojení do centra města preferovali...

Další z rubriky

Vláda schválila zvýšení rodičovského příspěvku na 300 tisíc korun

Premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci s ministryní financí za ANO Alenou...

Zvýšení rodičovského příspěvku z 220 tisíc korun na 300 tisíc korun od roku 2020 schválila v pondělí vláda. „Dospěli...

Cena dat Čechy neodradila, loni jich spotřebovali dvojnásobek

Ilustrační snímek

Spotřeba dat v mobilních sítích loni v Česku vzrostla na dvojnásobek. Uživatelé přenesli v mobilních sítích 368...

Exekuční lavina za bilion korun. Vláda chce bezútěšnou situaci řešit

Exekuce

Počet lidí v exekuci se meziročně mírně snížil. Beznadějně zadlužený nicméně zůstává každý desátý dospělý obyvatel...

Najdete na iDNES.cz