Pozor na nesolidní asistenční služby, předražují půjčení aut, varují pojišťovny

  1:08aktualizováno  1:08
Využití služeb asistenční služby, která přijede k nehodě, aniž ji někdo zavolal, může způsobit nečekané problémy. Podle informací MF DNES se může stát jejich zákazník účastníkem soudního sporu, aniž by o tom sám věděl. Asistenční služby navíc předražují půjčení auta, upozorňují pojišťovny.
Pojišťovny často odmítají proplácet služby, které asistenční služba v rámci likvidace pojistné události klientovi nabízí. Ilustrační foto

Pojišťovny často odmítají proplácet služby, které asistenční služba v rámci likvidace pojistné události klientovi nabízí. Ilustrační foto | foto: Policie ČR

Některé asistenční služby, které už na místě nehody nabízejí poškozeným vyřízení jejich pojistné události a zapůjčení vozu zdarma, totiž dávají klientům podepsat dokument, který umožní jejich jménem jednat u případného soudu s pojišťovnou.

Jejich byznys je totiž trnem v oku tuzemským pojišťovnám – a ty tak často odmítají proplácet služby, které asistenční služba v rámci likvidace pojistné události klientovi nabízí.

"Zhruba v šedesáti procentech případů je půjčovné realizováno nehodovým servisem či nehodovou asistencí. Většina nehodových servisů či asistencí zapůjčená vozidla předražila," přibližuje Dagmar Koutská z České pojišťovny. Podle ní se také stává, že asistenční služba vykáže zapůjčení vozu, ke kterému vůbec nedošlo.

Na zapůjčení náhradního automobilu hrazeného z povinného ručení viníka nehody má ze zákona nárok každý poškozený. Náhradní auto však musí být stejné kategorie jako nabourané vozidlo. Odpovídat průměru na trhu v dané kategorii by dle názoru pojišťoven měla i cena půjčovného.
Protistrana však předkládá protiargumenty.

Ceníky k dispozici nejsou

"Dle našeho názoru by měl mít poškozený nárok nakládat s půjčeným autem tak, jako by bylo jeho. Neměl by tak být omezen v počtu najetých kilometrů, neměl by nic platit za opotřebení vozu, měl by v něm moci kouřit a měl by mít právo vrátit automobil zašpiněný. Pokud máme nabídnout takový komfort, musíme si všechny tyto aspekty zohlednit v ceně. Proto může být vyšší, než je na trhu běžné," hájí se právní zástupce jednoho z nehodových servisů, přál si však zůstat v anonymitě.

Na co si dát pozor

Pokud využijete nabídky na zapůjčení náhradního vozu od asistenční služby, která přijede k nehodě bez vyžádání, mějte se na pozoru, co podepisujete a kolik stojí půjčovné na jeden den (přestože to nebudete platit vy).

Přiznal však, že pokud pojišťovna odmítne drahé půjčovné proplatit a začne soud, nemusí se člověk, který si vůz půjčil, vůbec dozvědět, že jeho jménem někdo pojišťovnu žaluje. Může být však předvolán před soud jako svědek. Že se podobné případy dějí, potvrzuje jak Koutská z České pojišťovny, tak mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

O kolik auta asistenční služby předražují? Podle Koutské například za auto, které v běžných autopůjčovnách stojí 1 500 korun na jeden den, může asistenční firma fakturovat až 4 500 korun. Oficiální ceníky však k dispozici nejsou.

Podle Igora Siroty, mluvčího společnosti ÚAMK, která asistenční služby zaštiťuje, je možné vyhnout se podvodníkům tím, že řidiči budou volat přednostně firmy, u nichž mají asistenční služby zaplaceny, nebo přímo ústředí ÚAMK. "Oranžové majáky", které k nehodě přijedou samy, radí ignorovat.

"ÚAMK v současnosti spolupracuje se 150 půjčovnami a 270 servisy a průběžně se snaží jejich kvalitu kontrolovat. S neseriózními partnery ukončujeme spolupráci," dodává Sirota.

V nekonečném boji mezi asistenčními službami a pojišťovnami se ročně točí desítky milionů korun. Tento byznys tak začal lákat i podniky z oblasti přímého prodeje. Jedním z nich je Evropské centrum odškodného, které ještě loni svým obchodním zástupcům nabízelo provizi za přivedení "poškozeného" z havárie od šesti do 24 tisíc korun. Ve firemní prezentaci nazývá tento způsob obživy "byznysem budoucnosti".

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Realitní transakce vzrostly o 69 procent, nejvíc v ČR investují Korejci

Stavba budovy Main Point v Praze na Pankráci.

Objem realitních transakcí v Česku v prvním pololetí meziročně vzrostl o 69 procent na 1,74 miliardy eur (44,5 miliardy...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Nejsou lidé ani dřevo. Bednáři vymírají, ale zájem o jejich výrobky roste

A se všemi z nich umí pracovat.

Poslední český bednář se vyučil v 70. letech. V současnosti se ruční výrobě dřevěných sudů a dalších nádob věnuje pouze...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz